Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Scipio

Mera bilder från FF-05

Startat av Scipio, 30 augusti 2005 kl. 01:25:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Spelet kan börja, Polen som planeras att bli en munsbit för tysken överlever till oktober och åsamkar tyskarna förkrossande förluster innan dom går under.



Foto av setupen.



Befälhavarna (från vänster): Thomas(Västallierad), Anders (ryss), Flax(italien)



Översikt efter första rundan



Oddsen är mot dom stackars polackerna men trots det så håller dom ändå ut till oktober med minsta möjliga marginal.



Polen kapitulerar efter första attacken i oktober.
Vilket ger Guderian tid över för att snabbt gruppera om sina trupper mot Yugoslavien och gå till anfall.
Gränsförsvaret bryts igenom vid första anstormningen.




Bra väder i november betyder spiken i kistan för Yugoslavien och tyskarna lugnar ner sin krigsmaskin för översyn och reperationer.



Johan och Erik spelar ASL under Peters vakande öga.



Lägesöversikt



Anders och Elias spelar OCS-Korea



Situationen.



Situationen lite senare



Det spelades en hel del spel. Detta är ett av rummen. Längst bort i vit T-shirt så syns den mest långväga besökaren Peter Struijf som reste ända från Holland för att få vara med.
Peter är även arrangör för ASL-turneringen i Arnhem varje år.



Europe Engulfed spelades det ett par partier av. Kul med ett ETO-spel som man hinner med på en dag.



Sitzkrieg ser ut att närma sig sitt slut.



I mars så får tysken slut på sitzkrieg och beordrar sina styrkor att anfalla i början av april.
Angreppet inleds med att Maginotlinjen bryts igenom på två punkter av tyskt pansar som resulterar i att det franska försvaret i öst rings in och förintas.




Frankrike tidigt i maj 1940.



Efter frankrike så står norge på tur. Tyskland har lidit svårt av angreppen på järnrutten.
Mirakulöst nog så lyckas norrmännen kasta ut den tyska landstigningen i Oslo, men den andra landstigningen i Stavanger lyckas.
Styrkorna i Stavanger erövrar sedan Oslo och där landsätts huvudstyrkan sedan, ledd av Guderian.



Italienarna lyckas nerkämpa det brittiska luftförsvaret och "interceptar" sedan lyckosamt en ett försök av den brittiska flottan att undsätta den svältande ön med förnödenheter.



Battlecry från Avalon hill är väl ett tjusigt spel.



Ordentligt utrustad med pansarstyrkor och utan att behöva oroa sig för sina försörjningslinjer förbi Malta så lyckas Rommel vinna slaget om Alamein och Egypten och mellanöstern faller i axelns händer.



Efter tre månaders strider så faller även Norge.



Blockspelet Liberty.



bilder på aktiviteten i ett av de två krigsrummen.



bilder på aktiviteten i ett av de två krigsrummen.



Ytterligare ett parti ETO spelades samtidigt med vårat, så här är situationen i Europa vintern 39.




Och så här är situationen i Europa hösten 1940.

"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

pelle

#1
Fint! Roligt att se. Är du säker på att det inte smugit sig in en av bilderna från vårt ETO bland de som ska föreställa ert? Tänker på bilden där det står om att gruppera trupper mot Yogoslavien, fast det ser mer ut som min gruppering för att ta Danmark och ryssarna står uppställda annorlunda.  :) Dessutom känner jag igen de där lysrören som speglas i plastskivan. :(

Elimää

#2
Mycket trevliga bilder, kul att så många tog bilder och delar med sig...
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

Scipio

#3
Citat från: "pelle"Är du säker på att det inte smugit sig in en av bilderna från vårt ETO bland de som ska föreställa ert? Tänker på bilden där det står om att gruppera trupper mot Yogoslavien, fast det ser mer ut som min gruppering för att ta Danmark och ryssarna står uppställda annorlunda.
Stämmer det, trodde jag hade tagit en bild på vårat bord vid samma tillfälle.   :)

Uppdaterat bildtexterna så att det stämmer bättre nu.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

A F

#4
Är det bara jag som tycker att ETO-kartan är väldigt lik Third Rech?

Scipio

#5
Citat från: "Anders Fager"Är det bara jag som tycker att ETO-kartan är väldigt lik Third Rech?
Ja båda är ju hex-kartor över europa så om det inte fanns någon likhet så vore det nog lite konstigt...   :D

Döm själv.

Third Reich:



ETO:
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

A F

#6
Citat från: "Scipio"Ja båda är ju hex-kartor över europa så om det inte fanns någon likhet så vore det nog lite konstigt...   :D

 :up:  Det är ju lustigt. Båda har satt Holland på samma plats!!!! Äckliga realismfreaks. :lol:

Men håll med om måste ha utgått från samma nollpunkt eller samma karta eller nått, för det är mycket i dispositionen som ser snarlikt ut. Lustigt nog så tänkte jag inte på det när jag såg kartan på FF, men nu är det nått som verkligen står ut.

tinG

#7
Tack för dina bilder.
UNDERBART ROGER!

Jag blir mäkta imponerad över all aktivitet.

Jag nominerar därför härmed Linköping till Sveriges Krigsspelshuvudstad!

/Jonas

Bokar redan idag in nästa års FF i kalendern!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

#8
Citat från: "Anders Fager"Men håll med om måste ha utgått från samma nollpunkt eller samma karta eller nått, för det är mycket i dispositionen som ser snarlikt ut. Lustigt nog så tänkte jag inte på det när jag såg kartan på FF, men nu är det nått som verkligen står ut.
Jo jag ser vad du menar.
Orsaken är nog inte så mycket som att dom har använt samma karta som mall utan istället att om man skall lyckas med att klämma in europa på en karta med hexgrid så är man nästan tvungen att rotera alltihop på ett särskilt sätt för att det ska gå att passa in det på ett vettigt sätt.

Även om du ändrar skalan +-50% från ETOs nivå så är det nog samma sak vill jag tro.
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Scipio

#9
Citat från: "tinG"UNDERBART ROGER!
Tack för dina ord Jonas.  :)

Vet inte om jag var själv om det, men jag har i varjefall aldrig sett så många driftiga krigsspelare på ett och samma ställe i Sverige någon gång tidigare.

Jag kommer definitivt att återvända till sveriges krigsspelshuvudstad nästa år!
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Delirium

#10
Linköping är en fin stad. Åtminstone LinCon får ett besök nästa år.
1914

tobias

#11
Tackar för bilderna! :up:

På bild nummer tre har du skrivit Anders och Flax i fel ordning.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Scipio

#12
Citat från: "tobias"Tackar för bilderna! :up:

På bild nummer tre har du skrivit Anders och Flax i fel ordning.
Tack för det...av någon anledning så skrev jag i bordplaceringsordning och inte höger till vänster på bilden... :oops:

Jag skyller på den sena timman!
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"