Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Irritation över kartdesign

Startat av Mikael Rosenqvist, 30 augusti 2005 kl. 14:55:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mikael Rosenqvist

Tjaba!

Någon mer än jag som irriterar sig på att minsta terrängeffekt i Västvärlden drar fram effekter som inte hör hemma på denna sidan civilizationen. Samtidigt som en "clear hex" jämte Ulan Bator är lika trevlig som en utanför Bremen - ingen skillnad och ingen hänsynstagande till infrastruktur, befolkningsmängd, och annat som kan påverka logistiken. På den nivå som dessa spel befinner sig (som kan tänkas ha både Bremen och Ulan Bator på kartan/kartorna) så finns det lite mer i brickorna är "pure panzers" och som inte är "tracked".
Oensarn

Scipio

Är det något särskilt spel du tänker på?

Om det är ett och samma spel med samma skala på hexerna så kan det vara lite knepigt.

Men om det är olika spel som täcker in europa eller "pacific" så behöver ju inte en "Movementpoint" nödvändigtvis representera samma mängd av ansträgning och tidsåtgång i de olika spelen.
"Randomization is too important to be left to chance"

Mikael Rosenqvist

Tjaba!

Tjae...först och främst är det väl World in Flames, men medan jag tänker efter så kan även spel som Guns of August nämnas. Enda skillnaderna mellan en ruta vid Lille och en vid Kiev är att det är två olika väderzoner (högre risk för snö/lera i öster) och att underhållet påverkas av närheten till järnvägar.

Poängen i det senare fallet ligger i att man kan fortfarande bara stapla en viss mängd i en ruta oavsett lokalisering. Truppdensiteten var högre i väster men det märks inte i spelet. När det gäller WiF så är det visserligen olika skalor (10 kontra 23 mil) men fortfarande inga övriga skillnader.

Jag har en känsla av att designers stirrar sig blinda på terrängens inverkan på pansartruppernas möjligheter, och utesluter logistikens besvärligehter (oavsett truppslag det arbetar för). Någonstans i minnet finns en bild av bakgrundsfärgen på rutorna kunde ha en mörkare eller ljusare nyans, vilket skulle kunna antyda att densiteten på vägarna skillde dem åt - och därmed möjligheterna att operera med förbanden.
Oensarn