Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Första intrycket av Hornet Leader: Carrier Air Operations

Startat av Tordan, 20 april 2011 kl. 09:08:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

Förnedrad. Jupp, så är det. I går kväll satte jag upp spelet för en första genomkörare av ett uppdrag. Valde Irak scenariot som har svårighetsnivån Introductory, handplockade ut ett så enkelt och harmlöst mål som möjligt. Min skvadron satte jag ihop utifrån ett exempel i manualen, bara F/A-18C.
Gav mig glatt iväg med tre piloter mot en fordonskonvoj efter att ha lastat på med lite klusterbomber, ett par Mavericks samt luftmålsrobotar.
På väg mot målområdet lyckas vi navigera in över AAA vilka siktar in sig på min rutinerade flight leader som skjuts ned. Han hade de enda AIM-120:orna  :shock:
Luftvärnet kring målet har en lucka söderut där jag kan smita in på hög höjd, synd bara att det dykt upp ganska elaka banditer som direkt börjar skicka missiler mot mina två kvarvarande långsamma piloter (bandits/sites skjuter före slow pilots). Dessutom har jag inte eldtillstånd under inledningen av anfallet förutom för att nedhålla fiender som redan skjuter på mig. En av de kvarvarande piloterna får sitt plan skadat (alla vapen försvinner). Stressad fortsätter han, kanske han lyckas dra uppmärksamheten från sin rotekamrat.
Roten flyger vidare på hög höjd, fortfarande utom räckhåll från marken men banditerna öppnar återigen eld, även denna gång mot min nu skadade pilot som prompt blir nedskjuten.  :cry:
Min kvarvarande pilot nedkämpar en MIG-29 samt en SAM-anläggning och dyker sedan ner mot konvojen med fientlig jakt efter sig. Han lyckas hålla sig unden jaktplanet, fäller sina två klusterbomber som trots utmärkt resultat helt enkelt inte är nog för att helt slå ut målet. Han har nog bränsle för att ge sig på en runda med sin akan vilken tyvärr missar. Det är en mörk stämning på hangarfartyget när han skakad kliver ur sitt plan, ensam kvar.

Det här är ett spel som kommer ge mig många spännande upplevelser! Jag kan bara hålla med en rescensent som anser att den största bristen är att speltillverkaren inte med ett ord nämner att/hur man kan spela co-op. Det känns lite som att spela en interaktiv actionfilm med många oh-shit händelser. Jag är säker på att lite bättre koll på vapenval och annat hade gjort att utfallet kanske inte blivit fullt så drastiskt som det nu blev, men å andra sidan är det inte skoj att bara köra över fienden utan någon utmaning. Elias har ju gjort en utmärkt recension/AAR över Phantom Leader, jag kan inte säga så mycket om skillnader men en verkar vara att Targets i HL:CAO nu ofta innehåller "Improvements". Dessa tycks bara vara till fördel för fienden och är omedelbart aktiva, även om man inte väljer det målet. De fortsätter vara aktiva under kampanjen tills man nedkämpar det målet eller tills det tas bort genom event-kort. Detta innebär att man inte glatt drar max antal möjliga targets och väljer det som passar bäst.
/Tord Hoppe

BigPapaBear

Trevlig recension. Blir onekligen lite sugen på spelet!
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Man ska alltid ha minst en snabb pilot med sig. Men det kanske var ledaren som blev nedskjuten på väg in?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Man ska alltid ha minst en snabb pilot med sig.

Snabb? Någon som har trimmat sin F-18?

Tordan

Ja Elias, han tog täten in i AAA-skuren  :twisted:
B, det är en av pilotegenskaperna, Fast eller Slow. Fast skjuter först, sedan fiendens tur, sist Slow.
/Tord Hoppe

wingnut

Har nu spelat Horny co-op flera kampanjer. Samma regler som vanligt, men vi styr några plan var och tar "kortbeslut" gemensamt. Klart trevligt när man är två som våndas/jublar samtidigt.

Har också gjort en megavariant av kartan och plupparna och igår körde vi en mission på åtta spelare varav två var kunniga och resten rena nybörjare. Reglerna var lite modifierade för att minska tröskeln för nykomlingarna.

Det fungerade bra, absolut inte så optimalt som när man spelar själv, men det vägdes upp av antalet flyg i luften och glada tillrop när folk blev nedskjutna. Bägge nedskjutna piloterna lyckades dock med sina SAR-slag och kunde återvända lyckligt till USS Nimitz. Kommer att fortsätta snickra, kanske blir det något på Lincon nästa år.
wingnut

BigPapaBear

Citat från: "wingnut"Kommer att fortsätta snickra, kanske blir det något på Lincon nästa år.

Ser fram emot det och kan assistera om det behövs!  :up:

Andreas Lundin

CiteraHar nu spelat Horny co-op flera kampanjer

:D
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.