Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Buffalo Wings (Against the Odds)

Startat av Elias Nordling, 23 april 2011 kl. 22:29:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Buffalo Wings är ett taktiskt flygstridsspel på luftstriderna över Finland under andra världskriget. Spelet är konstruerat av JD Webster, känd för sina flygstridsspel, bland annat Fighting Wings-serien för luftstrider under andra världskriget. Buffalo Wings kan nog bäst beskrivas som Fighting Wings-kompatibelt. All data är samma, men reglerna är betydligt enklare.

Fighting Wings reglerna är väl uppe i 64 sidor nu, och många är vi som gått gråtande därifrån efter att ha försökt sätta oss in i dem. Complexity Creep är bara förnamnet. I en (i mitt tycke) något missriktad strävan efter realism (missriktad för att spelet ändå innehåller ett antal abstraktioner som i stort ogiltiggör vinningen i realism) håller man reda på flygplanets vinkel och lutning i 30-gradersintervall, och cirkeldiagrammet för hyr stor del av förflyttningen som KAN ske vertikalt, MÅSTE ske vertikalt, och vertikal rörelse utöver förflyttningen beroende på nosens vinkel, allt kryptiskt uttryckt med fetstil, kursiv, understrykningar och större och mindre än-tecken fick mig att för första och enda gången i mitt liv dra slutsatsen att jag var för dum för att kunna spela detta spel.

Det finns en uppsättning quick-startregler till Fighting Wings som ska vara lättillgängligare, men Buffalo Wings får ändå sägas vara den ultimata ingången till serien.

Buffalo Wings är alltså inte identiskt med Fighting Wings, men är fullständigt kompatibelt. man har skalat bort en hel del av överkursen i flygfysik och håller inte reda på lutning i 30-gradersintervall, men alla scenarior går i princip att spela med de enklare Buffalo Wings-reglerna. Reglerna är luftigt presenterade, och om man kokar ihop den tror jag att de skulle rymmas på tre sidor. Det kan inte ens jag misslyckas med!

Nu är egentligen reglerna bara ett av hindren för att spela Fighting Wings. De andra två är att man försöker visualisera ett tredimensionellt skeende på en tvådimensionell spelplan, vilket inte är helt lyckat alla gånger. Det tredje är att flygmodellen i Fighting Wings är så pass realistisk att man i princip måste kunna flyga för att kunna spela spelet. Lite som en flygsimulator satt på högsta realismnivå. Buffalo Wings är snällare på den sista punkten, och jag känner att jag faktiskt får hyggligt kläm på flygandet till sist. Jag märker också med intresse att jag känner igen skillnaderna och kommer ihåg undantagsregler från fighting Wings, trots att det var många år sedan jag sist försökte mig på det.

Jag tänker mig att man kan köra Buffalo Wings-reglerna tills själva flygandet sitter som en smäck, sedan kan man gå över till fighting Wings för att utforska de högre subtiliteterna i flygfysik. eller så kan man helt enkelt spela Fighting Wings med Buffalo Wings-reglerna om man nöjer sig så.

I vilket fall tycker jag att Buffalo Wings ger en eminent flygsimulering med närmast oförskämt lite regler. Jag gillar det verkligen och vill gärna fördjupa mig mer i det, men märker att det finns en gräns för hur meningsfullt det blir att spela solitärt. PBEM, P-O eller någon annan?

Hursomhelst, två tummar upp! Rekommenderas varmt till i stort sett alla flygspelsintresserade utom möjligen de som redan är Fighting Wings-nördar.

Då man för protokoll över allt som händer skulle man i princip kunna spela detta spel med papper och penna utan spelbräde, men det skadar ju inte att det är snyggt också:

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

P-O Jönsson

Ja,har BW också och har lusläst QS reglerna vet inte hur många gånger. Tror att jag börjar få fason även på detta system, kanske. Spelar gärna!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Mode

Detta verkar vara ett måste, finns det någon rekommendabel inköpskälla för spelet (tidningen?)?

Flygnörd som jag är tycker jag mig känna igen striden - är det inte Jorma Sarvantos berömda nedskjutning (under vinterkriget) av ett halvdussin DB-3?
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

>Detta verkar vara ett måste, finns det någon rekommendabel inköpskälla för spelet (tidningen?)?

Jag köpte direkt från tillverkaren, men dwt var inte sörskilt ekonomiskt.

>Flygnörd som jag är tycker jag mig känna igen striden - är det inte Jorma Sarvantos berömda nedskjutning (under vinterkriget) av ett halvdussin DB-3?

Jajjemän! Jag blev nedskhuten med Jorma omgång 3 :-( Tror de förenklade reglerna för defensiv eld från bombplan är lite för generösa för denna situation.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

P-O Jönsson

Tycker mig ha läst mig till att det snart är slutsålt och att chanserna för ett nytryck är mindre än mikroskopiska. Nånting med upphovsrätt att göra tydligen.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

magnus lindström

"Fighting Wings-serien"

Jag kan inte hitta denna på Boardgamegeek. Heter spelen något anna än "Fighting wings" ?

Klas Malmström

Citat från: "magnus lindström""Fighting Wings-serien"

Jag kan inte hitta denna på Boardgamegeek. Heter spelen något anna än "Fighting wings" ?

Se - http://boardgamegeek.com/wiki/page/Fighting_Wings
Klas Malmström
Linköping

magnus lindström

Usch då serien ser ju intressant ut :)