Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs To The Green Fields Beyond, Cambrai 1917.

Startat av Strv102r, 29 juli 2010 kl. 15:39:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

En sak som jag inte gillade något vidare, och nu går jag ur minnet, var att man med artilleriet kunde välja mellan att skjuta på den vanliga odddstabellen eller på en särskild artilleritabell. ett beslut som mest känns spelmässigt artificiellt, och ger litet känslan av  att konstruktören inte kunnat bestämma sig för hur artilleriet ska funka, så han överlåter beslutet åt spelaren.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: "Elias Nordling"En sak som jag inte gillade något vidare, och nu går jag ur minnet, var att man med artilleriet kunde välja mellan att skjuta på den vanliga odddstabellen eller på en särskild artilleritabell. ett beslut som mest känns spelmässigt artificiellt, och ger litet känslan av  att konstruktören inte kunnat bestämma sig för hur artilleriet ska funka, så han överlåter beslutet åt spelaren.

Man kan välja mellan att skjuta i syfte att nedkämpa målet, drumfire i spelets termer, vilket effektueras på en artilleritabell. Man kan också välja att skjuta i syfte att nedhålla, eldvalsen eller rolling barrage i spelets termer. Det ger tabellhöjningar för det anfall med manöverförband som sedan sker. Man kan även välja att låta anfallande förband få direkt understöd av artilleri. Det effektueras genom att styrkan i artilleriet läggs till anfallsstyrkan. De två senare får i praktiken samma effekt så det blir ett matematiskt val vilket som ger bäst effekt med hänsyn till försvararens styrka. Och det är sällan direkt understöd. I bästa fall skjuter man först drumfire på den som ska anfallas för att få ned den i styrka, och på hans understödjande artilleri, och sedan också en eldvals.

Helt realistisk artilleritaktik 1917. Men frågan är om det tillför spelet så mycket. jag tyckte nog det, men inte min motspelare.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

ErikLj

Även jag har spelat detta. Vi avslutad partiet förra veckan.

Bra spel och jag gillade artillerireglerna. Känns som ett första världskrigsspel bör ha en del val kring hur artilleriet ska användas och att bra val ger effekt.

Som britt fick jag ett genombrott norrut GT2 då tysken gjorde misstaget att stå kvar. Ringade in två divisioner i fronten som senare svalt ihjäl. Hela hans norra front tvingades sen stegvis retirerar till kanalen. Kom även precis in i utkanten av Cambrai. Sen fick det räcka tyckte jag. Då hade jag få förluster och mycket underhåll kvar. Kunde säkert tagit ett par rutor till men kostnaden hade blivit hög och möjligheten till mer genombrottt var borta.

GT8 började Tyskland göra mindre motanfall men mitt artilleri slog honom blodig. Det i kombination med att jag hade fördröjningsutrymme, bra reserver (100 SP) och en defensivt stark position gjorde att Tyskland gav upp slaget för att spara sin elitdivisioner till en annan dag.Så fort elitenheterna närmade sig fronten fick de trumeld på sig.

Kan rekomnderar spelet. Inte överkomplexa regler. Båda får anfalla och ständiga beslut kring resurshantering, planering för nästa steg, en-kraftansamling-till-bara-och-sen-genombrott.

Bilder GT7, nästa sista vi spelade, här:
https://picasaweb.google.com/1164070093 ... 792/TTGFB#

/Erik

Lars M Wistedt

Jag har det har spelet I bada versioner och maste saga att de nya enheterna ar klart underlagsna de gamla - men kartan ar batter. Sa losningen blev att mixa de tva. De nya reglerna ar desamma; det enda som hant ar att erratan ar inarbetad nu men det finns inga direkta nytankanden har - tyvarr. Men spelet ar nog ett av de tre basta vad galler taktisk niva under VK I.

Finns det nagon som har en VASALL eller ADC 2 modul? (Jag vet att det ar copyright men man kan ju gora egna med editor..)