Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Elias Nordling

Starvation Island (MMP)

Startat av Elias Nordling, 8 juli 2011 kl. 22:12:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Starvation Island är ett av de två spelen i Operations Special Issue #3. Det handlar om Guadalcanal-kampanjen, till lands, sjöss och i luften.

Spelplanen är mycket liten och abstrakt. Det går inte ens att kalla spelet för areaförflyttningsspel, för varje typ av enhet kan bara befinna sig på två-tre olika ställen. Fartyg är i hamn eller till sjöss, landtrupper kontrollerar Henderson eller belägrar det etc.

Det är inte precis ett manöverspel alltså. Spelbeslutren handlar i stället om tajming. När man använt ett fartyg måste det tillbringa en tid ur spelet innan det kommer tillbaka, så sätter du alla dina resurser denna gång bara för att se din motståndare lämna walk-over och ha fria händer de närmaste omgångarna, eller spar du lite och får på nöten av fiendens samlade flotta? Dessa beslut fattas inte i det fördolda, varje spelare agerar i tur och ordning helt öppet.

Spelsekvensen är väldigt utförlig och bygger på principen att varje typ av interaktion mellan olika truppslag har sin egen fas som stegas igenom varje omgång (flera gånger till och med). Det påminner lite om Fire in the Sky, där varje strid utkämpas som om det vore en amfibielandsättning med tillhörande hangarfartygsslag. På sätt och vis är det finurligt, på sätt och vis gör det att man blir tvungen att läsa igenom hela regelboken varje omgång för att följa spelsekvensen.

Förråd och trupp ska transporteras till öarna, basen ska bombas, transporterna ska skyddas och basen anfallas om man fått ihop tillräckligt med förråd och trupp, men dessa beslut känns rätt givna av omständigheterna och de begränsade alternativen som finns.

Såvitt jag kan bedöma fungerar spelet utifrån sina premisser, men det känns lite konstigt med ett spel om Guadalcanal som helt saknar begränsad information om motståndaren och som bara handlar om tajming. Jag har också mina dubier om Tokyo Express-attackerna som japanerna kan göra, som känns VÄLDIGT kraftfulla.

Lite för omständligt med för få spelbeslut som dessutom inte känns som de centrala för kampanjen för min smak. Det får en 3a av 5 av mig.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"