Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Höstens projekt i Göteborg?

Startat av Delirium, 17 juli 2011 kl. 15:36:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vvornth

Inte overrun i sig, men fiendetrupp i hemlandet...
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Delirium

En liten uppdatering om vad som hänt i vårt parti, som just avslutat juli/augusti-omgången 1940.

Tysken gick alltså in i Belgien redan i september och efter ett ganska utdraget utnötningskrig med kännbara förluster på bägge sidor faller Paris sent i maj/juni, utan att det kostat någon tysk offensiv. Ett mirakulöst motanfall lyckas visserligen (slag 19) men tyskarna tar enkelt tillbaka huvudstaden nästa impuls och utropar Vichy. Den enda av kolonierna som vill slåss vidare på den allierade sidan är Indokina, vilket möts av en förvånad blick från japanerna. Tyvärr låg den franska evakuerade flottan i Ekvatorialafrika.

Medelhavet har varit fredligt ända tills Italien förklarade krig mot Grekland i juni. Detta följdes upp av en tysk krigsförklaring i juli men tyvärr för den allierade sidan kom min engelska krigsförklaring mot Italien en impuls för sent när Aten redan hade fallit. Som kompensation hade jag oförskämd tur i min surpriseimpuls som resulterade i 10 italienska kryssare och slagskepp skadade och sänkta (!). Över huvud taget har kriget till sjöss varit en total brittisk framgång med även fyra tyska skepp skadade och sänkta mot 0 förluster för Royal Navy, inte ens ett konvojpoäng.

Kinakriget har varit mycket aktivt med anfall både i norr och söder från båda sidor. I juni upptäckte vi plötsligt att japanerna smög in enheter mot ryska gränsen och alarmsignalen gick i Moskva eftersom detta var samtidigt som röda armén slåss i Finland och tyska trupper samlas en masse i Polen. Stalin lyckas dock reda ut stormen genom att avveckla Finlandskampanjen och faran för en tysk krigsförklaring är åtminstone tillfälligt över. Detta har i sin tur lett till att japanerna har återvänt i full styrka till kinesiska fronten och Mao måste åter kavla upp ärmarna.

Sammanfattningsvis är haven brittiska, kontinenten ohotat pro-Axis, Kinafrågan oavgjord och US Entry åt helvete. Överlag ett jämnt och spännande parti som är aggressivt på taktisk nivå men förhållandevis passivt på strategisk nivå (i synnerhet i jämförelse med partiet i Karlshamn).
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Vvornth

Citat från: "Delirium"Sammanfattningsvis är haven brittiska, kontinenten ohotat pro-Axis, Kinafrågan oavgjord och US Entry åt helvete. Överlag ett jämnt och spännande parti som är aggressivt på taktisk nivå men förhållandevis passivt på strategisk nivå (i synnerhet i jämförelse med partiet i Karlshamn).

Tja, det fanns strategiska planer.... men efter att ha lagt ett par timmar på att planera Fria Frankrikes fall för att planerna skulle gå i stöpet i elfte timman (pga regelmiss) så kommer jag improvisera efter detta... Det skär i hjärtat men Markku hade rätt...

Delirium

Låter spännande men jag förstår inte riktigt. Vad var det Markku hade rätt om? Inte kan väl hela er strategi post-Vichy vara baserad på Fria Frankrikes status?
Imperial Elegy
Space Empires

Vvornth

Markkus tes var i princip att det är menlöst att lägga en massa tid på att planera för alla planer går åt helvete med ett par urusla tärningsslag eller missar ändå. Lite överdrivet förstås men det finns en viss ghettofinne förnuft i det hela.

jerry

Ja, detta WIF-spel, regelmissar options, etc etc när skall man göra vad, o när skall man inte göra vad ??

Men men .....det är ett fartfyllt spel trots allt.
Vi har också mycket långa diskussioner om det mesta.

/jerry
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Delirium

Jag hade inte spelat WiF på kanske 5 år och känner att det är ett mycket kärt återseende. Det är ett spel som funkar och är roligt, mycket mer än så behövs egentligen inte.

Vad gäller planering och tärningar är det klart att dåliga tärningar kan förstöra planering men det är ju ingen anledning att inte ha någon planering. Clintans devis "improvise, adapt, overcome" kan i och för sig också vara giltig i WiF.
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Kanske delvis för att jag skrev att vårt parti är passivt på strategisk nivå tog det hus i helsike under de sista månaderna 1940. Det började med att Stalin förklarade krig mot Japan och skickade in ett inte obetydligt antal kårer mot Manchuriet, Tojo svarar med att sätta hårt mot hårt. Tillsammans med ökad kinesisk aggressivitet bådar detta gott för ett spännande Asienkrig.

I Medelhavet förklarar mina britter krig mot det förrädiska Vichyfrankrike och erövrar i rask takt Syrien, Tunisien och Algeriet. I vår sista impuls 1940 faller även Tripoli så även Libyen är under allierad kontroll (i en propagandamanöver erövrar Royal Engineers även Kreta).

I Östeuropa händer sedan avgörande saker. I sin första impuls i november förklarar Adolf krig mot Sovjetunionen (det visar sig att tyska chits snittar på över 3 i värde och att en krigsförklaring antagligen varit möjlig längre än vad vi trott - nu vet jag var alla bra US Entry chits tagit vägen: de är absolut inte i USA-poolerna). Som tur är befinner sig vädermakterna på de allierades sida och det blir antingen snöstorm eller storm resten av omgången och Wehrmacht hinner inte in över ryska gränsen innan omgången tar slut. Det gör däremot rumänerna som tagit tillfället i akt att gå med i kriget mot bolsjevismen. Eftersom även ungrarna gör detsamma betyder det att man slutligen kan deklarera att Jugoslavien går med i kriget på axelsidan. Alla verkar vilja ha en diskussion med Stalin om östeuropas framtid.

Det absolut sista som händer är sedan att USA väljer sin första Entry Option! FDR lyckas äntligen få igenom den i sammanhanget ganska irrelevanta (men tensionskapande) Resources to Western Allies.

Sammanfattningsvis hänger väldigt mycket av Europas framtid på vädret under resten av vintermånaderna. Den tidiga Barbarossan kan vara förödande om framryckningen går snabbt, men dåligt väder och korta omgångar kan också göra att man kör fast i snö och lera och har dubblat rysk produktion för besväret. Viktigt är förstås också hur vi andra allierade kan hjälpa Stalin. Att faktiskt förmå den amerikanska kongressen att tillåta lend-lease till Moskva känns i nuläget avlägset, men jag har redan deklarerat att Alexander och x antal brittiska kårer kommer att avdelas till ett ryskt frontavsnitt snarast möjligt.
Imperial Elegy
Space Empires

tinG

Bisarro!  :D

Jag  är med när ni kommer till Patton in Flames
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Utan att avslöja min tankegång och avsikter så kan jag väl säga att Björn har en helt annan tolkning av läget än jag.

Andreas Lundin

Citeraen helt annan tolkning av läget än jag.

Förnekelse av läget ända in i det sista... sorgligt...  :P
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

Delirium

Nu blir jag ju naturligtvis nyfiken på vad i min beskrivning av läget du tänker annorlunda om.   :o
Imperial Elegy
Space Empires

Vvornth

Edit: Ångrade mig. Loose lips sinks ships

Delirium

Det kan ju vara så odramatiskt som att du inte håller med om att vintern är så viktig, vilket ju naturligtvis är en smaksak. Det kan ju också vara så att ni har ännu en ond plan som jag inte har räknat ut än! Så retligt!  :P
Imperial Elegy
Space Empires