Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Höstens projekt i Göteborg?

Startat av Delirium, 17 juli 2011 kl. 15:36:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Jag vänder mig till krigsspelare i Göteborg med omnejd som är intresserade av att haka på ett större projekt under hösten. Det finns redan några engagerade spelare som har som mål att spela en gång i veckan, men det vore spännande att bredda kretsen med nya rekryter, bevisligen finns det ju fler gamers här i krokarna. Vi brukar spela i Ylvas lokal i Majorna, men det är absolut inget måste om bättre plats finns att tillgå.

Hittills verkar World in Flames vara första prioritet, men det finns även möjlighet till Europa Universalis om intresse finns.

Björn
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

nielsen.filip

Jag är intresserad av ett större projekt i höst med spel en gång i veckan, helst Europa Universalis.

Byter dock tjänst efter semestern och vet inte riktigt hur arbetsbelastningen kommer vara så jag kan inte lova något än....

/filip

nielsen.filip

Kanske också skall tillägga att jag aldrig spelat Europa Universalis tidigare och är med andra ord rätt grön...

/filip

Nick

Tyvärr är tiden en begränsande faktor så jag får hålla mig till BfN som tickar på så sakteliga.

Delirium

Det blir så att World in Flames är först i tur nu under hösten. Under tiden vi spelar kommer jag att samla ihop ett halvdussin dugliga äventyrare som vill sätta sig med Europa Universalis med mig, men det blir snarare fram på vårkanten.

Så vill du/ni/andra testa WiF eller bara hälsa på så dyk upp. Första träfff är antagligen 24 augusti i Ylvas lokaler.
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Det blir mycket riktigt 24 augusti.
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Passar på att uppdatera här, vi träffas ikväll för set up och kanske något tärningsslag.
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Nästa träff är onsdag 7 september.
Imperial Elegy
Space Empires

Crant

Prova att komma till Spelets Hus på Djurgårdsgatan 26 på lördagen den 10 september och ragga lite folk. Eller ännu bättre kör ett event där någon helg. Borde kunna locka någon.

Vvornth

Citat från: "Crant"Prova att komma till Spelets Hus på Djurgårdsgatan 26 på lördagen den 10 september och ragga lite folk. Eller ännu bättre kör ett event där någon helg. Borde kunna locka någon.

Vad är det för event? Länk?

Kriget brakar som sagt igång på Onsdag när mina Panzers rullar in i Warsawa.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Delirium

And we're off! Vi är egentligen fem spelare, varav fyra spelat flera partier tidigare, den femte ville ha amerikanerna - själv är jag det stolta brittiska samväldet och generell strategisamordnare för den allierade saken (alla vet dock inte om det än). I onsdags var jag dessutom ensam allierad på plats.  8)  

Som helhet måste jag säga att det kanske var den mest actionladdade första omgång av WiF jag någonsin sett. Det blev hårda strider överallt och samtliga länder tog ett flertal enheter i förlust, i synnerhet Tyskland. Vad som möjligtvis kompenserar lite är det faktum att inte ett enda slag gav en ny US Entry chit men varje slag som kunde tog bort en.

Impulspar 1: Tysken börjar planenligt i Polen, Japan tar en ruta i norra Kina men på bekostnad av att alla anfallare blir flippade. Maos kommunister samlar sig därför för ett motanfall för att ta tillbaka rutan och försöka få bort HQ:et däri från fronten och kommer upp i ett +8 assault, men får tyvärr bara ihjäl en japan mot två egna förluster: japanen var dock 8-3 elitinfanteriet. En engelsk flotta med transporter går till Nordsjön. Britter och fransmän bombar tyskar vid belgiska gränsen, lite smått paranoida.

Impulspar 2: Regn. Tyska ubåtar går ut och letar efter transporterna men upptäcker till sin fasa att hela engelska hangarflottan är på plats också. En ubåt sänks, den andra flyr hem till Kiel. Wehrmacht går i lera i Polen men intar Lodz. Stalin intar Östpolen. Kinafronten är tyst.

Impulspar 3: Fint väder. Japan lyckas strategbomba Kina. Tyskland förklarar krig mot och spränger sig igenom Belgien (min paranoia var välgrundad). Dock rullar Wehrmacht dåligt på anfall mot Warsawa, men har kapacitet till ett sista försöka nästa impuls. Britter och fransmän ser till sin lättnad att omgången inte tar slut (hade varit katastrof annars) och lyckas skapa en frontlinje i Belgien och fransmännen får go ahead för en aggressiv plan och motanfaller Bryssel med chans att döda Rundstedt och hindra en belgisk erövring (och imponera på USA). Tyvärr gör +7 attacken bara en skada på vardera parten. Omgången fortsätter, tyvärr.

Impulspar 4: Fint väder. I norra Kina anfaller ett japanskt infanteri en flippad OOS miliskår som håller den yttersta delen av flanken, men bägge elimineras som tur är. Tyskland avancerar i Belgien och tar efter tvekan till slut en +5 blitz som dock bara dödar varsin enhet. I den polska cirkusen kastar sig hunnerna återigen mot Festung Warsawa men en liten division står fortfarande kvar när röken lagt sig. Polen lever! Omgången tar sedan slut och initiativet flyttas ner till +1 Axis.

Återigen, en enormt rolig omgång med mycket action på alla fronter. Initiativet blir enormt viktigt nästa omgång. Om Axeln vinner kan de utnyttja den mycket oordnade fronten i Belgien och avancera in i Frankrike. Om vi vinner kan vi organisera fronten, bland annat genom att dubblera BEF och kasta fram reserverna. Tyvärr har naturligtvis Axeln en fördel med +1 och omslagskapacitet, men om inte annat kan vi ju be om skitväder i november!
Imperial Elegy
Space Empires

Vvornth

Jupp, 20Bp förluster tog Tyskland. Tärningsslagen var konsekvent låga för båda sidorna om man inte räknar svepet av Belgien. Om Frankrike faller tidigt är förstås allt det värt det.

Insåg i efterhand att jag borde låtit dig springa in i Tyskland för att ha ihjäl ett plan med polackerna. Hade ju räknats som en overrun = +.25x production.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Delirium

Om Frankrike faller tidigt utan att du behövt använda en offensiv är det inte bara värt det, du kommer att höra skriken från Whitehall hela vägen till Berlin.
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Tysken fick en flipflop november/december och använde den till att mörda britter: ett mech, en division, en taktisk bombare med pilot och en fighter för totalt 13 build points kontra en tysk fighter blev slutnotan. Warsawa föll till slut.

Det fortsatte sedan i januari/februari då tysken fick ytterligare en flipflop och kunde slå ihjäl Gorts HQ vilket i praktiken gjorde det faktum att Wavell landat i Frankrike irrelevant, BEF kan inte utökas bortom två kårer ändå. Det positiva är att det inte blivit några franska förluster under den här tiden (om jag som britt ser i ett längre perspektiv).

Edit: Nästa speldag är imorgon söndag 18/9 efter en hastig ändring.
Imperial Elegy
Space Empires

snapphanen

Citat från: "Vvornth"Insåg i efterhand att jag borde låtit dig springa in i Tyskland för att ha ihjäl ett plan med polackerna. Hade ju räknats som en overrun = +.25x production.

Overrun ger inte production increase.