Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MMPs Devils´s Cauldron

Startat av Strv102r, 17 juli 2011 kl. 16:35:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Somersets är i strid med KG Henke i 101. Middlesex har tagit 201 utan strid. Wilts ur 129 brig har påbörjat sin framryckning mot 301.

Tysken trycker på mot polackerna på stor bredd.

Wilts framrycker på stridskvadrat med moderna svenska begrepp.

Med hjälp av kraftfullt artilleri nedkämpas huvuddelen av KG Henke, bara ett reducerat kompani återstår, av Somersets ur 214 brig, 43 div. Snart är 101 taget. Det går enligt plan kan jag väl tycka...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kl 1300 har Somersets inte bara nedkämpat KG Henke och tagit 101,  utan också tagit 102 och nekämpat cykelskyttekompaniet där.
Middelsex har grupperat i 201.
Wilts är i hårda strider med KG Rheinhold i 301 och har fått ett kompani bortskjutet av artilleri, men håller på att ta anfallsmålet och även tysken tar stora förluster.

Sperrverband Harzer fortsätter anfalla polackerna, mest i centern med Ksp bataljonen, men slarvig eller rättare sagt utebliven samordning med artilleriet medför stora förluster för honom.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kl 1500. Somersets har samlat ihop bataljonen i 102 och förbereder anfall mot 103. Tysken roar sig med att skjuta artilleri mot 102 för att fördröja anfallet. Ytterligare en bataljon ur 214 brig har anlänt och är under framryckning mot 102, nämligen Duke of Cornwall light Infantry. Wiltshires har tagit nästan hela 301 med ett perfekt samordnat anfall efter en effektiv stormeld. Så fint det kan bli när aktiveringsbrickor dras i perfekt ordning!

Tysken pressar på mot polacken men det verkar som om Harzer tappat ångan lite. Han skjuter mest artilleri och rör sig ganska försiktigt nu.

Strv102r

Kl 1700. 214 brigaden får in sin tredje bataljon, Worcesters, och är anfallsberedd. Men tysken drar ur skyttebataljonen ur 103 och rör sig norrut, mot polackerna. Hans två Pz IV kompanier backar in i bebyggelsen som övergavs av skyttet. Hans skyttekompanier med halvbandvagnar rör sig också norrut mot polackerna. Tigrarna och Pz III backar de också. Även i söder drar han ur bakåt. Wilts har nu tagit hela 301. Kspbataljon 41 tar nu stora förluster från de polska granatkastarna och har väl tappat anfallkraften. Schörken rör sig mot ARNHEM.

Strv102r

214 brigaden anfaller på stridstriangel med en Strvbataljon i täten och art nedhåller de tyska Strv i mål 103. So far so good! Problemet är att det är bara 2h till mörkret och hela 43 div börjar gå på ångorna ledningsmässigt. Wilts tar förluster till tysk artillerield och har nu tappat två skyttekompanier. Grupperar för försvar. Delar av II/21 och I/21 anfaller mina polacker i söder, och nedkämpar ett kompani, men tappar ett elitkompani själva.

Strv102r

Kl2100 när mörkret faller. 214 brigaden har anfallit in i stridskontakt med de två tyska PzIV kompanierna i mål 103. Han skjuter bort ett kompani M4 och artilleriet tar bort ett skyttekompani för mig. Söder om mål 202 omgrupperar tysken bakåt med PzIII kompaniet vilket öppnar en möjlighet för mig med Middlesexbataljonen med tanke på de höga vägbankarna han nu har framför sig vilket begränsar hans eld och observationsområde. I/21 anfaller polackerna i närstrid men kastas tillbaka trots svåra förluster för mig. Resterna av den polska brigaden ansätts hårt av artilleri.

Strv102r

Läget 0700 efter natten. Efter lite verkningslös skottväxling mellan stridsvagnar i mål 103 drar sig tyskarna ur byn bakåt i skydd av mörkret. Däremot fullföljer han anfallen mot polackerna i mörkret och han slår faktiskt resterna av brigaden nästan helt. Det enda som är kvar är ett halvt kompani i östra delen av området och de är både styrkemässigt och geografiskt irrelevanta. Kspbataljonen och KM642 påbörjar omedelbart en marsch mot sydväst medan SS Ndl grupperar för att försvara järnvägsbron till ARNHEM.

Båda sidor har laddat upp inför morgondagen med artilleri och anfallsförband. Dagen gryr och bjuder på... dimma!

Strv102r

Stridsplanen för den kommande dagen. 214 brigaden ska med två bataljoner ta mål 104 och med en bataljon ta mål 105 direkt i syfte att kringgå motståndet. Middlesex är beredda att ta 202 om tysken överger eller försvagar förvaret. 129 brig, eg bara Wilts, som är reducerade, som nu har en hel Strvbataljon ska ta 303 och 304. När Wilts tagit 303 ska 130 brigaden, som anländer med en bataljon i taget, ta mål 202 (lila 202, glömde littrera om målet när jag kopierade cirkeln) och 201.

Strv102r

Dimman lättar innan vi kommer igång. Bra! Dagen börjar också bra med en rejäl stormeld mot mål längs hela fronten. Därefter rycker jag fram till stridskontakt med Strvbataljonen och Somersets ur 214 brig längst i väster. Jag förlorar ett kompani M4 till eld från PzIV kompaniet. Middlesex påbörjar en framryckning i skydd av vägbankarna och stormeld i mål 202, men fienden i kyrktornet i 202 leder tysk artillerield mot Middlesex som dock klarar sig utan förluster. Wilts rycker fram till stridställningar varifrån Strvbataljonen kan nedkämpa kompanierna ur LW Kauer framför dem. 5. Dorsetbataljonen ur 130 brig anländer.  

Strv102r

De tyska stridsvagnarna i öster försvarar sig hårdnackat och jag tar stora förluster på mina vagnar, alla M4 kompanier är borta, men jag försöker ändå ta mig förbi längs kartkanten med avsuttet skytte och överflygla tysken. Han har lite svårt att stoppa det om jag kommer förbi där eftersom den naturliga omgrupperingsvägen går rakt genom de polska plutonerna ur den luftlandsatta brigadens rester.  Just nu kommer jag inte framåt mot mål 104 där ett Tiger kompani står. I centern tar sig täten på Middlesex in i byns ELST (mål 202) utkanter när den tyska artillerielden lättar. För Wilts fortsätter striden med LW Kauer medan 5. Dorsets påbörjar en omfattning.

Strv102r

Jag måste framåt i väster nu om jag ska ha en chans att lösa uppgiften! Men artilleriet som jag räknat med skulle nedhålla de tyska Strvkompanierna är tydligen försenat (drar 214 brig bricka före divartbrickan...) så jag försöker storma utan artunderstöd. Tanken är att få fram skyttet i närkontakt med hans Strv och hota med närstrid med stora skyttemassor så att han frivilligt väljer att dra ur för att inte riskera onödiga förluster. Men hans defensiva eld med stridsvagnar skjuter mitt skytte i trasor... Påminner om någon av de misslyckade anfallen i Normandie där brittiskt skytte anföll försvarberedda Strv...
Alla tre bataljonerna har nu tappat 2 kompanier var. Jag får för all del fram en del skytte mot ett av hans PzIV kompanier som bytt plats med hans Tigerkompani, men finns det kraft kvar att nyttja det? I öster fortsätter 5. Dorsets sin omfattning medan Wilts nedhåller. Nu är hela 130 brig på plats.

Strv102r

Som jag väntat backar tysken i väster och jag tar huvuddelen av 104. Han nedkämpar dock polackerna och omgrupperar över bron för att kunna hejda vidare framryckning längs kartkanten. 214 brig har nog ingen anfallskraft kvar så han kan lugnt göra så. I ELST (202) drar han sig in i byns centrum vilket försvårar för mig att leda artilleri mot honom. I väster fortsätter 5. Dorsets omfattning och är nära slutförande, men Wilts lyckas då nedkämpa Kauers två främre kompanier så Wilts får fart fram mot nästa korsning.

Ett game turn kvar. Finns ingen chans att nå DRIEL-färjeläget vare sig i väster eller öster. Än mindre att öppna en väg dit. Ger upp...

Strv102r

Sista scenariot vi kommer att köra på grund av utrymmesbrist! Större än två kartor går inte. Saga of the 1st Airborne. Påminner inledningsvis mycket om ett av de vi körde innan men nu lite större. Förutom 1. Para brig har jag nu också 1. Airlanding brig från början att ta mig till bron med. Tysken har KG Krafft och... Ja, inte så mycket mer utom statiskt Lv och eventbrickorna enligt tidigare. I väster finns en artilleriutbildningsbataljon utan pjäser. Söder om RHEN finns en bataljon om tre kompanier Kriegsmarine skeppsbesättningar underställda 10 SS på marsch. Norr om floden i öster (från och med KG Krafft)  9 SS, norr om floden i väster (vänster om KG Krafft) den tillfälligt sammnsatta Division von Tettau och söder om RHEN 10 SS. Jag hade tur med mina flyganfall innan spelstart då jag lyckades skjuta bort allt Lv på norra flodbanken fram till ARNHEM. Underlättar lite jämfört med förra gången...

Strv102r

Börjar ju bra... Tyskt flyganfall mot min pågående luftlandsättning... En steploss på spaningskvadronen med jeepar.

Strv102r

Team Claude drar iväg för att hitta en väg in i ARNHEM. Vägen vid floden visar sig vara försvarad av en pluton (ca) ur 9 SS spaningsbataljon så en ny väg provas. Strav öster om OOSTERBEEK möter jag dock på KG Buttlar (13 man historiskt...) som åter får mig att prova en ny väg. Dock lyckas KG Buttlar nedkämpa team Claude när de ska dra ur för att prova ny väg...

1700 har i alla fall 1. bat 1. Para tagit sig in i OOSTERBEEK på väg mot bron i ARNHEM. En bataljon ur 1. AL är också på väg en annan väg och ytterligare en frigör sig just nu för att följa efter. 2. och 3. bat i 1. para och den sista ut 1. AL ska slå KG Krafft och öppna den snabbaste vägen för tillkommande förband.