Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Air Bridge to Victory

Startat av Strv102r, 17 maj 2011 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Maglica

Fin AAR, som alltid.

/Robert
Robert Maglica

Strv102r

107 Pzbrig anfaller 101 skyttebataljon på flanken men denna håller till priset av förluster så tysken återgår till sin utgångsgruppering.

Anfallen mot tyskarna i NIJMEGEN fortsätter men de håller än.

Å andra sidan så håller de mina i OOSTERBREEK bra också. Dåligt väder fördröjer tyvärr den polska brigaden.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Tysken anfaller med 107 Pzbrig mot britterna ute i den mer öppna terrängen men misslyckas och drar sig åter tillbaka.

Jag hamrar vidare på tyskarna i NIJMEGEN och nu börjar det hända saker.

Tysken misslyckas med ett anfall på OOSTERBREEK men han börrjar nu anfalla även rakt norrifrån, men delvis för sent för nu landar polackerna och de förstärker snabbt försvaret.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Så bryter jag till sist genom försvaret vid NIJMEGEN och gardespansardiv rullar norrut mot ARNHEM! 43 div ska öppna underhållsvägen bakom täte med sina två stridsgrupper (en finns ju söder om GRAVE).

Tysken hamrar på mot hela 1 luftburnas försvarlinje. Dock bara med begränsad framgång. Detta kan gå vägen! Se hur nära XXX kårens tät är! Och jag sitter ännu på OOSTERBREEK brons norra brofäste!

Strv102r

107 Pzbrig börjar ta sig över MAAS till NIJMEGEN sektorn... Samtidigt öppnar 43 infdiv underhållsvägen genom NIJMEGEN.

Gardespansardiv tar södra brofästet i ARNHEM! Men OOSTERBEEK södra brofäste håller. 1. Luftburna håller bra just nu. Ska bara ta bort den där spaningsbataljonen längs underhållsvägen också.

Strv102r

Aj aj! Tysken får initiativet och får köra igen innan jag hiner reagera! Han kör över allt mitt artilleri söder om NIJMEGEN med 107 pzbrig. Jag kan dock hämnas genom att slå hans Pvkv-bataljon, och avskära resten av brigaden.

Tysken tar ingen terräng hos 1 luftburna, men han nöter ner mig ganska duktigt denna gång. Gardespansar försöker anfalla över ARNHEM bron igen och tysken stoppar mig bara med stora förluster hos de tredje rangens förband som han avdelat i för den uppgiften. Den tyska spaningsbataljonen vid ELST trängs undan lite. Jag har snart slagit tyskarna vid södra brofästet OSTERBEEK också.

Strv102r

Tillkommande tyska förband gör att 107 Pzbrig kan undsättas och läget stabiliserar sig i stort när glidflygplansregementet ur 82 anländer. En av 82:s bataljoner ligger lite risigt till dock. Tysken får in två bataljoner ganska långt nere i sydost, men strax utanför bilden har jag hela 50 infdiv med en pansarbrigad underställd, och jag behöver dem ju inte så de får stå där vilket gör att de två tyska bataljonerna blir ointressanta.

Tyskarna vid OOSTERBEEKS södra brofäste slås, men tysken har då redan slagit mina sista förband vid norra brofästet, och jag lyckas nästan, NÄSTAN! slå fienden vid ARNHEMS norra brofäste. Egentligen inte så nära kanske. 1. luftburna börjar nu ta större förluster överhuvudtaget.

Fredrik H

Oerhört dramatiskt! Spel med den här dramatiken brukar ju vara underhållande att spela, även om systemet är sådär. Nu vill jag minnas att systemet  är riktigt roligt?! Underhållande rapport (som alltid).

:ultra:

Strv102r

Tysken slår min inringade bataljon ur 82:a. I övrigt så händer inte mycket. Tysken vill anfalla för att skära av vägen, men kan inte. Jag kan anfalla, men vill inte (inget syfte med det) . Fokus hamnar helt på ARNHEM.

Vid ARNHEM avlöser fienden sina utnötta tredjeklassförband vid norra brofästet och ersätter dem med en stridsgrupp ur 9 SS som frigorts när OOSTERBEEK föll. Han fortsätter i övrigt att slå 1 luftburna. Oddsen för anfall över broarna mot han högkvalitativa förband vid ARNHEM och OOSTERBEEK provas, men anfallen befinns vara meningslösa... 506 Tunga Strvbataljonen anländer med Tiger II och tar del i striderna i norr. Det börjar knaka rejält i britterna nu.

Strv102r

Jag skadar inte tysken nämnvärt med anfallen över broarna med gardespansardiv. Däremot piskar han upp 1. luftburna duktigt nu...

Strv102r

Det är lönlöst att anfalla över Rhen mot de bättre tyska förbanden när de har artunderstöd. Samtidigt krossar tysken de få resterna av 1. luftburna. Om vi fortsätter tills spelet är slut, ett par GT till, kommer det inte finnas en röd bricka kvar. Så vi bryter där.

Tysk seger.

Strv102r

Vad tycker jag om det här då?

Utfallet blev väl ganska historiskt och det var spännande.

I grunden ett PGG system med flytta-slåss-flytta mek. Sedan tillkommer kvalitén på förbanden vilket är postivt. Sedan har vi det där lite udda med att man kan anfalla med maneuver-combat ( i syfte att ta terräng, men det ger också förluster) eller assault combat (i syfte att tillfoga förluster men om alla försvarare slås så tar man också terrängen).

Vid första genomläsningen var jag positiv till detta. För det är skillnad på hur man anfaller om uppgiften är ta eller slå. Ska man slå behöver man avskära fiendens urdragningsvägar innan man påbörjar själva anfallet på de som ska slås (om jag inte är helt överlägsen i rörlighet så de inte hinner undan), vilket inte är nödvändigt om det är terrängen som är intressant. Det är skillnad på terrängfokuserade uppgifter ( exempelvis ta och försvara) och fiendefokuserade uppgifter (som slå eller hindra).

När det sedan ska genomföras i spelet är det bara jättekass.

Detta beror på ett par saker. Det främsta är att man i spelet kan anfalla samma fiende två gånger i samma game turn, en gång med maneuver combat och en med assault. Detta innebär att man delar in sin styrka i två delar som gör var sitt anfall. Vänta här nu... Vi skapar två underavdelningar som anfaller samma fiende samtidigt med olika syften!!!!! NEJ! Så fungerar det inte! Den styrka som ska lösa en uppgift löser EN uppgift. En uppgift, en chef. Detta innebär att man skulle kunna tänka sig två olika förfaranden, en för slå och en för ta, men de kan inte genomföras mot samma motståndare samtidigt om det ska vara någon rimlighet i det hela. Som det är nu leder det till kraftsplittring vilket i och för sig är realistiskt, men det visar inte de fullständigt omöjliga ledningsförhållanden som blir resultatet av att två förband löser olika uppgifter i samma terräng samtidigt med samma motståndare.

Det andra är att slå och ta är stridsuppgifter som uttrycker syften med striden, inte metoder i sig. De löses med samma stridssätt, nämligen anfall. Anfallen genomförs i huvudsak på samma sätt. Skillnaden simuleras i systemet utan olika subsystem genom att jag med en styrka anfaller för att skära av reträttvägar innan jag genomför anfallet på huvudmålet, som i andra system. Skillnaden äger inte rum inom ramen för mitt tärningslag utan inom ramen för mina rörelser och vilka anfall jag väljer att genomföra samt i vilken ordning jag genomför mina anfall för att med ZOC hindra reträtter. Napoleons art of war är ett mycket enklare system, liksom PGG med mera, men skildrar detta bättre.

Vi slutade i princip att använda assault då vi inte tyckte det var något syfte med det.

Detta sänker ett i övrigt godkännt spel på en klockren situation. Även om GRAVE problematiken ju dessutom finns... Köpte det på rea på GMT så någon ekonomisk katastrof var det ju inte.

Ser fram mot SCS "It never snows " om samma operation.