Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GD '42 PBEM

Startat av Goose, 22 september 2011 kl. 11:53:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Goose

God dag mina herrar

Jag håller på och undersöker intresset för att dra igång ett parti GD '42 via PBEM enligt samma modell som Lee Forester gjort med GD '40 (http://www.gamersarchive.net/theGamers/ ... /Lee/gd40/).

Kort innebär det att jag är moderator och flyttar alla pjäser etc, och spelarna i princip gör OpSheets och meddelar småjusteringar till mig. Spelarna kommer inte se spelbrädet eller den exakta placingen av enheterna, utan kommer förlita sig på intel från sina soldater (dvs mig). Regelkunskap är inte nödvändig. De som tycker det verkar intressant kan väl bara mejla mig på mailto:tom.pahlsson@hotmail.com">tom.pahlsson@hotmail.com och meddela sitt intresse. Jag kommer därefter återkomme med mer detaljerad information.

:ultra:

Mvh Tom

Andreas Lundin

Jag spelar just nu ett exakt sådant parti med Lee F som spiel-meister. Grymt skoj. Vi har hållt på i närmare två år nu. Vi (tysken) får så mycket spö att det inte är klokt. Jag är därför dessvärre inte intresserad av ytterligare partier.

Det man ska veta som spelledare är att det är enormt mycket att hålla koll på, kräver mycket arbete och att det är svårt att få tag på uthålliga spelare som stannar partiet ut. Särskilt tyska spelare kan känna att situationen är hopplös. Jag skulle förorda att man om man inte gjort liknande tidigare började med en mindre TCS-situation, såsom Bloody Ridge eller Gd '40.

Det behövs också en "overall commander" för varje sida, som förutom ger order till de olika spelarna på varje sida, fördelar understöd, förstärkningar och håller på reserver.

Spelarna på varje sida måste också vara goda rollspelare. Med det menar jag att det gäller att ge rapporter till övriga spelare "in character", så att alla får en trevlig spelupplevelse som gör att man vill stanna. Detta sätt att spela TCS på via pbm är helt överlägset på grund av story-telleraspekten och fog of war-effekten. Det blir hemskt förvirrande ibland.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Strv102r

Jag ställer upp! Vem vet, jag kan nog sätta upp det som arbetstid? Att utarbeta stridsplaner i en dubbelsidig dynamisk taktisk simulering låter misstänkt likt min arbetsbeskrivning.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Snowfox

>jag kan nog sätta upp det som arbetstid?

Hallå där! Skattebetalarna protesterar! Lyckos!  :D

Det låter riktigt skoj, ska läsa in mig på iden under helgen då jag tror det här skulle passa mina sena kvällsvanor.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Vvornth

Som Andreas säger, vågar inte tänka på hur mycket tid och engagemang detta tar. Jag älskar TCS men finliret kan driva en på nerverna ibland.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

magnus lindström

Hmm kanske ska byta inriktning istället för att inte ha tid att spela efterjobbet så kan man spela PÅ jobbtid och syssla med annat vettigt när man kommer hem :)

Goose

Rollbesättnigen är nu klar och just nu sitter 10 stycken spelare och kliar sig huvudet i väntan på sina orders. Längre fram i kampanjen kan det bli aktuellt mer fler sovietiska befäl (för 10 MB, 1319th RR och 114 RB), så om någon skulle vara med längre fram så skicka mig ett e-mail.

Andreas Lundin

Sweet! Se fram emot år av superskoj krigande. Jag har haft ett mycket intressant parti.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Goose

Ikväll kommer den tionde och sista OpSheeten bli klar och spelet kan börja. Det ser ut att kunna bli ett mycket intressant parti. I nuläget är det fem spelare på varje sida varav en är högsta chef och ansvarig för koordination och resursfördelning. Längre fram i spelet (typ dag 2 och senare) kommer jag evenuellt behöva fler sovjetiska befäl att kontrollera nyanlända förstärkningar. Jag säger eventuellt för det finns ju en risk att någon sovjetisk brigad är fullständigt förintad vid det laget och då kommer i första hand denne spelare få möjligheten till revansch  :D .

Jag kommer i denna tråden annonsera om spelare hoppar av med förhoppningen att någon på forumet är beredd att få en fältbefordran och ta över.

Nisse

Är jag helt ute och cyklar om jag misstänker att strv102r är en av överbefälhavarna! :D

Det borde vara svårt att slå honom i kompetens.

Goose

Första timmens strider är spelade och rapporter utskickade. Ger nu spelarna några dagar (i verkligheten) att kommunicera med varandra och eventuellt fatta nya belsut innan jag fortsätter. Riktigt kul är det!  :up:

Andreas Lundin

Hur går partiet. Har ni kommit igång ännu?

Goose

God morgon Andreas

Jodå, vi har gjort fram till och med 13.00 första dagen, och för mig är det väldigt intressant att följa. Vad som blir extremt uppenbart vikten av kommunikation inom lagen. Jag har sett exempel på rena "viskleken" där fjädrar lätt förvandlas till hönsgårdar. Även klassiska fenomen som glädjebesked finns, där man vinklar sin rapport till överordnad lite till sin fördel, vilket sedan skapar felaktiga beslutsunderlag. Vanligt är också att man rapporterar för lite, eller tror att "någon annan" kommer rapportera in det.
Så som aktiviteten är nu så hinner jag göra en timmes strid per vecka, vilket är ett bra tempo. Kanske till och med för snabbt för att deltagarna ibland skall kunna reagera fullt ut? Jag är lite osäker på det.

Jag kan tyvärr inte ge dig mer detaljer för det finns deltagare som är aktiva i detta forum, men jag kan passa på att annonsera att jag snart behöver ännu en spelare som kommer in med 1600-förstärkningarna.

Hur går det själv? Du spelar väl med Lee och grabbarna?

Andreas Lundin

Jodå. Vi är framme vid 1200 den 2: december om jag inte missminner mig. Trots att tyska artilleriet är helt överlägset så är det ett jäkla sjå att hålla ryssen stången. Risken för infiltration är stor och rätt som det är har man ryssen i ryggen!

Goose

Jag behöver sammalagt två nya spelare omedelbart om någon är sugen. Det kommer in ett nytt sovjetiskt regemente, samt att jag har haft ett avhopp på den tyska sidan. Mejla mig på mailto:tom.pahlsson@hotmail.com">tom.pahlsson@hotmail.com om du vill veta mer. Har du någon preferens vilken sida du vill spela så meddela mig.

:up: