Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigsspel för dator och mobiler

Startat av jonjac, 25 september 2011 kl. 08:16:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jonjac

Tänkte man kunde starta en mer generell tråd för krigsspel i digital form. I senaste utskicket från GMT nämner de att de har planer på att släppa "eletroniska" versioner av följande spel:

Under utveckling:
Twilight Struggle (PC)
Dominant Species (iOS)

Planerade med klara licensavtal:
Nightfighter (PC)
Dominant Species: The Card Game (iOS)
Winds of Plunder (iOS)
Pacific Typhoon (Android)
Space Empires (iOS and Android)
The Caucasus Campaign (iOS)

Samtal pågår gällande:
Combat Commander series
Commands & Colors series
Manoeuvre

Vad är det för krigsspel i digital form folk spelar nu för tiden? Någon som vet om några andra krigsspel som är på väg ut till en dator-/mobilplattform? Nu talar jag alltså inte om fps- eller rts-spel.

Matrix games har ju en hel del krigsspel, men de känns ju alldeles för detaljerade. Någon som har tips på ett som ligger på samma nivå som ett "normalt" krigsspel?

Tordan

Hur menar du med "alldeles för detaljerade"? Det finns en mängd olika genrer att välja bland. De flesta har numera bra funktioner för att spela mot mänskliga motståndare.
/Tord Hoppe

sfclinken

Tyckte jag läste att Smallworld finns för iOS? Dock inte säker.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

silversixx

Citat från: "sfclinken"Tyckte jag läste att Smallworld finns för iOS? Dock inte säker.
Finns väl bara på Ipad?
Eller var det det du tänkte på?

sfclinken

Citat från: "silversixx"Finns väl bara på Ipad?
Eller var det det du tänkte på?

True, ser det nu. Bara Ipad.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Andreas Lundin

Funkar bra gör det också... Sedan kan vi göra som på bgg och diskutera till dödddagar huruvida SW är ett krigsspel eller ej.  :roll:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jonjac

Citat från: "Tordan"Hur menar du med "alldeles för detaljerade"? Det finns en mängd olika genrer att välja bland. De flesta har numera bra funktioner för att spela mot mänskliga motståndare.

Har du tips på något WWII östrfronts-hex-spel som inte går in på detaljnivå för varenda bricka?

jonjac

Citat från: "Andreas Lundin"Funkar bra gör det också... Sedan kan vi göra som på bgg och diskutera till dödddagar huruvida SW är ett krigsspel eller ej.  :roll:
Måste ju medges att det finns inte med i tanken när jag diskuterar krigsspel på detta forum.

Tordan

Citat från: "jonjac"Har du tips på något WWII östrfronts-hex-spel som inte går in på detaljnivå för varenda bricka?

Jag är inte någon expert, och är fortfarande lite osäker på din definition av detaljnivå, eller vilken skala du vill ha :wink:  men Panzer Corps (Matrix Games) är en ny version av äldre, klassiska spel med lägre detaljnivå. Det avhandlar iofs hela 2 VK, men passar nog bäst in på vad jag tror du är ute efter.
På andra änden av skalan hittar du Gary Grigsby´s War in the East (Matrix Games). Jag skulle gissa att detta är för detaljerat?
Jag har inte spelat något av dessa, däremot har jag rört lite vid Decisive Campaigns: The Blitzkrieg from Warsaw to Paris (Matrix Games). Detta handlar som du förstår av titeln inte om Östfronten, men jag tycker det är ett bra spel som lutar mer åt att inte vara så hemskt komplext.

Om jag får komma med en annan rekommendation så tycker jag Battle Academy - Blitzkrieg France (Matrix Games) är kort och gott skitkul. Inte östfront, finns en Market Garden expansion, men snabbt, enkelt, snyggt, roligt. Mycket bra interface för PBEM.

För att nämna något annat än Matrix Games så finns även Battlefront.com, men de har mest 3D-spel, vilket faller bort om du måste ha hexar och brickor? Du har även HPS Simulations. Känner inte till så mycket om deras spel, vet att bland annat deras Squad Battles-serie, såsom Red Victory rekommenderas. Inte lika snyggt som andra spel, men jag har fått intrycket att systemet är bra.

Jag hoppar över 3D-, och realtidsspelen eftersom jag antar att du inte är intresserad av dem?
/Tord Hoppe

pelle

Jag försöker hålla ett öga på datorkrigsspelen i hopp om att något roligt ska dyka upp. Jag förstår precis vad jonjac menar med detaljnivå. Det ENKLASTE datorkrigsspel jag kan minnas, det första Panzer General från 1994, hade drygt 20 olika värden för varje enhetstyp. Man får klicka på enheten för att få upp en skärm med en lång lista hur bra den är på allt, hur mycket ammo den har kvar osv.

I uppföljaren Panzer General II är det ännu fler, plus att individuella enheter kan få specialförmågor, så det räcker inte att memorera hur bra en PzIV-enhet är, man måste komma ihåga att PzIV 2-enheten är den som har en förflyttningsbonus. Jippi.

I stället för att abstrahera (attack-defense-move!) är det speldesign enligt excel-metoden som gäller. I stället för begriplig supply (så att man till exempel kan gissa vilka hexar det är bra att inta för att få underhåll till sina inringade enheter) körs magiska matematiska modeller i bakgrunden (inte i Panzer General då, där har man av obegriplig anledning skippat supply), så man får klicka runt lite på kartan och titta på olika enheter ("jaha, den här hade 53 % supply... bra att veta...  eh").

Panzer Corps? Ser fint ut. Men reklamen skryter bara med hur många ännu fler variabler de har per enhet, hur många nationer som ingår och hundratals olika typer av enheter. What? Varför inte typ fem typer av enheter och fokus på att göra ett  par riktigt bra nationer, i stället för att bara excel-kräkas in massor med data? Jag är inte det minsta sugen på att spela.

Det är för lätt att bara trycka in feta spreadsheets med siffror i datorn och kalla resultatet för ett krigsspel. Synd. OCS till exempel är ganska tungt som brädspel, men på dator med lite hjälp av datorn att minnas alla regler skulle det förmodligen vara det bästa och smidigaste light-datorkrigsspelet.

pelle

Om jag hade en iPad skulle jag vara peppad för spelen på gång från Shenandoah Studio, grundat av Eric Lee Smith (designade världens bästa brädspel, Ambush!, bland annat):

http://www.shenandoah-studio.com/our-games/

RAF och flera andra gamla solospel alltså. Jag tror det är en väldigt bra väg att gå, göra digitala spel som är SOLOspel på riktigt, så slipper vi fler multiplayerspel med dåligt AI. Hoppas de gör Ambush! också någongång. Då köper jag en iPad. Kanske.

Tordan

Pelle, jag hör vad du säger. Vi har alla olika preferenser, jag själv hatar allt vad statistik och "number-crunching" heter. Jag tycker dock att Decisive Campaigns ligger på en bra nivå. En dator är bra på att hantera siffror och skall, i mitt tycke, göra det i bakgrunden så jag själv slipper. Datorn skapar möjligheten att ha en hög detaljrikedom i simuleringen men presentera en lägre för spelaren. Detta borde skapa en "finare" möjlighet när stridsresultat räknas ut, d.v.s. datorn "krigar" på en låg nivå, men spelaren hanterar en hög nivå. Sedan kan man alltid tycka att det bara handlar om att simulera till höger om decimalkommat i stället för till vänster :D

Titta på denna AAR. Enheterna har några variabler men det finns inget exakt sätt att räkna ut oddsen för att lyckas med ett anfall, utvecklaren tycker det skall ligga lite på magkänsla/erfarenhet. En annan, bättre beskrivande AAR i textform med bilder.
Efter strider kan man titta på resultatet på en hög detaljnivå om man vill, men det är upp till var och en.
Logistik, du ser enkelt med ett kartlager vilka områden som är "in supply". Underhåll kastas fram automatiskt via HQ. Man kan skifta enheter från ett HQ till ett annat om underhållet så kräver. Enheter behöver vara inom 8 hex från sitt HQ för full supply, HQ bör stå på vägar...

Jag skriver inte detta för att frälsa någon, avsaknaden av demo på vissa spel gör att det kanske är svårt att bilda sig en uppfattning av datorspel jämfört med brädspel där man ofta med hjälp av online-regler och erfarenhet kan bilda sig en god uppfattning av spelet. Jag vill helt enkelt försöka beskriva detta spel som jag tycker svara mot era farhågor om datorspel som "statistikminfält" ;) . Om någon är intresserad så kan jag alltid försöka gå in på mer detaljer :)
/Tord Hoppe

pelle

the recon value is only 199

It's readiness has dropped from 100 to 19 and it's entrenchment has dropped from 23 to 0.

Fast det absolut mest avtändande var ett screenshot en bit ned där det plötsligt är en standard-Windows-dialog som har poppat upp för att fråga vilka flyg som ska anfalla.

Nej, förresten, det som sänker spelet (för mig) är att ett HQ kan ha "cards". Plötsligt är det ett kortdrivet brädspel man simulerar, inte ett krig, eller vad? Bu.

Tycker nog det där spelet gör alla fel datorkrigsspel brukar göra, fast det ser i alla fall modernt och fint ut. Kartan är trevlig att titta på, men jag skulle nog inte kunna spela utan att se hexagonerna (gissar att det går att slå på).

pelle

Nu låter jag väldigt gnällg, men det blir jag alltid när någon påminner mig om datorkrigsspel. Så många bortkastade möjligheter. Men jag såg just att Battle Academy finns till Mac för $30. Ska nog prova demon i alla fall och se om det verkar ha något underhållningsvärde.

Tordan

Jag har för mig att den AAR:en skrevs under beta, det poppar inte upp någon windows-meny nu. Hexagoner är on/off. Finns för övrigt "viktigare" saker att klaga på, t.ex. borde man kunna visa enheter som tillhör samma HQ på ett bättre sätt.

Pelle, för mig låter det som att du vill ha brädspel på datorn vad gäller själva komplexiteten på simuleringen? Det jag känner till som kommer närmast det är Battle Academy som jag nämnde tidigare, demo finns. Där får du som spelare stöd med LOS och hur långt du kan flytta enheter, i övrigt är det en rätt "simpel" simulering (inget fel i det). I övrigt, förutom sånt som nämnts tidigare, har Mark Walkers Heroes of Stalingrad varit under utveckling väldigt länge (risk för vaporware). Tycker det är lite märkligt att det tar så långt för utveckling av "brädspel" för Ipad/Android-plattor, det känns som ett bra giftermål.
Med risk för att sparka in öppna dörrar så finns även Vassal som ett alternativ. Vissa moduler, t.ex. för RAF, ger mycket goda stödfunktioner till spelaren.

Edit: skrev klart efter läggning av barnen, ser att du också nämnt BA :D
/Tord Hoppe