Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Sverige låta Sovjet passera (bgg-tråd)

Startat av pelle, 18 oktober 2011 kl. 10:13:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

pelle

http://www.boardgamegeek.com/thread/712 ... in-the-8os

Jag försökte svamla ihop ett svar till den tråden, men jag vet inget. Någon får gärna gå in och rätta mig och berätta hur det låg till.  :shock:

Jag tycker det låter lite osannolikt att Sverige skulle ha 50 % chans att låta ryssarna köra igenom till Norge, men jag vet inte så mycket.

Andreas Lundin

Hehe. Jag följer tråden och ser hur den utvecklar sig. Hoppas det inte dyker upp fler troll i tråden på BGG (och här också för den delen).
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Spännande. Slänger in en prenumeration på den tråden.
En mycket bitter liten man.

Erik Axel

Spelade just Nordkapp. Det är ju en jäkligt kul situation och riktigt kul terräng för sovjeten. Tyvärr är det också ganska konstigt. Att styrkeregistren är hittepå är väl en sak, men regelsystemet innefattar också en hel del konstigheter: gas är helt magiskt bra, flygningarna slutar oftast med att man ångrar sig och åker hem, artilleri är på det hela taget onödigt, holländska jägare spänner sig lite och totaldemolerar pansarregementen med mera. Det finns ingen anledning att inte anfalla åtminstone Finland för sovjeten, de (vi) ger upp på 3+ på en de-säx.

Jerker Widéns doktorsavhandling "Ombud, väktare, kritiker" och den där SvD-journalistens bok är bra läsning om man vill nyansera det där med att det skulle ha handlat om någon slags automatisk kapitulationsplan för svenskarna. De böckerna är väl inte så tillgängliga i USA i och för sig.