Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigsspelsetikett?

Startat av sfclinken, 28 oktober 2011 kl. 13:48:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

sfclinken

Den tid jag har för att spela "Face to face" är ytterst begränsad. Därför lägger jag mycket tid på att spela PBEM. Inte lika kul som FtF men trots allt ett bra surrogat. Men jag har oftare på senare tid stött på ett problem som gör mig både besviken och jäkligt irriterad.

Det hela handlar om att när en motståndare märker att det börjar gå dåligt så tar det längre och längre tid innan man får svar för att slutligen avta helt och hållet. Kommunikationen bara dör. Det är så förbannat irriterande när man i parti efter parti får stryk men trots det kämpar man på in i det sista och när man väl själv känner tillförsikt och det går bra.....då avbryts spelet pågrund av att motståndaren lägger ner. Långt innan det ens är i närheten av att vara avgjort :evil:

Jäkla dålig etikett helt enkelt!
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

zilver

Jag kan sympatisera med din känsla. Samtidigt kan jag tycka att om den som håller på att förlora säger att det här verkar avgjort (läs! inte så kul att spela klart) så är det väl ok att lägga ner om bägge är med på det (beroende på hur långt det är kvar). Det ska ju helst vara kul också. Att bara smyga undan kan ju inte vara helt ok.

sfclinken

Citat från: "zilver"Jag kan sympatisera med din känsla. Samtidigt kan jag tycka att om den som håller på att förlora säger att det här verkar avgjort (läs! inte så kul att spela klart) så är det väl ok att lägga ner om bägge är med på det (beroende på hur långt det är kvar). Det ska ju helst vara kul också. Att bara smyga undan kan ju inte vara helt ok.

Det håller jag absolut med om. Men att kasta in handduken och inte ens säga ett ljud eller svara på mail på ett spel som pågått 2 turns (BtB i detta fallet, Sommaren -41) när det kvarstår 80% av speltiden. Man blir förbannad...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Fredrik H

Själv har jag svårt att spela över nätet. Ftf har en social dimension som är otroligt givande (nu spelar jag ju så gott som uteslutande med folk jag känner väl) och annars kör jag hellre solitärt. För mig är huvudpoängen med krigsspel att få en känsla för kanpanjen, förstå militärt beslutsfattande och se hur olika spel väljer att skildra saker och lösa problem på olika sätt. Det funkar solitärt. Ftf så blir det analys av system kombinerat med rollspelande - ständiga påhopp, historiska citat, häcklande av motståndarna utifrån historien etc. Jag är egentligen helt ointresserad av att "vinna" och tycker i princip att spelets behållning inte alls har med med vinnandet att göra.
Men jag har ju märkt att folk på forumet tämligen ofta tycker att själva spelandet är roligt och givande, oavsett hur det går till. För mig går liksom eurogames och kortdrivna spel bort, jag vill ha processer som jag upplever som autentiska(?) och jag vill ha ett trovärdigt narrativ.
Ovanstående är ett långt och självcentrerat sätt att fråga; hur mycket spelas det över nätet i relation till ftf och hur kul/givande är det? Hur hittar man motståndare?
Jag har nämligen ingen koll..

sfclinken

Citat från: "Fredrik Hornegård"... Ftf så blir det analys av system kombinerat med rollspelande - ständiga påhopp, historiska citat, häcklande av motståndarna utifrån historien etc. ..

Allt det funkar precis lika bra PBEM eller online. Men vad det handlar om är att lämna ett spel mitt i ett parti.

FtF så skulle det innebära att man lagt 4timmar på setup och sedan när det gått 2 rundor så lämnar motståndaren bordet för att öppnings rundan inte gick som planerat.

Dålig etikett enligt min mening.
GMY Peter

Andreas Lundin

Det är skitdålig etikett och skälet till att jag inte lirar pbem. Jag tröttnar ganska fort på vassalpartier - oavsett hur det går för mig. Det är inte Sjysst mot mina motspelare så jag avstår.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Jag tror aldrig jag spelat pbem med någon utan att det förr eller senare har runnit ut i sanden (fast mina Downtownpartier höll igång i flera år), och det har aldrig berott på mig. Sfclincen, pm:a mig om du vill spela pbem med en riktig pliktmänniska.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

@ scflinken: håller helt med om att det är dålig etikett. Jag skulle själv bli riktigt störd om folk betedde sig så. Nu är jag precis som herr Lundin (och till skillnad från Elias) ingen benhård pliktmänniska så det är lika bra att jag även i fortsättningen avstår PBEM.
Men kan inte Elias och sfclinken köra ett parti med replay här på forumet?  :wink:

sfclinken

[quote="Fredrik Hornegård
Men kan inte Elias och sfclinken köra ett parti med replay här på forumet?  :wink:[/quote]

Det lät som en spännande idé!
GMY Peter

Snowfox

Många spel bygger på grundtemat ena sidan inleder med en offensiv medan motståndaren bygger upp styrka för att nå en vändpunkt där offensiven växlar. I det läget är det inget kul att stretat med försvar under halva partiet och sedan se motspelaren försvinna i dimman och lura dig på det som gör spelet intressant, nämligen att få möjlighet till både anfall och försvar.

Så ja, lägga sig långt innan partiet nått vägskälet, det är dålig stil.

Min situation gör att jag bara har tid för ftf spel ett par gånger i månaden vilket innebär att alternativen ofta är solitärövning eller pbem. Pbem har fördelen att du kan ta tag i ditt part kl 10 på kvällen när dagens plikter är överstökade utan att ställa krav på att motståndaren ska matcha din dagsrytm. Däremot missar man den sociala sidan av spelandet samt den fysiska upplevelsen av att flytta pluttarna och blicka över kartan.

Kanske skulle vi ha en liten tråd där man kan lista spel som man vill spela pbem för tillfället. Vi har så många spel att välja på numera att det kan vara svårt att hitta en motståndare ibland, åtminstone när det rör sig om ovanliga tidsperioder.

För den som söker motståndare så är en lösning att utmana någon som listat sig för att vilja spela pbem i VASSAL oppnent tråden på BGG. Men du vet inte vad det är för typ du utmanar.

http://www.boardgamegeek.com/geeklist/2 ... ry-/page/1
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

BigPapaBear

Citat från: "Fredrik Hornegård"Själv har jag svårt att spela över nätet. Ftf har en social dimension som är otroligt givande (nu spelar jag ju så gott som uteslutande med folk jag känner väl) och annars kör jag hellre solitärt. För mig är huvudpoängen med krigsspel att få en känsla för kanpanjen, förstå militärt beslutsfattande och se hur olika spel väljer att skildra saker och lösa problem på olika sätt. Det funkar solitärt. Ftf så blir det analys av system kombinerat med rollspelande - ständiga påhopp, historiska citat, häcklande av motståndarna utifrån historien etc.

Instämmer. Ftf är grejen. Förstår att pbem kan vara ett bra alternativ om man har svårt med tid/motståndare, men jag tror att jag skulle glida över till någon annan hobby eller solitärspelande istället.

CiteraJag är egentligen helt ointresserad av att "vinna" och tycker i princip att spelets behållning inte alls har med med vinnandet att göra

Vad gäller krigsspel så håller jag nog med (tror jag i alla fall), med eurogames et al så kämpar jag definitivt för att vinna. :)
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraMen kan inte Elias och sfclinken köra ett parti med replay här på forumet?

Sagt och gjort.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

:up: