Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentation och test av "In Hoc Signo Vinces"

Startat av Strv102r, 1 december 2011 kl. 21:32:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: "Strv102r"
Citat från: "Scipio"Mycket intressant projekt. Jag skulle föredra epost-alternativet.

För just dig finns ännu ett alternativ. Att få en CD/DVD i handen på husaren.  :wink:
Lätt val, då väljer jag det alternativet!   :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

Hej Jag sitter och läser om reglerna du skickade till mig för ett bra tag sedan och har en fråga gällande följande:

I fire phase får reactive player skjuta tillbaka. Men reglerna definierar inte riktigt vilka av reactive players enheter som får skjuta och på vilka han får skjuta på.

Jag tänker att han enbart får skjuta på den aktiverade echelongens enheter, men blir osäker.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Samma sak med Close Combat phase.

Mitt förslag på skrivning är något sådant här:

CiteraThe effects of the fire is applied simultaneously and it is possible that both players still have units in the same hex at the end of the close combats resolution.
If no side withdraws from combat either voluntarily or due to flight, and in both cases suffer defensive fire, the close combat continues in the next close combat phase
 that activate a unit in a hex where there still is combat units from both sides.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Bra! Uppfattat. Taget. Fixat enligt förslag. Man måste ju läsa som jag tänkt. Skit i vad jag skrivit.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

ErikLj

Citat från: "Strv102r"
Citat från: "Andreas Lundin"Det låter helt fantastiskt intressant. Hur tänker du sprida spelet till massorna?

Massorna...  :P

Tja, det finns ju ett par alternativ.

1) Skriva ut allt själv och skicka ett paket. Det är dock ganska tungt även utan låda så förutom vad jag tycker mig kunna ta utan att skämmas för allt arbete och research mm så tillkommer det porto-kostnad. Det blir i så fall i en zip-påse men med en "framsida" och en "baksida".

2) Spara ned dokumenten i pdf-format och skicka till den som vill ha med E-mejl.

3) Bränna ned dokumenten i pfd-format på en skiva och skicka den.

I båda de senare alternativen kommer fram och baksida finnas med för den som skaffar en egen zip-påse eller har en egen låda.

Vilket format skulle du föredra om du till äventyrs tyckte att det verkade intressant?

Då detta rör sig om det krig jag är utbildad för och har tränats för samt planerat fram och tillbaka skule jag vara oändligt tacksam för en kopia via alt 2, email.

Stort tack!
Erik

Strv102r

Just nu justeras mineringsförmågor med hänsyn till det antal minor som fanns och den tid det tar att lägga dem. I synnerhet skenmineringar är intressanta då de är ekonomiska ur antal minorsynpunkt, men inte ur tillgänglig tidsynpunkt. Det tar ju i stort sett lika lång tid att göra en skenminering som en med minor. Om man med en skenminering inte menar att man bara spänner upp minvarningsgskyltar men inte gör något mer...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Mitt minne kan bedra mig här, men Jag skulle vilja säga att det också beror på vilken ambitionsnivå (störande, fördröjande [?] eller hindrande) det var på det fördröjande fältarbetet som avgjorde beräkningen av tid för utläggandet samt om man skulle gräva ner minorna eller ej.

Strv102r

Citat från: "Andreas Lundin"Mitt minne kan bedra mig här, men Jag skulle vilja säga att det också beror på vilken ambitionsnivå (störande, fördröjande [?] eller hindrande) det var på det fördröjande fältarbetet som avgjorde beräkningen av tid för utläggandet samt om man skulle gräva ner minorna eller ej.

Såklart! Det tar ju lite mer tid att lägga 900 minor än 300 minor. Ca 3 gånger så lång tid med lika mycket ryggar?  :?  

Men en skenminering som ska ge intryck av att vara hindrande kräver ju  också ganska mycket arbete med minborr på väg, plöjning, maskeringsmateriel etc. Jag tänkte för enkelhetens skull likställa en skenminering med en störande minering i tid. What say you?

Andreas Lundin

Jo, det låter bra.

Strv102r

Nu har jag fått de exakta siffrorna på antal minor i svensk och rysk org så att det kan göras klart med de detaljerna. Har också lagt till två scenarior som utgår från att vi åker på däng när vi ska slå landstigningen och nu istället ska fördröja de röde norrut. Ett scenario där en Pbat fördröjer längs E14 mot MALMÖ tillsammans med två Pvrbkompanier (Rb55 resp Rb53) och ett där en Brigadskyttebat (IB77) med ett Bpvkompani men också en fristående mekaniserad bataljon fördröjer mot nordväst. Eftersöker lite fakta om vilka regementen som ingick i vilken sovjetisk division 1989...

Tommy Röhs

Citat från: "Strv102r"Eftersöker lite fakta om vilka regementen som ingick i vilken sovjetisk division 1989...

Kanske detta kan hjälpa lite...
http://orbat.com/site/history/historical/nato/warsawpact.html

Strv102r

Tack! Har dock sett den och om jag inte gjort ett jättefel i läsning så går den "bara" ner till divisions/brigadnivå. Egentligen är det ingen jättegrej. Kan ju referera till regementena som 1-3...

aegneus

Går det att få tillgång till förutsättningar, läge och OoB för gamla svenska storövningar? För i så fall skulle man kunna spela en övning man själv deltagit i, och det vore ju rätt galet. :-)

Strv102r

Större övningar som Norrsken, Snöstorm, Orkan mm går säkert att få tag på förutsättning och läge för, men det blir nog svårare för mindre övningar som bataljonsövningar på regementena. Spelets skala gör de större övningarna svårgripbara...

Strv102r

Ett utkast till "front cover".