Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentation och test av "In Hoc Signo Vinces"

Startat av Strv102r, 1 december 2011 kl. 21:32:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Nä, jag tänkte det. Hur ser mekbataljonen ut? Två strvkomp och ett pbv?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Fristående Mekaniserad bataljon, Mekbat F, bestor av ett stabskompani, två pansarskyttekompani F (med Ltgb 934 istället för Pbv 302, annars som ett vanligt Pskkomp), två strvkomp med Strv 101R (41 & 42 Mekbat F) alt Strv 102R (11, 12 & 31 Mekbat F) som såg ut som vanliga Strvkomp (med Pskpluton i Pbv 302 alltså), ett haubitskompani med 10,5cm m/40 och ett trosskompani. Helt enkelt en pansarbataljon med färre Pbv 302 och utan brobandvagnar. Jag kan den orgen ganska bra. Gjorde lumpen på 31. Mekbat F, 4 strvkomp...

I testet som jag tog bilderna från var det bara med en halv bataljon ur 12 mekbat F.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Ltgb 934, är det de där 50-talsvagnarna?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Citat från: "Andreas Lundin"Ltgb 934, är det de där 50-talsvagnarna?

Lastterrängbil 934. Pansarskytte F = lastbilsskytte.  :D Påverkade bataljonens stridsteknik en hel del.

Fast Ltgb 934 var en riktigt bra bil i sin klass. Soldaterna kallade den Rambo-bilen förden ser ut som de amerkanska lastbilar hann hoppade ner på kapellet på i slutet av "First Blood" och tog M-60:n från. Terrängframkomligheten var rent überdjävlig. En riktig krigarbil! Men med osynkad växellåda och inget servo så var det inte så lättkörd...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Jo, det var den jag tänkte på, men den var väl tillverkad av Volvo på 50-talet? Har för mig att vi hade liknande bilar för Däcksbro 200. I mitten på 90-talet byttes alla ut eftersom en soldat körde ner i en älv när bromsarna svek. Blubb, blubb. Endast bred last-skylten syntes över ytan.

Strv102r

Stunden innan en pansarbataljon från PB7 brakar in i en motoriserad skyttebataljon med ett T-72M1 kompani underställt söder om SKURUP.

Strv102r

Då har det mesta fallit på plats. Det som tagit lite tid har varit att få mängden indirekt eld, inte skjutande förband utan mängden ammunition och då inte minst rökförmågan, att bli så bra som möjligt. Beroende på vinriktning så kan det ju gå åt 5 gånger mer rökammunition för att skärma av en viss sträcka. Stora mängder ammunition skjuts ju på ställen där fienden kan vara eller inte får vara. Gott så i ett dubbelblint spel. Men med riktiga ammängder och synliga spelpjäser på en karta, även med "dummy" funktion blir det nästan bara en fråga om att bomba fienden till mos.

38 sidor regler men med många bilder och "designers notes" insprängda. En bakgrunds/scenariobok på 60 sidor som också har mycket bilder. Tre kartor. Och en j-vla massa brickor som dock inte används alla direkt i de första scenariorna utan man kan montera dem allt eftersom man tar sig genom scenariona. Svenska förband som finns representerade är PB7 (hela), IB11, IB12, IB41, 108. Fo-stridsgruppen (med 12 Mekbat F) och 151. Fo-stridsgruppen. På röd sida återfinns 336. marininfanteribrigaden, 32. luftlandsättningsbrigadens 1. och 2. bataljoner, 237. fallskärmsjägarregementet ur 76. luftlandsättningsdivisionen och 13. motoriserade gardesskytteregementet ur 3. motoriserade gardesskyttedivisionen.

Det är mer av en simulering än ett spel, men inte av den typ som simulerar vapenteknik i detalj som 88 eller Panzer utan fokuset ligger på taktiska förmågor på bataljons- och brigad/regementsnivå. Det gör att stridssystemet är enkelt, om än inte riktigt lika enkelt som World at war... Här lönar det sig att skjuta flankerande och vapenverkan är relativ målets skydd, inte absolut i ett visst antal tärningar. Jämfört med World at War är skalan annorlunda med varje hex mer än 3 gånger många meter och större kartor vilket gynnar rörelse. I World at War spelar det ju ofta ingen större roll hur du manövrerar för skalan/kartans storlek gör att du är inom tyngre Pv-vapens räckvidd i alla fall. Du har för det mesta mer indirekt understöd vilket gör att du kan taktisera med samordning av eld och rörelse på ett annat sätt. Fokus är helt enkelt inte på tunga stridsvagnsplutoners ömsesidiga duell, som har varit dimensionerande i World at War, utan på duellen mellan taktiska system av system. Scenariona är inte alltid gjorda för att vara jämna utan för att visa sannolika/tänkbara taktiska situationer där segervillkor är givna av taktiska målsättningar. Det duger inte för värnförbanden att man nästan lyckades försvara STURUP oavsett hur svår uppgiften är.

Jag har lärt mig väldigt mycket om det gamla invasionsförsvaret under arbetet. Man kan säga mycket om cykelskytteförband, hottade femtio-talsvagnar, korträckviddigt artilleri, brist på splitterskydd, brist på repetitionsutbildning mm, men det fanns ett systemtänk. Fanns det ett behov av en funktion, hur obskyr den än var, så fanns det förband för den uppgiften. Genom hela kedjan. Badplutoner? Krigsfångbataljoner? Tunga bilplutoner? Järnvägsförband? Givetvis! Nu finns ju inte dessa med i spelet då de verkar på ett annat djup än det rent taktiska. Men när man säger att det gamla invasionsförsvaret hade låg tillgänglighet får man nog specificera sig för det producerade ett genomtänkt system av system med över 800 000 man, 1000 artilleripjäser, 600 stridsvagnar etc etc, på max 96 timmar efter order med huvuddelen inom 72h och stora delar inom 48h samt centrala funktioner på 24h.

Andreas Lundin

Det låter helt fantastiskt intressant. Hur tänker du sprida spelet till massorna?

Strv102r

Citat från: "Andreas Lundin"Det låter helt fantastiskt intressant. Hur tänker du sprida spelet till massorna?

Massorna...  :P

Tja, det finns ju ett par alternativ.

1) Skriva ut allt själv och skicka ett paket. Det är dock ganska tungt även utan låda så förutom vad jag tycker mig kunna ta utan att skämmas för allt arbete och research mm så tillkommer det porto-kostnad. Det blir i så fall i en zip-påse men med en "framsida" och en "baksida".

2) Spara ned dokumenten i pdf-format och skicka till den som vill ha med E-mejl.

3) Bränna ned dokumenten i pfd-format på en skiva och skicka den.

I båda de senare alternativen kommer fram och baksida finnas med för den som skaffar en egen zip-påse eller har en egen låda.

Vilket format skulle du föredra om du till äventyrs tyckte att det verkade intressant?

Andreas Lundin

Epost skulle funka alldeles utmärkt!  :up:

Elias Nordling

Print & Play funkar för mig.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Nisse

Alt 1. Jag är både lat och dålig på datorer däremot vid god ekonomisk status. Jag betalar för smidighet.

Erik Axel

Jätteintressant, e-post!

Scipio

Mycket intressant projekt. Jag skulle föredra epost-alternativet.
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

Citat från: "Scipio"Mycket intressant projekt. Jag skulle föredra epost-alternativet.

För just dig finns ännu ett alternativ. Att få en CD/DVD i handen på husaren.  :wink: