Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentation och test av "In Hoc Signo Vinces"

Startat av Strv102r, 1 december 2011 kl. 21:32:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Mmmm... Precis. Men jag är ute lite efter just det där att man spelar korten när de ger bäst effekt för helheten. För Murphys lag/lagen om alltings jävlighet stipulerar ju att det är just när man minst av allt behöver få ett antal vagnar fastkörda, eller E-nätet utstört, eller whatever som det händer. I och med att mekaniken ska inkludera flygunderstöd och störning, och de kan man ju planera in i sin plan för att de ska ge bäst effekt, så tror jag just nu att man bör få korten vid spelstart. Däremot vet man ju inte vilka kort motparten har. De kan ju innebära att det man räknat med så mycket går om intet. Det röda flyganfallet som skulle knäcka försvaret av Y-by togs bort av J35J Draken kortet. Men röd hade vist SU-27 eskortkortet som tar bort J35J kortet. Tur för blå att han hade Rbs 77 Hawk kortet då... Hade det inte varit på 80-talet hade röd kanske haft ett SSRB (signalsökande robot) kort som tar bort Rb77!

Men just denna mekanik är inte speltestad än så jag kanske behöver tänka igen på det.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Nisse

Jag tänker det mer tudelat. Dels kanske kort som man kan spela ut när de passar en själv som bäst/motståndaren som sämst och dels kort som dras ur en hög med "allmänt djävulstyg" som ingen kan påverka.

Det jag är orolig för att om motståndaren spelar ut kortsom påverkar mig negativt så kan effekten kännas lite "fel". Ex jag lyckas få ett kompani stridsvagnar att runda hans front och kan börja rulla upp honom från sidan. Motståndaren spelar då kortet "s-vagnar kör fast" ex. Det blir en. Tycker jag, "overklig" friktion, eftersom motståndaren kan få denna friktion då det passar honom som bäst. I exemplet så liksom "skyddar han sin flank" i ett kritiskt ögonblick med fastkörda s-vagnar.

En sån friktion, guds hand/ Murphy passar bäst som ett slumpvis draget kort. Ex fastkörda vagnar, vilsekörningar, dåligt väder, inställt artunderstöd, am som tar slut elller begränsas, trasiga fordon osv.

Däremot kan spelarna ha kort som de kan spel ut som innebär fördelar för dem själva som i ditt exempel med flyg kontra luftvärn. Extra art, flyg, bättre ledning, extra förmåga att störa ut motståndarens radio. Dvs sånt som förstärker mittt agernade/force multipliers.

Sen kanske det blir för mycket kort om man dels har egna kort samt en korthög med slumpvis friktioner...

Strv102r

Citat från: "Nisse"Jag tänker det mer tudelat. Dels kanske kort som man kan spela ut när de passar en själv som bäst/motståndaren som sämst och dels kort som dras ur en hög med "allmänt djävulstyg" som ingen kan påverka.

Det jag är orolig för att om motståndaren spelar ut kortsom påverkar mig negativt så kan effekten kännas lite "fel". Ex jag lyckas få ett kompani stridsvagnar att runda hans front och kan börja rulla upp honom från sidan. Motståndaren spelar då kortet "s-vagnar kör fast" ex. Det blir en. Tycker jag, "overklig" friktion, eftersom motståndaren kan få denna friktion då det passar honom som bäst. I exemplet så liksom "skyddar han sin flank" i ett kritiskt ögonblick med fastkörda s-vagnar.

En sån friktion, guds hand/ Murphy passar bäst som ett slumpvis draget kort. Ex fastkörda vagnar, vilsekörningar, dåligt väder, inställt artunderstöd, am som tar slut elller begränsas, trasiga fordon osv.

Däremot kan spelarna ha kort som de kan spel ut som innebär fördelar för dem själva som i ditt exempel med flyg kontra luftvärn. Extra art, flyg, bättre ledning, extra förmåga att störa ut motståndarens radio. Dvs sånt som förstärker mittt agernade/force multipliers.

Sen kanske det blir för mycket kort om man dels har egna kort samt en korthög med slumpvis friktioner...

Tja... Med min erfarenhet av Strv 103 så vet jag inte om det är så overkligt att ett halvt kompani kör fast på kort tid...  :lol:

Sannolikheten att röd får alla sådana kort i leken är ju minimal dessutom. Tanken är just att friktionerna ska slå till när de får stor effekt. Det tenderar ju att bli så. Men speltesterna får visa hur det hela faller ut. mekaniken måste hållas enkel så att det inte blir ett spel i spelet så att säga.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Nu börjar det närma sig något som skulle kunna kallas nästan färdigt spel! Från att ha varit bara ett spel har det blivit en beskrivning av det gamla invasionsförsvaret i Skåne vid krigsfall 2S där den "ohistoriska bakgrunden" är mer omfattande än reglerna. Inte bara Pb63, i form av PB7, finns med utan även delar av IB66 (IB12 och IB41) och IB77 (IB11) samt lokalförsvarsbataljoner, värnförband och den 12. fristående mekaniserade bataljonen. Och ett antal fördelningshaubitsbataljoner. Alla är givetvis inte med i alla scenarion. Som mest finns en nästan komplett PB7 mot 13. Gardesskytteregementet ur 3. Gardesskyttedivisionen som slåss till döden mellan SKIVARP och YSTAD.

Erik Axel

Maffigt! Det låter fantastiskt.

Tordan

Kul att höra. Hur ser framtiden ut för distrubutionen? Ingen alls, PnP, försöka få den publicerad?
/Tord Hoppe

Strv102r

Jag tror nog att intresset för ämnet är lågt utanför Sverige, Op Garbo var ju en del av en etablerad serie med en fast skara fans som likt Pzgrenadierseriens fans köper de mest konstiga moduler (America conquered där Kuba och Mexico invaderar USA är väl ett exempel), så det får väl bli PnP antar jag. Hustrun skulle nog ha synpunkter på allade timmar som lagts ner om det bara blev liggande i digitalt damm på en hårddisk...

Tordan

Sund hustru.
/Tord Hoppe

Nisse

Lock n load är enligt deras hemsida intresserade av att ge ut spel som andra skapat. Warparty och Space infantry är exempel på spel som utvecklats av andra och sedan "getts ut" av LnL.

Så prova att maila Mark. Dock ett varningens ord, svar kan dröja länge. Att ha kontakt med dem/honom är som att se sirap rinna i minusgrader.

LnLhar kontakt med all personal som behövs, ex grafiker, tecknare mm mm.

sfclinken

Citat från: "Strv102r"som slåss till döden mellan SKIVARP och YSTAD.

:up:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Goose

Lycka till Ola. Skalan och nivån av kontroll över sina enheter är mitt i prick enligt mig. Precis de saker jag letar efter i ett taktiskt krigsspel för att få just den rätta "känslan". Ett bra spel får spelaren att pendla mellan tillfredsställelsen av att ro en listig plan i hamn och desperat "damage control".

Strv102r

Till sist fått skriva ut en ny karta och testa lite mer.

Nedan anfaller VJ ur PB 7 från DALBY mot öster och i södra delen av REVINGE-fältet och i VEBERÖD försvarar ett marininfanterikompani med en PT-76 pluton. De två spaningsplutonerna letar efter alternativa framryckningsvägar söder om nuvarande anfallsriktning.

QJ är under anfall för att ta en dunge i syfte att skydda SJ flank. I anfallsmålet finns en marininfanteripluton som fått utdelning på sin närpveld. I nästa steg kommer QJ sannolikt att göra avsittning och ta målet med närstrid. SJ har tagit fram till vattendraget och blivit påskjutna av Pvrb. Detta har gett förluster på en av Strvplutonerna men den egna artillerielden från pansarhaubitskompaniet har även reducerat fienden. TJ har blivit påskjutna av PT-76 plutonen utan verkan. Bakom TJ finns RJ som hotar att framrycka in i flanken på PT-76 plutonen och då kan även 20mm akan skada en PT-76. .

En stund senare har QJ tagit sitt mål och fortsätter mot Pvrb-plutinens flank.  SJ påbörjar anfall. TJ understödjer från höjden väster VEBERÖD. PT-76 plutonen drog ur med förluster medan RJ skickas på en kringgång den fria väg som den norra spaningsplutonen hittade. Den södra håller koll på fienden i GENARP.

Det är f-n inte lätt att stoppa en pansarbataljon med bara ett marininfanterikompani!

Elias Nordling

Jäkligt coolt med en karta där man kan peka ut exakt i vilken hex man har varit och gjort olika saker. Får Dalby Söderskog plats på kartan?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Det ser ut så. I nederkant på den ena bilden kan östra kanten på Dalby Söderskog kanske skymtas...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Just det ja. Inte precis stridsvagnsterräng, den.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"