Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentation och test av "In Hoc Signo Vinces"

Startat av Strv102r, 1 december 2011 kl. 21:32:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

T-55 kompaniet hinner få effekt av sina förberedelser då svensken ännu inte gör något som påverkar dem.

Men strax efter det startar TJ och RJ sitt anfall!

I sista sekunden blir den sista svarta skytteplutonen klar med ett visst mått av förberedelser.

TJ och RJ vinklar upp på stridslinje. Centern av kompanierna upptäcker fienden i skogen framför dem. Eldkommandon viner på TJ KompStri...

Kompanierna gör halt så att TJ kan nedkämpa de upptäckta målen. Faran med en skogsbrynsställning blir nu uppenbar. Skytteplutonen nedkämpas i ett regn av 10,5cm spränggranater. Men BTR:erna klarar sig. Stod kanske länge indraget? VJ avslutar med att skjuta med pansarhaubitskompaniet över de upptäckta fienderna och misstänkta dito lite längre in i skogen. Den oobserverade elden mot dolda mål gör att det blir ingen verkan denna gång. BTR:erna i skogsbrynet påverkas inte heller.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

RJ och TJ låter mittenplutonerna understödja en dubbelomfattning men verkan är obefintlig. Däremot lyckas omfattningen nedkämpa de kvarvarande BTR-60.

Nu är det ju egentligen dags för svart att dra ur, rent taktiskt, men för speltestets skull väljer de att omgruppera en T-55 pluton för att möta flankhotet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Efter en korts stunds samordning fortsätter TJ och RJ anfallet i KADESJÖ.

De svarta plutonerna har ingen lust att möta ett Strvkompani och ett Pskkompani så de nyttjar eldöverfallsmanövern som låter dem skjuta på och omgruppera som reaktion på den svenska rörelsen. Den ena plutonen kan omgruppera längs vägen och kommer undan ganska långt mdena den andra måste köra genom skogen och hinner inte så långt...

Men vänta! De tillbakarycker ju genom DS eldområde! Detta utlöser ju defensiv eld! Den plutom som körde på vägen kommer med hög hastighet och utan att DS var helt beredd, tydligen, för DS skjuter bara bort ett step. Den andra plutonen däremot, som lite senare tråcklar sig ur skogen in i det område som alla DS alla skyttar nu har observation mot...

TJ försöker förfölja den vikande fienden och ta T-55 kompaniet i flank, vilket ju är för sent, eller åtminstånde skapa den killing ground ihop med SJ där T-55 ska nedkämpas. De drar på sig defensiv eld från en T-55 pluton, men 1500 meter med 10cm kanon med gammal am mot 103:ans frontpansar... Om de ens träffar kommer de inte slå genom utan bara prestera avglidare. Förutsatt att MIB T-55 inte hade modernare am än jag idag känner till, men det ska vi forska lite i.

RJ framrycker bakom TJ för att vara beredda att kunna koppla igen om det blir nödvändigt.

De svarte inser att det nog inte blir bättre än så här. Alla utom T-55 och PT-76 kompanierna, som skyddar urdragningen, drar ur till nya ställningar närmare YSTAD.

Där är rundan slut. 3h har gått.

Strv102r

SJ påbörjar nu ett nytt anfall mot GUSSNAVA med understöd av TJ. Fienden framför SJ skjuter på med eldöverfallsmanövern och drar ur. Förluster tas dock ändå till SJ eld. Dock inte så många som det verkar Glömde slå för de svartas efficency level check för att se om de undviker tillfogade förluster, och det gjorde en T-55 pluton och PT-76 plutonen.

TJ följer upp. Två plutoner understödjer från stridställning medan 2 plutoner anfaller. Den svarta backar med eldöverfallsamanövern, men tappar ändå ett step.

SJ igen! Nu lyckas di svense bra med att hålla ångan uppe och hindra de svarte att omgruppera i lugn och ro. T-55 plutonerna i centern klarar inte att dra ur denna gång utan nedkämpas.

Därefter är det svarts tur. Och de lämnar kartan. Ca 3½ timmes fördröjning lyckades man åstadkomma mot en tekniskt kvalitetsmässigt klart överlägsen fiende utan fältarbeten, förbredelsetid och faktiskt med ett visst kvarvarande stridsvärde.

Strv102r

Lärdomar:

Systemet fungerar som tänkt vilket ju inte var en överraskning. Eldöverfallsfunktionen är ovärderlig för fördröjningsstrid men det är ändå svårt att fördröja en fiende med fler och väsentligt bättre stridsvagnar i öppen terräng utan att tappa stridsvärde. Quelle surpise!

Den viktigaste lärdomen är att eftersom systemet fungerar ganska bra för att simulera strid på denna nivå så måste scenariorna vara väl genomtänkta med realistiska bredder och djup för förbanden. Detta är något helt annat än WaW där det inte finns några flanker, man har långa räckvidder över halva kartan etc etc och manövern egentligen är ointressant. Om man vill att fördröjningen ska kunna funka måste det få finnas djup i striden vilket ställer krav på relationen mellan parterna om en eller båda eller ingen börjar på kartan och hur lång tid det tar innan den andra kommer in och då med vad. Antingen ställer man den fördröjande i läget att han bara får genomföra designerns plan, dvs de är redan utgångsgrupperade då det startar och eventuella förberedelser är klara, test 1 ovan, eller så kommer de in på kartan så att spelaren själv får framrycka och bygga upp sin egen plan, test 2. Men då måste motståndarsidan hållas igen. Utom kanske spaning? Det här sista testet var ju mer av en renkonter än något annat.

Grundreglerna kommer snart finns i pdf form för den som vill studera systemet. Det betyder inte att de är klara, men att de kanske bör läsas av en utomstående som inte vet vad som egentligen menas utan läser vad som faktiskt står.

Scenariorna i klara i idéform. Det stora jobbet där kommer att bli kartorna...

Nisse

Mkt kul att följa. Det känns som ett ganska "avancerat" spel genom att man måste veta vad man sysslar med för att lyckas. Som du själv skriver inte WaW.

För att få en kompromiss mellan dina två tankar i slutet, dvs antingen bestämd uppställning i scenariot vilket sen spelaren bara har att förhålla sig till eller "fri" uppställning men då svårt då bara en spelare "spelar" innan motståndaren kommer in så kanske man kan ha småkartor där man får rita in sin plan.

Spelplanen finns i mindre kartor, ex a4 format där man innan spelet ritar in hur man tänkt föra sin strid ung som i reglerna Modern Spearhead.

På så sätt kan båda spela samtidigt och föra in sina förband och utföra det de tänkt. Det hindrar också spelare från att ändra alltför mycket på sina planer när de ser motståndarens brickor. Det sista är ju varje spels dilemma, att man har fullständig överblick och kan reagera blixtsnabbt på varje drag motståndaren gör.

Efter spelet finns ju planen kvar så man kan kolla att ens motståndare följt den iaf inledningsvis.

Sen en fråga av allmän karaktär, hur effektivt var "grindpansaret" S vagnen hade i fronten mot RSV vapen? Jag har läst att vissa säger att det var bra, andra att det var mer negativt än bra för att splitter slog sönder sikten vilket krävde reptid. Detsamma för "ribborna" på motorluckorna, att de var där för att få pilar att lättare glida av, med följd att siktena slogs sönder.

Men det är väl bättre att, ev, få siktena förstörda än att ta en fullträff i fronten?

Strv102r

Har också funderat i banorna att man ska göra någon form av stridsplan innan spelet börjar. Men det känns som att det blir en TCS klon då?

Gallret på 103:an ansågs fungera bra. Man testsköt ju med T-72M1 som vi köpte från Tyskland efter Östtysklands sorti och det fungerade som tänkt mot pansarspränggranaten men mot pilen var det ju som ett smörpapper... Men det visste vi ju redan.

Fredrik H

Citat från: "Strv102r"Har också funderat i banorna att man ska göra någon form av stridsplan innan spelet börjar. Men det känns som att det blir en TCS klon då?

Dean Essig gjorde på den tiden det begav sig ett stort nummer om att TCS-systemet byggde på hur det faktiskt gick till när regementen planerade och genomförde strid. Om det är sant är ju du rätt väl insatt i, men för mig så framstår det ju inte som en klon om det speglar faktiska förhållanden.

Jag tycker att spelet i övrigt verkar intressant och jag får en känsla av att jag skulle kunna lära mig en del om modern krigföring som jag inte lärt mig av att spela kommersiella spel.

Strv102r

Börjar bli klar med allt utom kartorna. Speltestkartan är ju mycket enkel och har inga höjder inlagda. Finns det någon med vana att rita digitala kartor som vill hjälpa till så är det bara att PM:a! Hade tänkt mig något som för tankarna till de svenska 50 000 delarna (fältkartan) från 80-talets slut, så klart, med ljusgröna skogar och vita fält samt de klassika vit, svart och brunvägarna....

Strv102r

Med lite trial and error så lär man sig inkscape ganska snabbt! Blev mindre fältkarta än jag tänkt mig men de försöken blev ganska lika SPI kartor från tidigt 70-tal... Ni som varit på Revinge fältet känner igen området.

Andreas Lundin

Najs!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Tack!

När jag ser eller hör namnet Veberöd tänker jag alltid på skrönan från en PS-övning på 80-talet.

En P7-are med bred skånska är underrättelseadjutant på bataljonen som ska fördröja en söderifrån framryckande fiende. Han går ut med en fi-ori på Batstri:

"Fienden framrycker från VEBERÖD med en bataljon. QL svarar kom!"

Chefen QL är dock en elev från P5 i Boden och har inte koll på ortsnamnen runt Revinge, och Veberöd ligger strax utanför det särtryck över övningsfältet han har i vagnen så han hittar inte Veberöd och vet inte om han hört rätt.

"Från QL, bokstavera ortsnamnet kom."

"Från VL5, jag bokstaverar, VE-BE-RÖD, klart slut!"

Strv102r

Var det inte någon på forumet som bodde i metropolen SKURUP?

sfclinken

Jag...

:ultra:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Så var det ja! Det verkar vara ganska platt och söder om Europa vägen väster SKURUP. Ingen idealterräng för en IB66M precis...