Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Mighty Endeavor (SCS)

Startat av BigPapaBear, 20 september 2005 kl. 22:34:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Så ameikanerna väller fram om dom skulle bryta igenom i Normandie och bryr sig inte alls om Brest? Det var väl för det endamålet 9:e armén skapades om jag minns rätt.

BigPapaBear

CiteraSå ameikanerna väller fram om dom skulle bryta igenom i Normandie och bryr sig inte alls om Brest? Det var väl för det endamålet 9:e armén skapades om jag minns rätt.

Varmkorv.  8)
En mycket bitter liten man.

magnus lindström

Så det finns ingen 9:e armé? Det handlar inte om 3 rätters det skulle enkelt kunna lösas med en Bretagnebox eller något liknande.

BigPapaBear

Jo, det finns en nionde armé.

Anledningen till att det inte behövs en Bretagne-box eller dyl är att hela spelet har en stor "what if"-faktor. Väljer man att landstiga i t.ex. Pas de Calais-området istället för Normandie har man ingen användning av en hamn längs ut på västra spetsen, således kommer den nionde armén att fylla en annan funktion än den gjorde historiskt.

Väljer man att alltid anfalla helt historiskt (bara för att...) kan man ju gny över att det inte finns en Bretagne-box, men man kan då se det som en equalizer för att de tyska enheternas ohistoriska föflyttningsmöjligheter och att de får lite mer reserver än de historiskt sett fick (å andra sidan elimineras enheter lite lättare i SCS än i verkligheten). Dessutom kan tyskarna slänga iväg en Ardenneroffensiv utan att få soppatorsk (förutsatt att man inte spelar "Defend the Reich!!!" - då ryker supply:en rejält).

Det är ett väldans kul och enkelt litet spel. Gulligt. Spelbarhet har fått gå före realism. Man kanske inte känner historiens vingslag, men en liten mild historiebris i varje fall. En Herman Lindqvist-fis?  :?

magnus lindström

Hört Lindqvist i verkligheten och han är verkligen en underhållande talare men han sjönk många steg sen jag såg att han inte klarar sig utan manus (på spåret)

BigPapaBear

Man måste respektera karln. De flesta renodlade nationalromantiker levde för typ hundra år sedan. Go, Herman!  :up:

Jon Karlsson

Herman har hängt massor med fransmän. Fransmän är sådana än idag.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!