Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Krigsspel Galore V

Startat av Delirium, 22 december 2011 kl. 17:03:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Jag hoppas på after action reports från TK och Twilight efter söndagen!

Andreas Lundin

Hoppas att ni har det skoj däruppe i Götet. Ledsen att jag inte kunde komma, men jag kan garantera att det är för allas bästa...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Jag kan ge en AAR av helgens aktiviteter om det önskas. Men den innehåler mycket kräks och febriga barn.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Tack till alla som kom, och beklagar de som inte kunde ta sig dit. Helt kort tror jag det totala besökarantalet låg runt 20 mannar. Jag återkommer med mer detaljerad rapport lite senare, men vi kan nog redan nu garantera att det blir en ny upplaga nästa år vid samma tid, så boka in det (och vaccinera er). ;)
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

rensarn

Tjena allihopa!

Tack till arrangörer och med/motspelare för en trevlig helg.
Rensarn

aegneus

Citat från: "Delirium"vi kan nog redan nu garantera att det blir en ny upplaga nästa år vid samma tid, så boka in det (och vaccinera er). ;)

Mitt i vabruari 2013 var det. Tack för den!  :)

Scipio

Tack för en mycket trevlig helg! Vi lär dyka upp nästa år igen.
Nu blir det till att hålla andan till LinCon då.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Klas Malmström

Citat från: "Scipio"Tack för en mycket trevlig helg! Vi lär dyka upp nästa år igen.
Instämmer med föregående talare.

Helgens tärningsslag:
Klas Malmström
Linköping

jonjac

Citat från: "aegneus"Jag hoppas på after action reports från TK och Twilight efter söndagen!
Instämmer!  :up:

B_J_S

Citat från: "Klas Malmström"
Citat från: "Scipio"Tack för en mycket trevlig helg! Vi lär dyka upp nästa år igen.
Instämmer med föregående talare.

Helgens tärningsslag:
Whot!
Videon är borta!!!

Den lilla stund jag var på plats var mycket trevlig.

Har redan nu bokat in helgen för nästa Galore.
F-n om det inte blir nu...
//Jonas

B_J_S

Det togs en hel del bilder såg jag.
Skulle vara skoj om dessa visades på forumet.
//Jonas

Maglica

Ett stort tack till arrangörerna!    :up:
Robert Maglica

Klas Malmström

Citat från: "B_J_S"Det togs en hel del bilder såg jag.
Skulle vara skoj om dessa visades på forumet.

Här finns en del bilder som jag tog - skärpan/ljuset blev väl sisådär på vissa bilder.

http://s215.photobucket.com/albums/cc15 ... alore%20V/
Klas Malmström
Linköping

Vvornth

Vad blev det för spel som spelades till slut?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Delirium

Efter lite om och men lyckades vi faktiskt få ihop ett parti 1914: Twilight in the East trots fyra avhopp. Vi hade bestämt att spela Galicienscenariot (den vanliga och inte enkartesvarianten) och så blev det - scenariot startar turn 4 och slutar turn 15. Så långt hann vi inte utan avslutade innan den österrikiska halvan av turn 10. Jag var den ende spelaren som var på plats hela tiden (som befälhavare huvudsakligen över österrikiska första armén). På min sidan fanns tre ytterligare spelare som kom och gick, på motståndarsidan fanns fem man. Periodvis spelade vi en mot en, ibland med sex man runt bordet. Kul var att ett antal nybörjare verkade fatta tycke för spelet vilket var mitt huvudsyfte med att sätta upp det på konvent - egentligen är det nog lite för tungt för det...

Så till själva partiet. Värt att minnas är som nämnts ovan att befälen kom och gick ganska mycket, så man kan inte säga att vi spelade idealiskt på något sätt. Utmärkande för den norra sektorn var det ryska valet att låta den ryska femte armén gå på offensiven istället för att hjälpa fjärde armén försvara Lublin. Effekten av detta blev både bra och dålig: femte armén var framgångsrik i sin offensiv och tillfogade österrikiska fjärde armén ordentlig skada. Å andra sidan fick den österrikiska första armén en lättare väg till Lublin än vanligt och tog faktiskt det objektivet turn 9 vilket i sin tur gjorde att den fjärde armén fick betydligt lättare att manövrera.

I den södra delen lyckades den österrikiska andra armén ganska bra med sitt desperata försvar av flanken men när partiet slutade hade ryska åttonde precis nått sitt objektiv (först efter att två anfallande divisioner demoraliserats och retirerat trots att objektivets försvarare eliminerats). Längre norrut fick försvararna CEL-problem tidigt mot den ryska tredje armén, och den senare lyckades också ta sitt objektiv även om själva Lemberg höll. Ett slags rekord i TitE-sammanhang måste det faktum vara att samtliga fyra divisioner knutna till tredje kåren var demoraliserade samtidigt.

Sett till vp var ställningen jämn: ryssarna ledde med två poäng och då hade alltså inte vi gjort vår turn 10. Mer i detalj hade ryssarna gjort 57 prepared attacks mot våra 30; de hade dödat enheter för 6 poäng mot 10 för oss; de höll 2 poäng städer mot våra 5; och de låg -8 i objektiv mot våra +10.

Sammanfattande intryck är att det var väldigt kul att vi fick till det här partiet, och med lite mer beständigt deltagande hade vi nog kunnat klara att spela färdigt. Det ska erkännas att det blev något repetitivt ibland att sitta som ensam försvarare och ta emot ett 20-tal anfall längs hela fronten. 1914: Twilight in the East är ett superbt spel, men det kräver delade befäl för att avnjutas.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires