Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Russia Besieged

Startat av totte30, 16 januari 2012 kl. 14:19:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

totte30

Nytt år, men sisyfosarbetet fortsätter in i 2012

Åttonde spelet till rakning:

L2 Designgroup Russia Besieged

Russia Besieged (RB) är ett AH Russian Campaign (RC) som blivit utsatt för "extreme makeover".  Det är snyggare, regler är ändrade & mycket extra krom, men basen är fortfarande Russian Campaign.

Jag spelade RC nästan oavbrutet i 2 år under högstadiet och har även spelat några partier på senare år & jag gillar fortfarande spelet.

Visst, mycket har hänt i spelutvecklingen och RC är en föråldrad motor men RC:s största tillgångar (IMHO) är nostalgi, charm & att det är skoj.

Så har RB lyckats, tillför RB något?

Utseende
Både kartan & "blipparna" är större än normalt och av bättre kvalité, vilket är bra & snyggt. När jag skulle göra setup för ryssen märkte jag att min "ryggmärgskunskap" om försvarsdoktrin från RC inte hjälpte. Små terrängförändringar på kartan som jag först inte noterade, gör att du måste tänka "nytt" vilket jag tycker är bra.

Regler
Reglerna har kraftigt reviderats, orginalreglerna till RB var tydligen smått förvirrade. Här har det hänt en hel del, de uppenbara bristerna i RC som supply, soak off mot major cities m:m är korrigerade. Utöver dessa är de stora förändringarna att enheterna numera har 2 steps, tärningen är 10 sidig & du kan anfalla "blitzkrieg style", dvs inget revolutionerande. Sen tillkommer en mängd förändringar som jag kategoriserar under "krom". Ibland infaller känslan att konstruktören har gjort en förändring bara för att göra en förändring, vilken skapar en viss irritation, då man allt för ofta måste kolla i regelboken.

Det finns även viss "design for effect" som tex oljeproduktionen som ger betydligt större incitament för tysken att genomföra "fall blau".

Spel
Levererar RB? Ja, tillräckligt för ytterligare ett parti. Ersätter det RC? Nej, jag kommer att behålla båda spelen. En fördel som RC har gentemot RB är speltiden. Allt extra "lulllull" medför längre speltid för RB.

Man kan jämföra RB med en "biff med lök" & en stor stark" på kvarterskrogen. Det blir inga revolutionerande smakbrytningar och gomseglet blir inte tapetserat, men det är gott & det känns tryggt.

Ibland vill du överraskas, ibland vill du bara ha en stunds avkoppling efter jobbet, då funkar RB.

RB behåller sin plats på hyllan :up:

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

BigPapaBear

Tyckte mig se det på en av hyllorna nere i lokalen och blev lite nyfiken. Tack för recensionen.
En mycket bitter liten man.

totte30

I går avslutades parti två (tysk seger  :up: ) & setupen för parti tre påbörjades. Att spela samma spel 3 ggr i rad tillhör inte vanligheterna, så RB har kraftigt triggat min nemesis revanschlusta!

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Snowfox

>men RC:s största tillgångar

Ytterligare en tillgång är att det är välbalanserat mellan jämnbördiga spelare. Avalon Hill polerade länge på många av sina spel på den tiden.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.