Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Disaster on K2 (Victory Point Games)

Startat av Elias Nordling, 20 februari 2012 kl. 21:59:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Disaster on K2 är uppföljaren till spelet Disaster on Everest, som jag recenserade här för en tid sedan som jag blev väldigt fäst vid.

Uppföljare är alltid knepiga. De förväntas ha samma mekanismer men blir poänglösa om de är FÖR lika originalet. Disaster on K2 ligger ganska nära Everest i spelmekanismer, läs recensionen av denna för grunddragen i spelet.

På K2 finns det inga turister, så man har en klättrargrupp och en guide (HAP eller Sherpa) men funktionellt är det samma sak som turisterna och guiderna i Everest. Man har bara en Sherpa i stället för två guider i K2. Det finns ingen balkongkö som på Everest, och katastrofen är ett isras som klipper repen på en kritisk sträcka i stället för en storm. Det där sistnämnda är lite problematiskt ur upplevelsesynpunkt, för det är lätt att leva sig in i klätterteamet på Everest som ser hur vädret konstant blir sämre, men en klocka som tickar mot ett isras ger inte samma logik i berättelsen.

Som knorr tycker jag israset inte är riktigt lika spännande som balkongkön i Everest. Av nån anledning tycker jag att turisterna med olika bakgrund och kompetens i Everest är mer intressanta än de mer anonyma klättrarna på K2.

Jag läste på om katastrofen som uppenbart är förebilden för den i spelet, och kände att det var en missad chans om man hade vågat avvika från modellen från första spelet lite. Spelet tar slut natten dag ett, och sedan drar man brickor för att se hur det gick för de som var kvar på fjället under natten. men en hel del av de mest dramatiska händelserna hände dagen efter när de som överlevt natten fortsatte ner. Att skildra bägge dagarna hade gjort spelet mer distinkt annorlunda än Everest, och mer dramatiskt, tror jag.

På plussidan kan man spela K2 som tvåspelarspel, och även om man föredrar Everest finns det också regler för att spela Everest som tvåspelarspel. Sen tycker jag att Everest funkar bra på två som samarbetsspel också. Annars är nog K2 intressantast om man spelat sig trött på Everest och vill ha variation i slumphändelserna. K2 är ett bra spel, och det är bara lite sämre än Everest, men nöjer man sig med ett av spelen känns ändå Everest som det bästa valet. Det får 4 av 5 i betyg av mig.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"