Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Funderar på att ge VASSAL en ny chans

Startat av BigPapaBear, 30 januari 2012 kl. 11:59:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Kanske mot bättre vetande, men det känns som att det finns en del skojiga spel som jag misstänker att jag har större chans att få spela via nätet än ftf (de där spelen som ingen annan är jag gillar). Visst kan man väl köra Vassal som pbem? Vill inte sitta och spela "live" framför datorn. Det skulle bara kännas fel. Vill jag ha liveshower på nätet är det av ett annat slag.
En mycket bitter liten man.

Tordan

Kort svar, ja. Har inte gjort det ännu, men Vassal har en logg-fil och jag antar att det är denna man skickar över till motspelaren. Sedan bollas det fram och tillbaka.

Försöker få tummen ur och spela Downtown PBEM med en polare. Tror jag har förstått hur man skall hantera de fall där man "väver" in egna aktioner under motspelarens runda.
/Tord Hoppe

BigPapaBear

Citat från: "Tordan"Tror jag har förstått hur man skall hantera de fall där man "väver" in egna aktioner under motspelarens runda.

Låter spännande. Utveckla gärna.

Tordan

Jag har som sagt var inte gjort detta i praktiken, men betänk spel som Downtown. Låt oss säga att ett amerikanskt flygplan förflyttar sig fem rutor. Spelaren sparar sin turn och skickar över till motståndaren. "Vietnamesen" spelar upp loggfilen ett "move" i sänder och när det amerikanska planet har flyttat två (av de fem) rutorna så visar det sig att han blundrar in över AAA. "Vietnamesen" skjuter mot amerikanen. Ger detta ingen effekt så fortsätter han stega sig fram i den amerikanska loggen. Om planet blir träffat/skadat/nedskjutet så får (nog) vietnamesen spara loggen i det läget, maila tillbaka och så fortsätter amerikanen från det läget. Det är då fortfarande hans tur, men det vietnamesiska "avbrottet" har fått sån effekt att amerikanen påverkats av det under sin turn. Jag förutsätter att vietnamesen på något sätt (i notfications?) meddelar amerikanen vad som hänt.

Detta innebär att när man får tillbaka loggfilen så bör man spela upp sitt förra drag (för att se om det dyker upp gömda enheter o.dyl) innan man går igenom motståndarens turn. Antar att detta också förenklas av att motståndaren meddelar om han gjort något under motsåndarens drag.

Låter kanske bökigt, men jag tror att man snabbt kommer in i detta.
/Tord Hoppe

Mosse

Stämmer som redan nämnt. Spelade en del ASK(SK) för ett tag sedan just som PbEM över Vassal. Det hela bär på det att man livligt kommenterar vad man tänker göra.

I ASL(SK):s Movement Phase, t.ex. gjorde man flyttandet, ett hex i gången, hela movement phasen till slut, sparade loggfilen och skickade över den. Motståndaren går sedan genom loggen, steg för steg och vill han prova sin tur och avfyra några bössor börjar han ny loggfil, kommenterar att han tänker skjuta, med vilken enhet mot vilken enhet och kastar. Sedan kan han avsluta sin logg och skicka över den tillbaka, så att spelare A igen kan fortsätta sin movement.

Går faktist mera smärtfritt än jag hade tänkt mig, bara man nu åtminstone en gång om dagen gör sina drag, så att man inte glömmer bort situationen man blev kvar i.

dagon

Kan instämma med föregående inlägg. Spelade en del Musket & Pike: TACW förra året över Vassal/PBEM. Systemet är väldigt "reaction-intensivt" varför motståndaren ofta backar tiden och gör motdrag mitt i din förflyttning. Funkade ändå över förväntan.

Ska tillägas att TACW modulen är riktigt snyggt gjord också.  :up:
För Kung och Fostervatten

Elias Nordling

Du ska spela med mig, Björn. Vad vill du spela?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Du ska spela med mig, Björn. Vad vill du spela?

Trevligt, Elias.

Jag skulle, utan inbördes ordning, vilja spela följande:

PQ-17 (inte spelat)
Stalin's War (inte spelat)
Rommel in the Desert (provade en snabbis för en massa år sedan)
Något SGBoH-spel. (Måste ge det en ny chans)
Asia Engulfed (inte spelat)
Case Yellow (inte spelat)
Elusive Victory (inte spelat)
Labyrinth (inte spelat)

Du kan välja, jag blir lika glad oavsett. :)

Elias Nordling

Då föreslår jag Gula Lådan, som står på min att spela-lista också.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Då föreslår jag Gula Lådan, som står på min att spela-lista också.

Uppfattat. Börjar läsa regler på stört. Vad behöver jag på datorn?

jonjac

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Elias Nordling"Då föreslår jag Gula Lådan, som står på min att spela-lista också.

Uppfattat. Börjar läsa regler på stört. Vad behöver jag på datorn?

Blir det via Vassal eller Cyberbox? Om CB, så är jag gärna med som åskådare. Om den funktionen är möjlig även för Vassal, så hänger jag gärna på där också.

jonjac

Citat från: "BigPapaBear"Kanske mot bättre vetande, men det känns som att det finns en del skojiga spel som jag misstänker att jag har större chans att få spela via nätet än ftf (de där spelen som ingen annan är jag gillar). Visst kan man väl köra Vassal som pbem? Vill inte sitta och spela "live" framför datorn. Det skulle bara kännas fel. Vill jag ha liveshower på nätet är det av ett annat slag.

Jag har kört Cyberboard en del vilket endast kan köra PBEM, alltså inget live-spel alls.

Där kör båda en start-spelfil. På denna bygger man sedan på med loggfiler från de(n) andra spelare(n) som är med. Stegar igenom och ser vad han gör. När loggfilen är färdigspelad så börjar du ditt eget drag. Dina förändringar du gör loggas i en ny loggfil, och denna skickar du sedan till dina motspelare. De laddar in den, stegar igenom den, börjar sitt nya drag osv osv. I Cyberboard kan du flytta och göra hur du vill i princip och måste därmed kunna reglerna helt själv.

Vassal har jag kört väldigt lite och det var ett tag sedan. I Vassal har spelmodulerna möjlighet att implementera ramverk för reglerna och automatisera en del. Med Vassal kan man köra både live och PBEM och blanda där emellan i samma parti. Dock har jag för mig att PBEM-delen är lite meckigare än för CB (någon, rätta mig om jag har fel).

Vassal är skriven i Java och funkar därmed på flera platformar medan Cyberboard är en ren Windows-applikation. Själv kör jag CB i en virtuell Windows-maskin på min Mac.

Beroende på spel och hur bra implementeringen är gjord så är det ibland meckigare och ibland lättare än att spela ansikte mot ansikte.

Tordan

Citat från: "Mosse"... avfyra några bössor börjar han ny loggfil, kommenterar att han tänker skjuta, med vilken enhet mot vilken enhet och kastar. Sedan kan han avsluta sin logg och skicka över den tillbaka, så att spelare A igen kan fortsätta sin movement.

Ah, det innebär att alla movements som spelare A gjort "efter" B´s instoppade aktion måste göras om? Lite som att redigera ett band, klipp A´s band, klistra in B´s aktion, skicka tillbaka till A som sedan fortsätter utifrån den nya inklistrade händelsen. Skall bli kul att komma igång och testa detta.

Angående observatör, jag tror att du kan öppna en Vassallogg-fil som observatör. Det är möjligt att detta funkar även om spelarna använder sig av lösenordsskydd, d.v.s. man måste ange lösenord för att öppna loggen som spelare i annat fall kan man öppna den som observatör.
/Tord Hoppe

Mosse

Citat från: "Tordan"Ah, det innebär att alla movements som spelare A gjort "efter" B´s instoppade aktion måste göras om?
I princip jo. Egentligen så KUNDE man ju nog, om den "instoppade aktionen" inte gav något resultat sedan fortsätta att gå genom spelare A:s ursprungliga drag, men ibland kan ju även ett misslyckat avbrott ändra spelare A:s planer också, så i praktiken jo.

Citat från: "Tordan"Angående observatör, jag tror att du kan öppna en Vassallogg-fil som observatör. Det är möjligt att detta funkar även om spelarna använder sig av lösenordsskydd, d.v.s. man måste ange lösenord för att öppna loggen som spelare i annat fall kan man öppna den som observatör.
Jo, i spel (moduler) som använder Fog-of-war så fyller de aktiva spelarna i ett lösenord som behövs för att se dolda pjäser. Det här beror ju dock allt på hur den specifika modulen är gjord. Vissa är väldigt bra gjorda, andra mindre så.

jonjac

Citat från: "Mosse"Jo, i spel (moduler) som använder Fog-of-war så fyller de aktiva spelarna i ett lösenord som behövs för att se dolda pjäser. Det här beror ju dock allt på hur den specifika modulen är gjord. Vissa är väldigt bra gjorda, andra mindre så.

I Cyberboard så använder man "ägendeskap" för de komponenter som ska hållas hemliga. Då kan bara ägaren kolla på dem.