Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Inreda spelrum

Startat av tobias, 11 november 2004 kl. 17:19:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: "Magnus2"Själv har jag gjort mig av med nästan alla spel och spelrummet har blivit nerbantat till en spelhylla (jäpp...familj).
Vilket får mig att fråga, Scipio, har du gjort din hylla för spelplansförvaring själv eller köpt den nånstans?

Kvack!? Gjort dig av med dina spel? Det är ju som att sälja sina barn juh!  :shock:

Hyllorna är Ikeas standard Billy-bokhylla:
http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=15559&langId=-11&parentCats=10104*10173*10514

Jag gillar Billyhyllorna i och med att man kan justera om hyllplanen så pass mycket i dom, och att man då kan sätta upp dom på ett sätt där man slösar med ett minimum av luft mellan spelen.

CiteraAnnat var det när vi spelade Fire in the East/Scorched Earth på ett pingisbord i kompisens kallgarage mitt i vintern. Det blev lite för mycket realism...

:up:
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Tror Magnus menade hyllan med fack där du hade lagt de pågående spelen, inte själva bokhyllorna.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Scipio

Citat från: "Delirium"Tror Magnus menade hyllan med fack där du hade lagt de pågående spelen, inte själva bokhyllorna.

Ja det är ju klart han menade ser jag nu...

Jo jag har snickrat ihop den på egen hand.
10mm spånskiva plus vinklar för att hänga upp hyllplanen på.

Att tänka på är måtten, hyllplanen bör vara minimum 90x60 cm för att kunna få gott om plats med spelplaner av standardmått.

Jag drog till med 115x60 vilket gör att vid behov går att knöka in det dubbla antalet spelplanet per hyllplan om man kan tänka sig låta dem sticka ut litegrann.

Men det är en lösning som borde kunna funka för många som inte kan ha ett dedikerat spelbord men ändå vill kunna spela monsterspel.

Hellstone

Vi har gjort lister längs sidorna istället för vinklar i vår spelhylla (mindre chans att det går tokigt när man skjuter in spelet ;))

Scipio

Citat från: "Hellstone"Vi har gjort lister längs sidorna istället för vinklar i vår spelhylla (mindre chans att det går tokigt när man skjuter in spelet ;))

Jo, även jag tänkte först ha lister också pga. samma skäl. Jag hittade dock vinkeljärn som var platta och dessutom så pass korta så att ingen risk förelåg för dylika incidenter. Så det vart järnen då jag trodde det skulle vara lättare än att avståndsmatcha lister utefter hyllans höjd.    8)

Magnus2

Citat från: "Scipio"Kvack!? Gjort dig av med dina spel? Det är ju som att sälja sina barn juh!  :shock:
I was young and needed the money...
Och på den tiden hade jag inga barn tyvärr 8)

Såna där arkivskåp för ritningar måste ju vara optimala för pågående-spel-förvaring; ungefär som Scipio byggt fast med utdragbara lådor/hyllor istället. Vad heter dom på fikonspråk? Borde ju gå att hitta på nätet.

Magnus

Scipio

Citat från: "Magnus2"Såna där arkivskåp för ritningar måste ju vara optimala för pågående-spel-förvaring; ungefär som Scipio byggt fast med utdragbara lådor/hyllor istället. Vad heter dom på fikonspråk?

Jo, jag tittade först på ett sådant skåp som på fikonspråk kort och gott kallas för ritningsskåp.
http://utv.direktkonsult.se/gullbergs/product.asp?product_id=LL018OBV6TXAG9VRSRUKFK5NDORTN4PA

Tyvärr så hade sådana skåp några nackdelar (förutom att dom kostar 10 gånger mer än vad det kostar att bygga själv):

1. Oftast inte gjorda för att väggmontera på det sättet jag hade  tänkt.

2. Man kan inte överstacka dom och därigenom dubbla det praktiska utrymmet.

3. eftersom det är lådor som man skall lägga en spelplan med pjäser uppställda på och sedan skjuta in dessa lådor för förvaring så är det väldigt många mekaniskt besvärliga moment som måste hanteras varje gång som en plan skall fram eller plockas undan. Detta med stor risk för de uppställda pjäserna.
Om man i stället har en öppen sida som jag slutligen gjorde så är det lätt att stoppa in spelplanerna och att sedan plocka ut dom med ett minimum av risk.

Magnus2

Citat från: "Scipio"Tyvärr så hade sådana skåp några nackdelar (förutom att dom kostar 10 gånger mer än vad det kostar att bygga själv):

...

...

3. eftersom det är lådor som man skall lägga en spelplan med pjäser uppställda på och sedan skjuta in dessa lådor för förvaring så är det väldigt många mekaniskt besvärliga moment som måste hanteras varje gång som en plan skall fram eller plockas undan. Detta med stor risk för de uppställda pjäserna.
Om man i stället har en öppen sida som jag slutligen gjorde så är det lätt att stoppa in spelplanerna och att sedan plocka ut dom med ett minimum av risk.

Bra synpunkter.
Överstacka  :D  

Det får la bli att snickra själv.

Hittade förresten ett antal arkivskåp på blocket.

Magnus

Fk Ståhl

CiteraSåna där arkivskåp för ritningar måste ju vara optimala för pågående-spel-förvaring; ungefär som Scipio byggt fast med utdragbara lådor/hyllor istället. Vad heter dom på fikonspråk? Borde ju gå att hitta på nätet

Jag ligger inne med ett sånt, ett 50-kronorsköp från jobbet. Sparade förmodligen åtskilliga tusenlappar på det klippet, skåpet är så gott som nytt men hade hamnat i källaren efter en omflyttning.
Tyvärr funkar det inte så bra. Tre ASL-planer ryms, men tyvärr inte något större. Inte på bredden i alla fall.

Matts
Matts Dagerhäll
Pålsboda/Hallsberg

Holmgren

Bra ventilation i rummet är ju en nödvändighet. Bäst är väl om det faktiskt finns ett fönster så att man förutom att släppa in lite dagsljus också kan öppna för en snabb och effektiv vädring. Dock så bör man ju i sådana fall ha möjlighet att låsa dörren till spelrummet så att inte någon öppnar denna och skapar den högst oväntade vädereffekten, Natural disaster: Twister, på spelbrädet genom ett kraftfullt tvärdrag.

Vågar man också föreslå att rummet förses med några växter?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Scipio

Citat från: "Holmgren"Bra ventilation i rummet är ju en nödvändighet.
Helt klart viktigt. Det är därför det är så bra när det är sommar och sol ute för då kan man ju öppna fönstret när man sitter inne och spelar... :P

CiteraVågar man också föreslå att rummet förses med några växter?
Jo, men då måste det vara riktigt militäriska och krigiska växter, typ triffider och kaktusar.

totte30

Citat från: "Scipio"
Citat från: "Holmgren"Bra ventilation i rummet är ju en nödvändighet.
Helt klart viktigt. Det är därför det är så bra när det är sommar och sol ute för då kan man ju öppna fönstret när man sitter inne och spelar... :P

Vill komma med ett varningens ord avseende kombinationen sommar &  brädspel...

Detta väcker vissa minnen från ett sommarlov.  Efter en veckas intensivt spelande (inomhus), tyckte min käre mor att det var dags för oss att erhålla lite frisk luft och, förhoppningsvis, bete oss som "vanliga" ungar. Sagt och gjort, vi flyttade raskt AH:s Fortress Europa till altanen, njöt av solen tills en kraftig vindpust blåste bort markerna, varav ett 40-tal hamnade mellan springorna ( 5-8 mm) i trägolvet. Första idén att bryta upp hela golvet med kofot skrinlades pga osäkerhet om konsekvenserna.  Vi beslöt oss därefter att med hjälp av virknålar "fiska upp" markerna. Ett antal timmar senare hade vi lyckats att få fram samtliga förutom 3-4 st.

Totte
Spelar:  Clash of Giants II

BigPapaBear

Hade helt missat den här tråden.

Roger, får jag bo hos dig?  :D
En mycket bitter liten man.

B_J_S

Citat från: "Scipio"Och som sagt ett bra bord är guld värt.
Jag ritade ett eget bord och bad en snickare jag kände bygga det efter mina mått.

Måtten är rätt viktiga om man vill kunna spela bekvämt.

Bordet är byggt för att kunna inta 4 standarduppställningar.

Den minsta rymmer 2x2 standardspelplaner, exempelvis Gamers "Enemy at the Gates" eller 3x1 spelplaner som till exempel Gamers Korea.

Det näst minsta formatet rymmer 2x3 spelplaner till exempel Guderians Bitzkrieg II eller This Hallowed Ground.

Guderians Blitzkrieg II

This Hallowed Ground

Det går också att sätt upp det så att det blir långsmalt så att det exempelvis kan ta DAK II.

DAK II

Och sen i sitt största format så sväljer bordet 3x3 spelplaner som till exempel War in Europe av SPI eller Seven Days Battle serien av Gamers.

Seven Days Battle

Som jag brukar säga, det krigsspelande inte lär en om snickrande och kontorsmatriel är inte värt att veta.   :D
Har du möjligen din ritning till bordet kvar?
Det börjar att klia i mina snickarfingrar :D
//Jonas

Erik Axel

+1.

Vill gärna veta mer om mått etc. Skulle ju kunna göra det själv iofs...