Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Steel Wolves (Compass Games)

Startat av jonjac, 8 oktober 2010 kl. 08:34:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

gost

Ingen som testat Steel Wolves än?

Snowfox

Jag väntar på Vassalmodulen, föregångaren Silent War blev mycket bättre i Vassalversion där slumpmomenten blev mindre arbetsintensiva.

>Great War at Sea spel

Den operativa delen av spelet är väl värt pengarna, och är man inriktad på att det är ett operativt spel så blir den taktiska striden mer som ett "battleboard" till sjöss. Att infoga taktiska komponenter i operativa/strategiska spel som avhandlas på landbacken är ju populärt.   :roll:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Adamius

"Vassal"?
Vis tecum!

Elias Nordling

Vassal är ett system för elektroniska brickor och spelpjäser. Det är javabaserat och funkar därför på både PC och Mac. Det lär vara ett riktigt åbäke att göra en Vassal-modul, men i gengäld kan den hantera slumpmoment såsom dra en slumpmässig bricka ur en kopp (och komma ihåg att lägga tillbaka den i rätt av de fyra kopparna efteråt!)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Tordan

Någon som spelat detta? Jag har testat första patrulluppdraget ett par gånger och är mest nyfiken på om någon av herrarna kan tänka sig vara mottagliga för de frågor jag inte hittar svar på. Känner att det är en massa olika saker att komma ihåg. Det hjälper inte att info är spritt över tabeller och regelhäften.  :o
/Tord Hoppe

Granlid

Jag har kört igenom ett par turns och tyckte då (i höstas) att jag hade grepp om reglerna.
Satte upp brädet med alla brickor men använde VASSAL för att att dra chits ur "kopparna".
Friendly fire isn't.

Tordan

Toppen, jag har inte hunnit kolla pÅ de kortare kampanjerna, finns det nÅgon som startar frÅn bÖrjan men som bara innehÅller en begrÄnsad mÄngd ubÅtar? Jag Är alltsÅ ute efter att anvÄnda Vassal med start i WP1 eftersom jag inte har klÄm pÅ hur man "stegar" fram. Trodde man bara skulle klicka pÅ nÄsta WP-knapp men lÄste nyss nÅt om reseed, hantera TF mm och sedan klicka WP2.
/Tord Hoppe

Elias Nordling

Har du en Desire Z? Min flippar ibland ur och vill bara skriva åäö i versaler.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Tordan"Någon som spelat detta? Jag har testat första patrulluppdraget ett par gånger och är mest nyfiken på om någon av herrarna kan tänka sig vara mottagliga för de frågor jag inte hittar svar på. Känner att det är en massa olika saker att komma ihåg. Det hjälper inte att info är spritt över tabeller och regelhäften.  :o

BGG är din vän om ingen här sitter inne med kakorna.

http://boardgamegeek.com/forum/71880/st ... inst/rules
En mycket bitter liten man.

Tordan

@Elias, japp, tangentbordet är bara för buggat. Jag använder det väldigt sällan, kör med SlideIt vilket jag verkligen gillar.

@Björn, har spanat genom där en hel del. Det jag just nu är mest osäker på är egentligen det korrekta sättet att använda Vassal-modulen när man stegar från en WP till en annan. Som jag skrev tidigare (och nu har jag testat lite) så är det nog inte så komplicerat. Jag tar och plitar ner hur jag tror man skall göra så får andra korrigera efter behov. Kanske kan bli en referens till andra noobs. Har man inte spelet kommer mycket att vara oförståeligt, jag skriver inte detta i förklarande form. Om någon blir nyfiken kommer jag naturligvis försöka beskriva mer. Brasklappen är att jag är i uppstartsfasen själv!

1. Modulen är i grunden upplagd för WP1 vad gäller TF/SC i War Mixen. Inget ytterligare behövs göras för de kopparna.
2. "Red Ensign" brädet (kommer inte ihåg vad den kallas) innehåller alla andra blippar.
3. För att flytta över rätt antal/sort blippar till War Mix (WM) klickar man bara på den bruna WP1-knappen. Tittar man på WM-brädets counterräknare så ser det ut att stämma med tabellerna.
4. I de fall man under spelets gång skall "döda" ett fi fartyg (namngivna fartyg) i stället för att återbörda dem till sin kopp antar jag att man drar dem från "stridsdisplayen" till Dead Pool innan man klickar på End Combat?
5. Fundering. Jag har inte kommit så långt, men om någon War Event motsv. kräver att jag under spelets gång lägger till något fartyg/flygplan till WM, hur i himlens namn hittar jag det på enklaste sätt från "Red Ensign"-brädet? Jag vet att det verkar vara sorterat på fartygstyp, och vassal-pdf:en säger något om att sådana enheter finns i högen längst ned till höger. Stämmer det?
6 Byte av WP. I WM-brädet finns en knapp "Reseed targets". Klicka på den för att föra tillbaka alla counters från kopparna till "Red Ensign"-brädet. Där skall man sedan klicka på "Add WP2" vilket verkar göra vissa ändringar på innehållet i det brädet. Klicka därefter på bruna WP2-knappen för att föra över rätt counters till WM.
6.1 När man klickar Reseed Targets ovan så hamnar några finska fartyg i Dead Pool. Dessa måste man manuellt dra tillbaka till den finska rutan i "Red Ensign"-brädet innan man går vidare till Add WP2 o.s.v.

Det var nog det hela. Jag kommer köra några patruller innan jag sedan ger mig på kampanjen som är strypt till 7 flotilljen. Den verkar löpa genom hela tidsspannet men vissa "externa" mekanismer är styrda av reinforcementstabellerna.
/Tord Hoppe

Tordan

Jahapp, startade upp med 7e flotilljkampanjen igår kväll och stötte snabbt på regeltext som ställde mig. Det rör Loners och inledningen av stridssekvensen. Med risk att jag läser reglerna för bokstavligt så tycker jag det står att man först skall välja antalet mål att anfalla innan man lägger ut TDC-markörer vid alla targets. Det står nåt om att non-revealed targets must be revealed (obs, detta är alltså vid första attacken, inte den eventuella 2a då samtliga targets måste vändas och anfallas) vilket ger mig känslan att man efter att ha lagt ut TDC-blippar väljer det antalet mål man sade sig anfalla och vänder det antalet target-brickor. Men då är ju alla targets un-revealed tills de samtliga vänds vilket får texten att låta underlig.

Jag vet inte, det känns för mig mer logiskt att göra på nåt annat sätt vilket mest troligt indikerar att jag missförstår sekvensen. Säg att det är fyra mål. Tre är röda, en vit. Jag väljer att anfalla de röda, lägger TDC-markörer (med siffrorna upp) vid dem och vänder dessa targets. Sedan fortsätter combat för respektive mål.

Varför skulle jag lägga en TDC-markör vid ett mål jag inte avser anfalla och sedan få chansen att ändå anfalla det? För mig representerar TDC-värdet hur bra själva anfallet går, det borde inte vara en faktor vid valet att anfalla eller inte?

Vid en eventuell re-attack måste samtliga mål anfallas, så mycket är klart skrivet :D
/Tord Hoppe