Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Virgin Queen PBEM

Startat av Doomfarer, 23 april 2012 kl. 13:53:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

B_J_S

Citat från: "andqui"Efter åtminstone ett pågående parti med tournament så föredrar jag nog kampanjen.

Någon speciell orsak?
//Jonas

andqui

Citat från: "B_J_S"
Citat från: "andqui"Efter åtminstone ett pågående parti med tournament så föredrar jag nog kampanjen.

Någon speciell orsak?

Det hela verkar lite skriptat som Björn påpekade tidigare. Några faktorer som kan nämnas är:
- Spanien börjar med två keys från auto-win så om kampanj-scenariot definieras som Spain-bashing så är tournament flera resor värre.
- Ottomanen har i stort sett hela sin flotta samlad medans Spanien är rejält utspridd. En stark hint om vad Ottomanen bör och skall göra när man ser setup:en.
- Det finns ingen anledning som jag kan komma på varför HRE ska välja något annat en protestantisk religiös seger.
- Protestanten har inga keys i Nederländerna men några i Frankrike samt Skottland vilket sätter ett naturligt fokus på just Nederländerna som Spanien har väldigt svårt att försvara. Speciellt om HRE vägrar Spanien allians. Det är dessutom hög sannolikhet att Frankrike "köps" av HRE för att neka Spanien allians också.
mm mm

Än så länge känns nog den vanliga kampanjen lite "öppnare" om man ser upp med Frankrike och trycker till Spanien lite lagom.
Anders

B_J_S

Bra kommentarer Anders.
Tror nog att du och Björn har spelat VQ en del redan. :)

Men ser fram mot en drabbning ändå.  :twisted:
//Jonas

Delirium

Härligt, blev ju fart i stugan här! Tummen upp för att starta den 3:e och kampanjen!

Vassal och dropbox är okej. För min del behövs inte ACTS - om allt kan skötas i Vassal föredrar jag det. Vi är väl gentlemen? *host host*

Även om man inte kan göra ett fullskaligt drag varje dag tycker jag det bör vara normaltillståndet men att vi har förståelse för att det inte går riktigt varje gång. Ska varje drag ta två dagar får jag spader och hoppar av.

Vad gäller spelare har vi ju fem åtminstone, om Jonas inte är redo kan vi nog lura med Jacob.

Jag rekommenderar att läsa reglerna åtminstone översiktligt men försök inte få in alla detaljer - jag och Anders har koll på läget. Försök också kolla upp grundläggande strategi för era länder, finns bra trådar på bgg och sökbart på csw.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

B_J_S

[quote="Delirium
Vad gäller spelare har vi ju fem åtminstone, om Jonas inte är redo kan vi nog lura med Jacob.
[/quote]
Antar att det är den andre Jonas som du menar.
För tydligheten så borde vi kallas för:
Jonas 1 och Jonas 2. Eller kanske hellre JonasB och JonasX (vet inte vad jonas efternamn är)

Hmmm, jo jag raljerar lite. :)

Skall bli skoj och spela....
//Jonas

Delirium

Ni är BJS-Jonas och Jonjac-Jonas!  :P

Glömde ett par saker: för egen del spelar jag vad som helst. Jag kommer att vara på månens baksida en vecka från lördag till lördag, om ni får till fullt lag under tiden får ni gärna fördela länderna och fixa med det praktiska.

Doomfarer

Jag spelar vad som helst också. Föreslår utlottning av länder trots allt.

Tycker själv att ACTS är smidigt för att hantera kort och så. Visst är vi alla gentlemen, men på så sätt behöver jag aldrig undra hur mycket gentlemen ni egentligen är. :)
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

B_J_S

Håller med Paul här.
Tror att ACTS är ett enkelt sätt att hålla reda på allt.
Har bra erfarenheter när det gäller ACTS.
//Jonas

Delirium

Då kör vi Vassal och ACTS. Jag ska kolla med Jacob om han vill vara sjätte man, han är på semester just nu men har god vana med HIS pbem och borde vara på.

jonjac

Citat från: "Delirium"Vad gäller spelare har vi ju fem åtminstone, om Jonas inte är redo kan vi nog lura med Jacob.
Tyvärr funkar det bara inte för mig. Det är för mycket som pågår just nu övrigt i livet. Jag ser dock fram emot ett framtida parti när jag kan vara med. Jacob är mycket välkommen att ta min plats. Ja, detta gäller alltså jonjac-jonas. :)

Om möjligt så är jag dock gärna med som observatör. Vore väldigt intressant att få följa partiet.

Doomfarer

Tråkigt.

Någon annan som är sugen?
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

andqui

Om jag inte missförstått Björn så är Vvornth sugen på att delta som sjätte och sista man men är just nu på semester men torde vara tillbaka inom kort.

Vad sägs om att börja med att sammanställa vad vi har för email-adresser samt ACTS-konton och börja bjuda in till gemensam dropbox så länge?

PM:a mig så kan jag ställa samman det.
Anders

B_J_S

PM skickat!  :D
//Jonas

andqui

För den som undrar så är status är just nu att jag inväntar Silversixx (Fannis) och Vvronths(Jacobs) svar innan jag går vidare.
Anders

andqui

Lite tråkiga nyheter - tyvärr har vi ingen sjätte spelare för tillfället.
Anders