Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SCS: Heights of courage (MMP/Gamers)

Startat av BigPapaBear, 9 augusti 2012 kl. 10:08:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Råkade förbeställa Heights of Courage. Kul konflikt, enda orosmolnet är väl att det är lite likt Yom Kippur som är lite småtrasigt (om än kul).

En mycket bitter liten man.

Mode

Den måste nog jag också skaffa mig vad det lider! Någon aning om när den kan tänkas komma ut?

Titeln är uppenbart snodd från Avigdor Kahalanis bok. Den rekommenderas varmt, om någon mot förmodan inte skulle ha läst den.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

Reglerna verkar mer genomarbetade och anpassade till situationen. Problemet är väl att Golanhöjderna bestod av syriska pansardivisioner som nastade sig mot befästa berg och fullkomligt förintades utan att ta en tum mark. Det är lite som Somme.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Micke G

Syrierna tog nästan hela södra Golan, som är ganska öppen terräng, det var uppe i norr som de körde fast. 7:e Infanteri divisionen plus delar utav 3:e pansar divisionen lyckades inte komma särskilt långt. Israeliska 7:e pansar brigaden gjorde en heroisk insats där.

Jon

Impulsköpte det här och har nu satt upp det hemma. Verkar vara ett trevligt SCS med lite klurigheter såsom två olika sequence of play att välja på beroende på om fart eller reserver är det viktiga. Även fredsförhandlingarna är med som en faktor, med ett tärningsslag kan det bli fred. Det är ett spel helt enkelt, och inget fel med det, tror jag kommer att gilla det.

Stackars syrierna har en israelisk exploitation phase att tampas med i sin egen runda, vi får se hur det går!

Elias Nordling

Det ÄR ett rätt bra spel. Hygglig simulation också, särskilt första halvan. Jag ser inte riktigt hur Syrierna ska klara 14-17 omgångar utan att malas till stoft, dock.

Elias Nordling

Ska också säga att spelet känns hyggligt balanserat, mest för att syriernas mål är löjligt lågt satta. Att ta sig tre rutor bortom antitankdiket kan räcka för seger. Manöverkrig är det inte...

sfclinken

Jag har spelat det en gång hittills. Vet inte om jag tycker att syriernas mål är lågt satta. Om du bara intar Booster och Mt Hermonit så innebär det bara 3 VP, en luftlandsättning på Mount Hermon ger förstås 4 VP vilket också blir tufft att klara sig på. Du klarar dig inte långt på det när Israel övergår till motoffensiv. Dessutom måste du in i Golan för att krossa så mycket israeliska förband du bara kan innan reserverna anländer.

Här är en quick AAR på vårt parti (säkert inte representativt men kul hade vi iallafall, spelat på Vassal PBEM).
Hoppas nedan länk funkar.

Bild 1: 6-7 October

Norr: 7:e & 9:e INF Div. Undviker Kuneitra och slår mot Booster och Mt Hermonite. Tunga förluster. Mount Hermon intas med specialförband.
Center: 1 ARM skapar ett genombrott.
Syd: 5:e INF Div, litet genombrott, måttliga förluster.

Bild 2: 8 October

Norr: Köttkvarn, anfall/motanfall. Force Zvika dyker upp briljerar och dör.
Center: Fortsatt genombrott. ANfall mot Nafakh, Kuneitra och ned mot Sea of Galilee/Yehudia. Bnot Yakov Bridge ockuperas av specialförband.
Syd: Genombrott. Anfall mot Ramat Magshimim och El Al.

Bild 3/4: 9 October

Norr: Äntligen igenom... Israelerna drar sig tillbaka.
Center: Anfallet mot Yehuda havererar fullständigt. Israel motanfaller!!!
Syd: Anfallet mot Mag Shimim går också åt pipsvängen. Reservförband anländer och krossar 5:e INF Div som tvingas tillbaka över AT-ditch för att inte helt förintas.

Bild 5: 11 October

Norr: Vilda Israeliska motanfall, reträtt för att undvika förintelsen...
Center: Samma här...
Syd: 5:e INF Div håller AT-ditch...

Bild 6: 13 October ++

Norr/Center: Mitt Syriska försvar rullas upp av ilskna israeler. Dock är den Israeliska invasionsstyrkan utmattad och med nya förstärkningar samt Irakiska förband kan en linje hållas som skyddar den 7:e och sista VP:n. Tel Mari, Tel Shams och Mazrat Beit Jan faller, återtas och faller igen och ger Israelen totalt 6 VP.
Syd: Fortsatte strider i syd utan större effekt än utmattning.

Med en utmattad Israel och ett Syriskt försvar som tack vare påbörjad återhämtning blir all svårare att ta sig förbi inträder den 15:e October en vapenvila. Mina Syrier nådde som bäst 6 VP vilket även Israelen nu har gjort. DRAW!  

https://plus.google.com/photos?tab=wq&g ... 2272546539
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Det finns 7 Israeliska VP och 10 Syriska. Jag gick "all in" för att nå 8+ men det funkade ju som sagt inte riktigt. Mitt anfall föll samman och jag lyckades med nöd och näppe hålla sista VPn. Hade jag inte dragit tillbaka 5:e INF Div utan låtit de stå och dö vid Mag Shimim så hade inte Israeliska förband kunnat slå mot mig från södern så snabbt som de gjorde. Mitt anfall över Yehudia ner mot broarna Arik och Kfar Hanasi borde ha lyckats då....alltid lätt att vara efterklok.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Observera alltså Victory Conditions. Målet för Syrien är att ta så många VP de kan och sedan gå till reträtt innan armén faller sönder. Sen måste Israel ta minst lika många (draw) eller fler (vinst) Israeliska VP innan cease-fire. Som Syrier behöver man alltså inte bibehålla ett positivt VP count.
GMY Peter

Jon

Peter, jag får "Du har inte behörighet att visa albumet" när jag försöker se dina bilder!

Elias Nordling

CiteraVet inte om jag tycker att syriernas mål är lågt satta. Om du bara intar Booster och Mt Hermonit så innebär det bara 3 VP, en luftlandsättning på Mount Hermon ger förstås 4 VP vilket också blir tufft att klara sig på.

Mount Hermon är en no-brainer (och historiskt). Det ska en inkompetent israel till för att du ska ha chansen att ta fler än 4 VP enligt min mening.

CiteraDu klarar dig inte långt på det när Israel övergår till motoffensiv.

Det finns 7 israeliska poängrutor. Du kan hålla Mt Hermon till spelets slut, och blir du av med de sista två poängrutorna innan Damaskus har du ändå inga brickor kvar. Återstår 4 rutor för israelerna att ta. Håller du en av dem vinner du på 4 poäng.

CiteraDessutom måste du in i Golan för att krossa så mycket israeliska förband du bara kan innan reserverna anländer.

Det israelerna har i början är peanuts jämfört med reserverna, och du förlorar mer än du vinner på att slåss inne i den öppna terrängen.

sfclinken

https://plus.google.com/photos/11355558 ... sXn2dPWmwE

Funkar denna länken då?

Poängen är ju att slå ut så mycket det går innan reserverna blir för starka för att sedan dra sig tillbaka. Går du in som Syrier och tar 4 VP (Booster, Hemonitex2 och Hermon) och sen sitter still på det så kan man nog hälsa hem.
GMY Peter

Tordan

Länken funkar
/Tord Hoppe

Jon

Är igång med runda ett här hemma, solo. Syrierna har inte koncentrerat styrkorna tillräckligt samt slår uselt på slagen så bara en stronghold har fallit hittills.