Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR EFS Kiev to Rostov, scenario 6 to Rostov

Startat av nielsen.filip, 17 augusti 2012 kl. 23:03:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Hänger på fortfarande. Tyck för en intressant AAR.
:-)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

nielsen.filip

Turn 77, 21-22 november

Från playbooken:
"On 6 September Hitler issued Directive #35. It called for the resumption of the "advance on Moscow," and for the simultaneous destruction of the Soviet Southern Front and the continuation of the advance toward Rostov. This plan was actually a compromise of divergent ideas that had developed through the summer and fall. With the great initial success of the advance on Moscow, the "Typhoon" offensive, Hitler pressed for still more divergent objectives. With his dream of a complete military solution in the East he renewed demands for impossible objectives far to the east of Moscow and Rostov, generally the line Vologda-Gorki-Stalingrad-Maikop (all far off the game map). In the end, Hitler's plan became the official plan but it had become militarily impossible."

Hitler går in och ändrar Victory Pointsen genom sin "Hitler-plan". Detta gör att de 26 VP (operational victory) som tyskarna hade minskas till 19 (marginal). Mycket viktigare att ta Rostov samtidigt som det blir mindre tillåtet att retirera etc.

Kallt och klart väder.

Ryssarna gör ett enormt stort anfall ut från rostov med nyanlända förstärkningar. Den 14:e pansardivisionen är tvungen att retirera från Rostovs förorter men kostnaden i sovjetiska pansarvagnar är stor. SS wiking samt 60:e motoriserade divisionen avancerar norrifrån mot Rostovs försvarsverk samtidigt som slovakerna avancerar från väster.

13:e pansardivisionen försöker undsätta de tyska ingenjörstrupperna som försvarar Krasny Luch men hinner inte, staden återerövras av sovjetiska kavalleridivisioner understödda av två pansarbrigader.

Tyska trupper fortsätter att pressa norrifrån mot voroshilovsk samtidigt som sovjetiska förstärkningar börjar anlända norr om voroshilovgrad.

Ryssarna avvecklar det icke fungerande högkvarteret i voroshilovsk som har förhindrat större förflyttningar i detta området. En VP till tyskland.

Jag tror det var den 21 november som tyskarna erövrade rostov i den verkliga striden.

Turn 78, 23-24 november
Lägesrapport vid start av drag 78
Överblick:

Östra delen:

Västra delen:

Notera den väldigt tunna tyska/italienska linjen väster om voroshilovsk. Det sovjetiska högkvarteret var "non OP" i detta området så kan endast en rysk trupp göra förflyttningar i varje fas, vilket gör några utfall osannolika.

nielsen.filip

Turn 78, 23-24 november

"Should confidence in my leadership no longer exist, I beg to request someone be substituted who enjoys the necessary confidence of the Supreme Command." Gerd von Rundstedt

Rundstedt får sparken för protester mot den nya planen,  i OKH är det kaos men tillslut återgår Victory Pointsen till "compromise-plan" istället för "Hitler-plan". Kostnaden 5VP. [I verkligheten fick Rundstedt sparken för att han drog sig tillbaka från Rostov men "planen" ändrades inte som här]

Vädret är kallt och klart.

Stor offensiv norr om rostov, flera tyska divisioner lyckas korsa floden och närma sig Rostov men förlusterna är tunga. Det finns dock fortfarande en sovjetisk mur av infanteri för försvar av staden.

13:e pansardivisionen avancerar mot Krasny Luch samtidigt som rumänska kavallerister försöker stoppa underhållsvägarna för de sovjetiska infanteridivisionerna öster om staden.

Flera tyska anfall utförs för att isolera voroshilovsk men de sovjetiska soldaterna kämpar mycket tappert och även här är de tyska förlusterna stora.

Ännu fler sovjetiska förstärkningar anländer norr om Voroshilovgrad.

[ryssen slog otroligt bra denna rundan! Isolering av Voroshilovsk borde skett men istället förlorade tysken två motoriserade förband, ajajaj]

Turn 79, 25-26 november
Lägesrapport vid start av drag 79
Överblick:

Östra delen:

Västra delen:

En väldigt bra sida som behandlar EFS är http://wargalley.com/efs/, så kolla in den om man är intresserad.

nielsen.filip

Turn 79, 25-26 november

Vädret är kallt och klart

Den nya tyska ledningen som tar efter Rundstedt bestämmer sig för att han hade rätt. Ett tillbakadragande är ett måste, dels för att Rostov bedöms som mycket svår att erövra samt för att minska frontlinjerna och skydda de andra framstegen.

Den 14:e pansardivisionen, 60:e motoriserade divisionen, SS wiking samt SS LAH överger Novocherkassk och de positioner man hade norr om Rostov.

Den minskade frontlinjen gör nu att operationerna kring Krasny Luch kan ökas i omfattningen även om staden inte återerövras.

Fortfarande hård strider för att isolera Voroshilovsk och äntligen sker ett tyskt genombrott. Staden är omringad om än med väldigt tunna linjer på vissa ställen.

Ryssarnas förstärkningar bedöms nu som tillräckliga för att anfalla Voroshilovgrad. Pansarförband, kavallerister samt infanteri i mängder anfaller utan att bry sig om egna förluster. Trots hårdnackat försvar så tvingas 97:e Leicht infanteridivision retirera på eftermiddagen den 26:e november. Den tyska ledningens inriktning på att isolera Voroshilovsk har visat sig vara en allvarlig felbedömning och den strategiskt viktiga staden Voroshilovgrad förloras!

[Tyskarna har nu gått från 26VP ner till 15VP på två drag]

Turn 80, 27-28 november
Lägesrapport vid start av drag 80
Överblick:

Östra delen:

Västra delen:

nielsen.filip

Turn 80, 27-28 november

Det snöar.

Tyskarna försöker slå ut de sovjetiska infanteridivisionerna öster om Krasny Luch för att ytterligare korta fronten, hota norrut mot Voroshilovgrad samt kunna genomföra ett större anfall mot Krasny Luch. Pga snön går det långsamt. Isoleringen av Krasny Luch lyckas dock.

Voroshilovsk är fortfarande isolerat och tyskarna skickar fram förstärkningar.

På den östra delen vågar inte ryssarna avancera pga risken att råka ut för en liknande omringning som den 17-18 november.

Turn 81, 29-30 november
Lägesrapport vid start av drag 81
Överblick:

Östra delen:

På östfronten intet nytt.

Västra delen:

Voroshilovsk isolerat!

nielsen.filip

Turn 81, 29-30 november

Det fortsätter att snöa.

De sovjetiska infanteridivisionerna öster om Krasny Luch slås ut vilket gör det möjligt att anfall staden. Den faller enkelt för de tyska trupperna.

Vissa isolerade sovjetiska trupper kring Voroshilovsk börjar kapitulera när mat och ammunition tar slut men staden är fortfarande i sovjetiska händer.

Samtidigt har ryska kavalleridivisioner kringgått de tyska linjerna norr om Voroshilovsk. Inom någon dag kan de faktiskt vara framme och undsätta staden.

På den östra delen av fronten ligger de stridströtta trupperna från båda sidorna kvar i sina försvarsställningar.

Turn 82, 1-2 december
Lägesrapport vid start av drag 82
Överblick:

Östra delen:

Västra delen:

Nisse

Kul att följa! :up:

nielsen.filip

Citat från: "Nisse"Kul att följa! :up:

Tackar!

Det har varit en lång resa men nu närmar vi oss slutet. 15 drag var visst ganska mycket.

nielsen.filip

Turn 82, 1-2 december

Kallt och klart väder igen efter snön.

Tyskarna gör stora anfall söder om Voroshilovsk med bland annat 111:e infanteridivisionen och 2:e Fallschirmjäger-regementet, de sovjetiska förlusterna är tunga.
Ryssarna lyckas öppna upp försörjningsvägen norrifrån till staden och omslutningen som varat sen 26 november är därmed över.

För övrigt så avancerar bland annat SS wiking norrut mot Voroshilovgrad men det är fortfarande långt till staden och många sovjetiska förband i vägen.

Båda sidor visar nu stor stridströtthet och aktiviteten har definitivt minskat. I östra delen vågar ingen sida avancera.

Turn 83, 3-4 december
Lägesrapport vid start av drag 83 (sista draget)
Överblick:

Östra delen:

Västra delen:

Andreas Lundin

KanonAAR!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

aegneus

Inspirerande!

nielsen.filip

Då var det dags att avsluta detta.

Turn 83, 3-4 december

Snön börjar fall igen över den ryska/ukrainska stäppen.

Tyskarna har nu slagit sig fram till bra positioner för att anfalla Voroshilovsk. 111:e och 198:e infanteridivisionen samt 14:e pansardivisionen understödda av ett flertal artilleriförband anfaller staden desperat men trots oerhörda förluster retirerar inte de sovjetiska förbanden. Försvaret håller tack vare NKVD-förbandens förmåga att inspirera de sovjetiska soldaterna.

SS wikings framryckning stannar också av i snön efter att ytterligare en sovjetisk pansar-brigad blev utslagen.

OKH bedömer nu fortsatt framryckning som omöjlig och avslutar offensiven. STAVKA är nöjda att man tillslut lyckats stoppa den tyska framryckningen, trots att det skedde med stora förluster.

VP15, marginal soviet victory
historisk VP var 14, så lite (och då menar jag lite) bättre för tyskarna denna gången....

Turn 83 kvällen den 4 december
Lägesrapport vid slutet av drag 83 (sista draget)
Överblick:

Östra delen:

Västra delen:

nielsen.filip

Då ska jag försöka sammanfatta det här.

1. Spelet och scenariot var roligt. Har läst på lite olika ställen på nätet där folk inte alls varit nöjda med scenariot pga "supply"-problemen. Jag upplevde det inte som problem utan det tillförde värde till scenariot.

2. "Supply"-reglerna var mycket bra. Enkla och med stor effekt.

3. Det var kul att skriva ihop AAR:en men jag var nog inte riktigt med på hur lång tid det skulle ta. 15 drag * (ladda upp fotona + komma ihåg vad som hände + skriva ihop vad som hände)=15*20min=300min=5h. I ärlighetens namn så trodde jag scenariot var kortare.

4. Speltiden var ungefär 35-40h uppdelat på 15-20 tillfällen (2h per drag). Ja, det verkar som jag spelar ganska långsamt, tror det beror på den sena timmen jag spelade samt de många tillfällena. Visa regler satte sig aldrig.

5. Förflyttningsreglerna var ett helvete att komma ihåg. Detta beroende på vädrets påverkan samt de många olika "framdrivnings-sätten" (som påverkas olika av vädret).

6. Replacementreglerna var otroligt ointuitiva enligt min mening. Varenda drag var jag tvungen att läsa om samma sidor och jag vet fortfarande inte om jag gjorde rätt. Värt att notera är att bara ryssarna hade replacements i detta scenariot.

7. Kändes de som östfronten sent 1941 då? Jag är ingen expert på området men jag skulle väl säga ja. Det som kanske kändes som minst historiskt var pansarförbandens flackade fram och tillbaka. Om det nu verkligen hade varit drivmedelsbrist hade kanske inte det beteendet varit ok.
Tyskarna hade otroligt starka förband som var väldigt väderkänsliga. I vissa lägen kunde de göra allt, i andra ingenting. Ryssarna upplevdes som svåra att styra men nästan helt okänsliga för förluster.

8. Jag tror jag fick till de flesta regler som tänkt, det jag nu vet att jag gjort fel på var att tyskarna fick nån enstaka supply för mycket när det snöade samt att en attack-supply som används till general supply bara kan användas till fem hexes inom fem hexes. Jag använde den till alla hexes inom fem hexes. Vilket innebar att några fåtal förband fick supply när de inte skulle.

9. Jag fick kanske till reglerna rätt men det är uppenbart att jag inte kan spelet speciellt bra. Oerhört många fel, särskilt med de lite långsiktiga planerna och vädrets effekter. Många gånger stod pansarförband stilla pga drivmedelsbrist.
Klantig planering och orimliga mål, det låter ju historiskt... :wink:
Största misstaget var att gå mot Rostov efter omringningen av de sovjetiska trupperna. Skulle då fokuserat norrut vilket hade lett till att Voroshilovgrad aldrig återerövrats av ryssarna. Mycket vill ha mer....
Än värre är väl att trots att jag inte lyckades spela lysande med tyskarna så var jag antagligen ännu sämre med ryssarna. Vet fortfarande inte vad eller hur jag skulle gjort för att lyckats bättre.

10. Om spelet hade fortsatt tror jag faktiskt att ryssarna hade fått det jobbigt. Deras förluster hade varit brutala och de började tunnas ut rejält.

Tar tacksamt emot kritik på AAR:en, om jag nu mot bättre vetande gör en på NATO också.
Även kritik på min strategi och taktik vore trevligt, finns det nån som kan spelet bra?

Några avslutningsbilder
Tyska förluster:

Sovjetiska förluster:

Deras förluster var egentligen ännu större. Många förband, särskilt pansar, har återuppbyggts och skickats in igen.

slut  :up:

nielsen.filip

Med tanke på mängden kommentarer så spelar man väl OCS och inte EFS på detta forum.....  :)

silversixx

Citat från: "nielsen.filip"Med tanke på mängden kommentarer så spelar man väl OCS och inte EFS på detta forum.....  :)
Jag spelar hellre EFS än OSC :)
Men jag vet inte vad jag ska kommentera i en AAR riktigt.