Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tips på bra Nordafrikaspel

Startat av BigPapaBear, 20 augusti 2012 kl. 19:28:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Snowfox

Mer simulatorn än så här kan det inte bli...

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... n-crusader

Fast du behöver ett gäng dedikerade medspelare. Vi spelade de två mindre scenarierna, Op Brevity och Battleaxe än gång i tiden.

The Legend Begins som Fredrik H rekommenderar är ett bra surrogat för DAK2.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

aegneus

Citat från: "Snowfox"Mer simulatorn än så här kan det inte bli...

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... n-crusader

Fast du behöver ett gäng dedikerade medspelare. Vi spelade de två mindre scenarierna, Op Brevity och Battleaxe än gång i tiden.

Den här har jag funderat på att föreslå som konventsspel :). Kan man få fram ett ex till och en GM så pratar man verkligen simulering!

P-O Jönsson

Operation Crusader skulle vara roligt som flerspelarspel, gärna blint. Har flera minnen av det spelet när vi körde det i källaren under spelbutiken i Sundsvall i mitten av 80-talet.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

P-O Jönsson

Har kollat lite mera på Desert Fox hemma samt på Boardgamegeek. Inser att jag spelat detta alldeles för lite de senaste 30 åren! Försök få tag på det, Björn.

BigPapaBear

Citat från: "Peojon"Har kollat lite mera på Desert Fox hemma samt på Boardgamegeek. Inser att jag spelat detta alldeles för lite de senaste 30 åren! Försök få tag på det, Björn.

Ok. Ska kika närmare på det.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

På tal om Vance von Borries och Nordafrikaspel, torde inte systemet i Caucasus Campaign funka som något för hela kriget i Nordafrika 40-43? Vem är på att hjälpa mig konstruera?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

thermopylai

Fast det är förstås Mark Simonitch som gjort Caucasus Campaign...
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Snowfox

Citat från: "Andreas Lundin"På tal om Vance von Borries och Nordafrikaspel, torde inte systemet i Caucasus Campaign funka som något för hela kriget i Nordafrika 40-43? Vem är på att hjälpa mig konstruera?

Ta en titt på The Legend Begins. Det det första spelet Mark Simmonitch designade och där han testade många av hans regelideer.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Andreas Lundin

CiteraMark Simonitch
:oops:

Ja, men ändå! Det borde göras ett spel i Nordafrika med det systemet. Basta!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Väljer nog Von Borries-spåret istället - minus chit-aktiveringen. Allra helst skulle jag nog se att man gjorde ett spel baserat på GMT Operational System (som Von Borries varit inblandad i/lånat ifrån). Tycker att det är betydligt bättre än Simmonitch prylar, även om de också är bra.
En mycket bitter liten man.

P-O Jönsson

GIllar också GMT's Operational System. Von Borries gjorde ju Op Mercury vilket är det Kreta spel jag gillar bäst. Skulle gärna se att han gjorde flera Nordafrik aspel med det systemet. Håller på att läsa "An Army at Dawn" just nu, och inser att ett omtag på de Tunis spel han aldrig gjorde vore nått.

P-O Jönsson

Den här dikussionen har förresten börjat sätta spår i min plånbok. Igår trillade O'Connors Offensive in.

Micke G

Har tyvärr spelat alltför lite spel om kriget i Afrika och denna tråd gjorde mig sugen att införskaffa ett. Jag har tittat på några MMP-spel, Afrika ll, Crusader, Gazala, Shifting Sands bla. Tycker det är jättesvårt att välja vilket man skall lägga krutet på. Colombias Rommel in the Desert tycker många är bra. Jag har kollat på de andra tipsen som givits här, men som sagt, det är svårt.

Sten Ekedahl

En sådan här tråd gör att man lite nyfiket kollar i spelförrådet för att friska upp minnet och se vad jag själv har på Nordafrika. Visade sig att där fanns ett och annat:

Panzer Armee Afrika; Rommel in Africa (AH)
The Battle for North Africa (GMT)
The Desert Fox (SPI)
Hellfire Pass (Wargamer #39)
Duel in the Desert (Wargamer #51)
Objective Tunis (S&T #140), Finns massor med errata för denna!

Som synes mest av äldre datum. Det enda av dem som jag faktiskt spelat, dessutom för väldigt länge sedan, är RiA. Kanske dags att titta på de övriga och och se om de fortfarande är användbara.
Wargames - Laborationer i historia

Andreas Lundin

Afrika II är förmdligen ett bra första steg att få grepp om kampanjens böljande fram och tillbaka genom Libyen och Egypten. Men vill man få en rejäl dos så slår ju inte många spelupplevelser (det sorgligt nog rätt dyra) DAK2. Helt överlägset.