Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tips på bra Nordafrikaspel

Startat av BigPapaBear, 20 augusti 2012 kl. 19:28:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Bra spel med gedigen simulationskänsla. Gärna enskilda slag. Allt mellan 40-43 är intressant.

Tänk "för de dagar man inte orkar sätta upp DAK2".
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Vance von Borries tidiga nordafrikaserie: Decision at Kasserine, Rommel at Bay, Hellfire Pass,  O'Connor's Offensive och Patton goes to War. Bonuspoäng för att han gjorde Mareth, Battleaxe och Sidi Barrani i stället för Crusader, gazala och El Alamein :-) Varning för de bägge Race For Tunis-spelen som nästan är i samma serie.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

P-O Jönsson

Är lite sugen på de spelen själv faktiskt.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Får man tag på detta ska man väl skatta sig lycklig...

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Fredrik H

Mark Simonitch gjorde ett spel på nittiotalet, The legend begins. Det var länge sedan jag spelade det, men det låter som det skulle passa. Det är hyfsat detaljerat, finurligt på många vis (som många av hans spel) och det finns naturligtvis en lååång kampanj men varje större slag har ett eget scenario som kan spelas på en kväll.

http://boardgamegeek.com/boardgame/4884 ... end-begins

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Får man tag på detta ska man väl skatta sig lycklig...

Jag sålde mitt ex av Kasserine. Efter fyra-fem partier upptäcker man att tysken alltid kan uppnå en autoseger genom att sticka norrut. Men frånsett det så var det ett bra spel.

P-O Jönsson

Desert Fox från SPI. Kom i ett nummer av S&T. En av krigsspelshistoriens fulaste omslag, men ett bra spel.

Elias Nordling

Sålde nyss mitt Kasserine till PO. Sen von Borries. Sjukt mycket regler som inte leder till några meningsfulla spelbeslut.

P-O Jönsson

Citat från: "Elias Nordling"Vance von Borries tidiga nordafrikaserie: Decision at Kasserine, Rommel at Bay, Hellfire Pass,  O'Connor's Offensive och Patton goes to War. Bonuspoäng för att han gjorde Mareth, Battleaxe och Sidi Barrani i stället för Crusader, gazala och El Alamein :-) Varning för de bägge Race For Tunis-spelen som nästan är i samma serie.

Om man läser på Consimworld så verkar det som om det var Tunis spelen som sänkte systemet. Tråkigt. Jag måste i alla fall prova. Har sedan några veckor tillbaka varit på väg in i en Nord Afrika våg. Beställde O'Connors Offensive.

Elias Nordling

Ja det var märkligt det där med Tunis-spelen. Jag tror det var i vevan då Keith Poulter köpte Strategy 6 Tactics och lade ner The Wargamer. Det kom då ut ett snarlikt spel i vardera tidningen. Inget av dem är av Vance, tror jag, bara ett är officiellt en i serien, jag kommer inte ihåg vilken och det verkar ingen annan heller göra, och bägge lär vara fullständiga röror.

engelsmanen

rommel in the desert.
blocks, fog of war, hidden supply status of the other side.
'If I make this move do they have the fuel/supplies to counter it'
I think it gives a good feel.
lots of room for bluff and daring....

tinG

Beda Fomm, ett gammalt spel i ny upplaga utgiven av Consim Press.
Designer: Frank Chadwick

http://boardgamegeek.com/boardgame/72941/beda-fomm

Alla glada "overseas" deltagare på EXPO fick med sig ett ex hem. Har dock inte hunnit med att spela det ännu.

[/img]
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Blev besviken på Beda Fomm. För mycket pussel, för lite likhet med det verkliga slaget, för segdraget. Har för mig att Björn inte heller var såld på det.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Har för mig att Björn inte heller var såld på det.

Stämmer.