Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Den seriösa krigsspelarens hörnklippare...

Startat av Scipio, 29 augusti 2012 kl. 10:35:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

Citat från: "Doomfarer"Fick min hörnklippare idag. Måste dock medge att min fru skrattade så hon grät när hon hon fick veta vad den var till för.  :twisted:
Grymt! Du har inte ens hunnit börja använda tången innan den spridit glädje.  :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

Pierre

Tullmongona har hållit sina smutsiga fingrar borta de senaste beställningarna så jag tog en chansning. Har nyligen träffat en flicka kanske ska vänta med att förklara vad den är till för?

Scipio

Citat från: "Pierre"Tullmongona har hållit sina smutsiga fingrar borta de senaste beställningarna så jag tog en chansning. Har nyligen träffat en flicka kanske ska vänta med att förklara vad den är till för?
Ja bäst att säga att dom är till bilen.

Elias Nordling

Har provklippt ett tillfälle med 2 mm-tången och måste säga att jag är besviken. Visst, resultatet blir jättesnyggt när det blir snyggt, men tången har en tendens att vilja nafsa bort en bit av kanten på brickan också, och då blir det inte så snyggt. För att undvika det måste jag vara väldigt noggrann när jag passar in brickan i tången, och då går det rätt långsamt att klippa och jag kan absolut inte titta på något annat samtidigt. Vet inte om det beror på att jag fått ett måndagsexemplar där passformen på delarna inte är optimal.

Ett kanske värre problem är dock att fjädringen i tången är så hård. Efter att ha klippt 40 brickor kände jag av det i handleden dagen efter. Ska jag klippa så mycket som en karta brickor kommer jag att få karöamtunnelsyndrom.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Jag tror att dessa bricktänger fyller den funktionen alldeles utmärkt, tack.

Elias Nordling

För övrigt är styrketräning det sista man bör ägna sig åt om man får karpaltunnelproblem.

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"Har provklippt ett tillfälle med 2 mm-tången och måste säga att jag är besviken. Visst, resultatet blir jättesnyggt när det blir snyggt, men tången har en tendens att vilja nafsa bort en bit av kanten på brickan också, och då blir det inte så snyggt. För att undvika det måste jag vara väldigt noggrann när jag passar in brickan i tången, och då går det rätt långsamt att klippa och jag kan absolut inte titta på något annat samtidigt. Vet inte om det beror på att jag fått ett måndagsexemplar där passformen på delarna inte är optimal.

Ett kanske värre problem är dock att fjädringen i tången är så hård. Efter att ha klippt 40 brickor kände jag av det i handleden dagen efter. Ska jag klippa så mycket som en karta brickor kommer jag att få karöamtunnelsyndrom.
Några tips här för dom som missade min brick-klippar-kurs på Friendly Fire.   :)

Det första man bör göra när man får tängerna är att olja kontaktytorna på dom. Dvs. de ytor som de två bitarna på tången som ligger emot varandra.
Använd 556 eller cykelolja. Torka sedan noggrant av.
Ljudnivån från tången och motståndet i trycket avtar en del om man oljar in den.

3mm blir i stort sett alltid perfekt resultat av och är snabbare än nagelklippare. Jag använder den alltid på brickor som är störren än 1/2".

2mm fungerar jättebra på de flesta moderna brickor förutom exempelvis de nya från MMPs nyaste spel. Dvs. SpecOps3 och Blitzkrieg Legend är svårare att klippa då de är stansade på ett sämre sätt och lämna mycket fnas kvar i hörnen som gör att det är svårt att få den optimala klippvinkeln på små brickor så man måste vara noggrannare än vanligt och det är är lite mer bökigt.
Om ni provar att klippa en bunt med brickor från äldre Gamers-spel tex. så kommer ni direkt märka vad mycket bättre dom brickorna är.

Även äldre brickor som gamla ASL-brickor från 80-talet är också mer otacksamma att klippa då dom ofta inte är fyrkantiga och kartongen i brickorna är av genomusel kvalitét.

Efter lite mer användning så tror jag inte ni kommer att titta tillbaka.

Doomfarer

Citat från: "Elias Nordling"Har provklippt ett tillfälle med 2 mm-tången och måste säga att jag är besviken. Visst, resultatet blir jättesnyggt när det blir snyggt, men tången har en tendens att vilja nafsa bort en bit av kanten på brickan också, och då blir det inte så snyggt. För att undvika det måste jag vara väldigt noggrann när jag passar in brickan i tången, och då går det rätt långsamt att klippa och jag kan absolut inte titta på något annat samtidigt. Vet inte om det beror på att jag fått ett måndagsexemplar där passformen på delarna inte är optimal.

Har samma problem med att den ibland klipper bort lite av kanten, inte bra alls. :(
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Scipio

Citat från: "Doomfarer"

Har samma problem med att den ibland klipper bort lite av kanten, inte bra alls. :(
Ok, är det oberoende av vilket spel som brickan kommer ifrån?

Vissa spel med bra stansade brickor har jag aldrig något problem med. Andra som tex. MMPs nya brickor är besvärligare men går bra så länge jag är noggrannare än normalt.

Jag är lite osäker på vad ni menar, jag har bara haft nafs-problemet själv när jag klippte gamm-ASL-brickorna men dom såg bedrövliga ut, rombformade och väldigt gammal, billig, porös kartong.

Elias Nordling

Nya, kvadratiska brickor. Det är som att passformen mellan delarna är sådan att för mycket av brickan sticker in i tången. Eller om det är att det går att sticka in lite snett. Är inte riktigt klok på vad felet är, men det blir väldigt pilligt att få det bra.

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"Nya, kvadratiska brickor. Det är som att passformen mellan delarna är sådan att för mycket av brickan sticker in i tången. Eller om det är att det går att sticka in lite snett. Är inte riktigt klok på vad felet är, men det blir väldigt pilligt att få det bra.
Det är inte MMPs nya brickor från TBL eller SpecOps3? Dom har sjukt mycket fnas på sig och är svårare att få bra pga. att fnaset från den bricktypen gör att brickan lätt förskjuts ifrån fnaset när man stoppar in brickan.

Ett tips också är att det de flesta verkar tro är upp på tången är är i själva verket ner.
Om ni håller tången korrekt så har den ett litet hål i sig som man kan se hörnet på brickan sticka ut ur och där ser man direkt om den ligger rätt eller fel inför klippet.

Scipio

Förresten angående TBL och SpecOps3, någon fler än jag som stört sig på att den krispa skärpan som MMP hade på sina gamla brickor har bytts ut mot en mycket tydligare oskärpa i trycket?

SebastianKalucza

Införskaffade också nyligen denna, och efter ett par misslyckade statusbrickor är jag nu såpass säker att jag vågar mig på "riktiga" counters.
Har dock ett problem när jag prövade att klippa Ardennes '44. Dessa counters är lite större, vilket i sig inte är ett problem, dock verkar dom också vara lite tjockare, vilket gör att det tar emot att trycka in dom, vilket på vissa counters till och med sliter på trycket.
Någon som vet om det finns någon lösning, alternativt om 3 mm klipparen kanske har mer mellanrum, så det lämpar sig bättre för dessa counters?

Scipio

Citat från: "SebastianKalucza"Införskaffade också nyligen denna, och efter ett par misslyckade statusbrickor är jag nu såpass säker att jag vågar mig på "riktiga" counters.
Har dock ett problem när jag prövade att klippa Ardennes '44. Dessa counters är lite större, vilket i sig inte är ett problem, dock verkar dom också vara lite tjockare, vilket gör att det tar emot att trycka in dom, vilket på vissa counters till och med sliter på trycket.
Någon som vet om det finns någon lösning, alternativt om 3 mm klipparen kanske har mer mellanrum, så det lämpar sig bättre för dessa counters?
Jag har precis klippt Panzer som hade dom tjockaste brickorna jag hittils stött på, sjukt tjocka och jag hade inga problem med 3mm-klipparen på dom.
Har inte klippt mitt A44 ännu men när jag gör det så kommer jag att göra det med 3mm tången, det blir så mycket tjusigare på stora brickor tycker jag.  :)
Jag kan dock prova göra några provklipp på det med både 3mm och 2mm och se om jag märker nån skillnad.