Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Den seriösa krigsspelarens hörnklippare...

Startat av Scipio, 29 augusti 2012 kl. 10:35:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

SebastianKalucza

Citat från: "Scipio"
Citat från: "SebastianKalucza"Införskaffade också nyligen denna, och efter ett par misslyckade statusbrickor är jag nu såpass säker att jag vågar mig på "riktiga" counters.
Har dock ett problem när jag prövade att klippa Ardennes '44. Dessa counters är lite större, vilket i sig inte är ett problem, dock verkar dom också vara lite tjockare, vilket gör att det tar emot att trycka in dom, vilket på vissa counters till och med sliter på trycket.
Någon som vet om det finns någon lösning, alternativt om 3 mm klipparen kanske har mer mellanrum, så det lämpar sig bättre för dessa counters?
Jag har precis klippt Panzer som hade dom tjockaste brickorna jag hittils stött på, sjukt tjocka och jag hade inga problem med 3mm-klipparen på dom.
Har inte klippt mitt A44 ännu men när jag gör det så kommer jag att göra det med 3mm tången, det blir så mycket tjusigare på stora brickor tycker jag.  :)
Jag kan dock prova göra några provklipp på det med både 3mm och 2mm och se om jag märker nån skillnad.

Det får du gärna testa, för som det är nu vill jag nog inte använda 2 mm på dessa brickor, men funkar 3 mm skulle det kunna vara en anledning till att skaffa en sådan också :)
Nu ska jag åka och hämta mitt ex av Iron Tide jag lyckats köpa begagnat för en hundralapp (bara hoppas det är komplett och så). Har velat spela/äga det sen vi spelade det för ett par år sen :)

Scipio

Citat från: "SebastianKalucza"Det får du gärna testa, för som det är nu vill jag nog inte använda 2 mm på dessa brickor, men funkar 3 mm skulle det kunna vara en anledning till att skaffa en sådan också :)
Nu ska jag åka och hämta mitt ex av Iron Tide jag lyckats köpa begagnat för en hundralapp (bara hoppas det är komplett och så). Har velat spela/äga det sen vi spelade det för ett par år sen :)
Woa A44 brickorna var jättetjocka, till och med tjockare än Panzers brickor som hade det tidigare rekordet.
När jag stoppar in A44 brickorna i 2mm tången så känner jag ett svagt motstånd men det går ändå lätt att få in dom. Jag har inget problem med att klippa dom och det blir inte några märken på brickorna.

När jag testar med 3mm tången så är det ännu mer motstånd att trycka in brickan. Det går dock med lite våld och det går bra att klippa den och jag får inga märken. Jag kommer nog dock att klippa A44 brickorna med min 2mm då den var lättare att använda i det här fallet.

Om du får märken kan det kanske vara något någonstans på väg in i "slotten" som skaver. Hade jag stött på något liknande så skulle jag försökt känna mig för lite med en liten nålfil i "slotten" och se om det gick att putsa av vad det nu kan vara.

Kan nämna att det på alla spel som jag klippt så är A44 det första spelet med brickor som är så här pass tjocka.

Ja jag diggade också verkligen IT, 10 sidor regler och ett riktigt bra Bulge-spel, synd bara att verkar svårt att få folk att spela det jämfört med A44 av nån anledning.
"Randomization is too important to be left to chance"

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"För övrigt är styrketräning det sista man bör ägna sig åt om man får karpaltunnelproblem.

Sorry, jag uppfattade din kommentar som att du fick träningsverk, inte att du drabbats av det redan. Är du sjuk ska du naturligtvis vila och idka stretchövningar på underarmens senor. Beklagar missförståndet, ditt tillstånd är inte alls skoj vad jag kommer ihåg från egna upplevelser.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Det är ingen fara, men jag har haft känningar av det tidigare.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Doomfarer

Citat från: "Scipio"
Citat från: "Elias Nordling"Nya, kvadratiska brickor. Det är som att passformen mellan delarna är sådan att för mycket av brickan sticker in i tången. Eller om det är att det går att sticka in lite snett. Är inte riktigt klok på vad felet är, men det blir väldigt pilligt att få det bra.
Det är inte MMPs nya brickor från TBL eller SpecOps3? Dom har sjukt mycket fnas på sig och är svårare att få bra pga. att fnaset från den bricktypen gör att brickan lätt förskjuts ifrån fnaset när man stoppar in brickan.

Ett tips också är att det de flesta verkar tro är upp på tången är är i själva verket ner.
Om ni håller tången korrekt så har den ett litet hål i sig som man kan se hörnet på brickan sticka ut ur och där ser man direkt om den ligger rätt eller fel inför klippet.

I mitt fall var det nya GMT brickor. Skall testa lite till.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Scipio

Ja jag kan inte understryka nog hur viktigt det är att hålla tången åt rätt håll särskilt i början och särskilt när man klipper 1/2" brickorna så att man kan se hur brickan ligger i tången.

Man bör också tänka på att när man håller tången korrekt så bör brickan läggas in i tången upp och ned så att den stansas åt rätt håll (nedifrån och upp). Man vill ju ha samma fina rundning av tången i hörnen som brickorna har på dom andra sidorna.

Elias Nordling

Jag tog till den varianten när jag provkörde. Man håller ju tången uppochner då så man måste vända då och då för att skaka ur klippresterna, annars ser man inte hur man klipper. Och som sagt tappar man poängen med att kunna läsa eller titta på TV samtidigt som man klipper.

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"Jag tog till den varianten när jag provkörde. Man håller ju tången uppochner då så man måste vända då och då för att skaka ur klippresterna, annars ser man inte hur man klipper. Och som sagt tappar man poängen med att kunna läsa eller titta på TV samtidigt som man klipper.
Läsa samtidigt är nog att ta i om någon har sagt det.

Ja man måste vända på tången och hälla ur resterna, jag brukar göra en vändning av tången efter var femte bricka så dom trillar ut.

Är det bra utskurna 1/2" brickor eller om det är 5/8" brickor eller större så kan jag ha ett högt tempo och titta på tv samtidigt. Jag slänger ett getöga nedåt när jag plockar upp en ny bricka och stoppar in den i tången och så klipper jag fyra hörn medan jag tittar på tvn det blir väl ungefär samma fokus på TVn som någon som stickar eller något antar jag.

De enda brickorna som stjäl fokus för mig i varjefall är gamla oregelbunda 1/2" brickor eller dåligt stansade 1/2" brickor.

Sedan så är främsta poängen för min del att använda tången resultatet samt att det ivarjefall inte tar längre än andra metoder. Om tempot går upp med mer vana så är det bara en bonus.  :)

Johan

Vår hobby befordrar nördiga talanger  ;)
Mvh Johan

Scipio

Citat från: "Johan"Vår hobby befordrar nördiga talanger  ;)
Innebär en sådan befodran att man bli "Major Geek" då?

Johan

Jajamen, Major Geek!  

:lol:
Mvh Johan

Scipio

Kan vara bra att sammanfatta lite tips som är användbara för dom som är nya med brick-klipparen.

1. När du får tången så olja in kontaktytorna på den, det krävs då mindre kraft för att klippa och eventuella oljud försvinner.

2. Klipp några klipp i restbrickor när du först provar den, det kan vara lite svart olja i slotten när du får den och det blir du då av med

3. Stora brickor i 3mm klipparen är lättare att klippa, kan vara bra att börja där om man är ny för att få in vanan.

4. 2mm klipparen och små brickor är krångligare särskilt om brickorna är gamla av dålig kartong eller inte riktigt fyrkantiga eller dåligt stansade och lämnat mycken papprester i hörnen efter punchning. Det går dock bra man måste dock vara noggrannare än vanligt.

5. Hålet i tången ska var vänt så att det är uppåt så att man kan se vad som händer. Om du envisas med att vända hålet neråt så att du inte kan se hur den kommer att klippa så är det inte tången det är fel på, det är du som är problemet.

6. Jag stoppar in brickan i springan och med pekfingret ruckar jag den en gång upp och en gång ned det brukar göra att den lägger sig rätt för det första klippet. Sedan så kan jag använda pekfingret för att rotera brickan på plats i tången och klippa de tre andra hörnen. Det behövs inget ruckande för dom andra klippen.

7. Jag tycker att det är lättare att hålla tången i vänsterhanden och hantera brickorna med högerhanden. Genom att hålla tången så går det enligt min åsikt ruskigt fort att klippa, särskilt de små brickorna.

8. Tången har starkt motstånd vilket gör att den känns stabil och hållbar men det gör att den kan kännas lite trög. Jag tycker dock det fungerar bra om man håller långt ute på handtaget så att man på det sättet får mer kraft. Jag har inget problem med att klippa timme ut och timme in på det sättet utan att bli särskilt trött i  vänsterhanden.

Med små brickor menar jag ½" brickor med stora menar jag 5/8" och större.

yvig

Då ska den väl vara på väg in då när som helst... Kvällsunderhållningen fixad för ett tag framåt. Tack Scipio för instruktionerna och för tipsen!

Elias Nordling

Jag har gett tången en andra chans, smörjt upp den och så, men problemen kvarstår. Jag kan kanske leva med att man måste vara väldigt noga med att passa in brickan för att inte klippa av en bit av sidan i stället för hörnet, även om det gör att det går betydligt långsammare än med nagelklipparen. Det största problemet är dock fortfarande att fjädern är så satans hård. Efter att ha klippt 20 brickor börjar tummen domna bort, och jag kan inte tänka mig att klippa ens en halv karta i streck, något jag lätt gör på en kvällsstund med nagelklippare.

Önskar det fanns något sätt att lätta på eller byta ut fjädern. Jag har en fjädrande sax som jag klipper ut brickorna ur träden med, och den är rena drömmen i jämförelse.

Scipio

Tråkigt att din tång är så trög Elias. Antar att trögheten kan skilja sig mellan tängerna. Jag har två av varje storlek och klipper med min svaga hand (vänster) och har inte inga problem att klippa countersheet efter countersheet.

Synd att du missade brick-klippar-kursen på FF. Hade kanske varit bra att ha något att jämföra med.