Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Virgin Queen

Startat av Delirium, 12 februari 2012 kl. 23:00:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Jag tror jag vill förtydliga mig till att säga att mitt syfte är inte att säga att VQ är ett kasst spel (tror jag framgick) utan att förklara varför det inte blev ett bättre spel bara för att man la till mer grejer och släppte allt fritt. Anders kallade VQ för ryggradslöst och det tror jag är en bra bild. I många sammanhang kan det säkert vara kul (med rätt folk) men man ska helst vara medveten om de problem som finns.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

silversixx

Citat från: "Delirium"Jag tror jag vill förtydliga mig till att säga att mitt syfte är inte att säga att VQ är ett kasst spel (tror jag framgick) utan att förklara varför det inte blev ett bättre spel bara för att man la till mer grejer och släppte allt fritt. Anders kallade VQ för ryggradslöst och det tror jag är en bra bild. I många sammanhang kan det säkert vara kul (med rätt folk) men man ska helst vara medveten om de problem som finns.
Tyckte vi hade kul senast :)
Fast det kanske krävs lite hawaiispel för att få det att fungera bättre.
Med det menar jag lite mindre strategi och mer impuls.

andqui

Citat från: "silversixx"Tyckte vi hade kul senast :)

Ditt något okonventionella mord på Elizabeth i turn tre som protestantisk spelare får definitivt klassas som en Hawaii-manöver av stora mått. Det är kanske mer sånt som VQ behöver i FtF-partier! :D
Anders

BigPapaBear

Är det inte en massa diplomati i VQ? Tyckte ni lekte Diplomacy en hel del och då är väl pbem ganska olämpligt?
En mycket bitter liten man.

silversixx

Citat från: "andqui"
Citat från: "silversixx"Tyckte vi hade kul senast :)

Ditt något okonventionella mord på Elizabeth i turn tre som protestantisk spelare får definitivt klassas som en Hawaii-manöver av stora mått. Det är kanske mer sånt som VQ behöver i FtF-partier! :D
Fast det var ju så ballt att jag fick exakt alla kort som krävdes för att göra det. Impulskontrollen tog i överhand rätt rejält där ;)

Delirium

Citat från: "BigPapaBear"Är det inte en massa diplomati i VQ? Tyckte ni lekte Diplomacy en hel del och då är väl pbem ganska olämpligt?

Tvärtom tycker jag, är klart lättare att få fram vettiga förslag i lugn och ro över mail än i en tidsbegränsad spelpaus där man ska hinna prata med alla både en och ibland två gånger.

BigPapaBear

Citat från: "Delirium"Tvärtom tycker jag, är klart lättare att få fram vettiga förslag i lugn och ro över mail än i en tidsbegränsad spelpaus där man ska hinna prata med alla både en och ibland två gånger.

Lättare, ja. Roligare, tveksamt.  :wink:  Nu använder jag i och för sig Diplomacy som referens.
En mycket bitter liten man.

Delirium

Absolut en poäng att diplomatin säkert kan vara roligare live i många spel, men VQ är såpass komplext att det behöver pbem för att ge bägge en chans att tänka över vad i hela friden man säger ja till.