Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nån som spelat Bloody April?

Startat av Nisse, 23 september 2012 kl. 09:13:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nisse

Jag gillar flygspel i allmänhet och VK1 flyg i synnerhet. Jag läste på lite om GMT:s Bloody April men blir inte helt klok på det. Är det ett vanligt "flygspel" där man flyttar plan i hexes och knattrar med kulsprutorna samt snurrar runt fyrdimensionellt men i två dimensioner med individuella plan eller är flygstriderna mer abstraherade och man "leder" uppdrag.

Nån som spelat det eller vet nått om det?

Snowfox

Som jag har förstått det så är det inte frågan om att flytta enskilda flygplan utan att leda hela förband ungefär såsom i Downtown.

Mitt har försvunnit någonstans över Atlanten så jag har inte fått det bekräftat än.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Har det, har inte spelat eller lädt reglerna men tittat på tabellerna och konstaterat att det bygger kraftigt på Downtown. Det är alltså operationellt där du utför ett flyguppdrag respektive leder luftförsvaret. Inga dogfights.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

SebastianKalucza

Citat från: "Elias Nordling"Har det, har inte spelat eller lädt reglerna men tittat på tabellerna och konstaterat att det bygger kraftigt på Downtown. Det är alltså operationellt där du utför ett flyguppdrag respektive leder luftförsvaret. Inga dogfights.

Har läst reglerna och det båda sidor har flygplan (tysken har dock klart underläge i antal flygplan), och det finns dogfights, dock är dessa väldigt abstrakta och handlar mest om att flygplanen kan bli låsta i dessa i x antal rundor, och man slår vad som händer i dessa varje runda.

nielsen.filip

Det var en intervju med designern, Terry Simo, i ett Hex Encounter avsnitt. Mycket info om spelet har jag för mig. Samma spelsystem som Downtown och Elusive victory.

http://hexencounter.blogspot.se/2012/03/episode-02.html

yvig

Blev väldigt sugen på detta spel. Är det nån som vet var man kan köpa detta? Är det att beställa från utlandet som gäller?

...Och när jag ändå håller på för att inte slösa med bläck: Kan man få tag på Paths of Glory i Sverige?

MVH
/Lars

Elias Nordling

http://www.worldofboardgames.com

Har POG, är väl få in Bloody April vad det lider.

P-O Jönsson

Ta en titt på Science Fiction bokhandeln. Ibland har de GMT spel i sortimentet. För några veckor sedan hade de högvis med Twilight Struggle i alla fall. Har sett PoG där också.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

yvig

Citat från: "Elias Nordling"http://www.worldofboardgames.com

Tusen tack! Det verkar annars vara legio här att beställa från USA? Är det stor skillnad i pris? Brukar det vara lätt att beställa med VISA eller behöver man nåt annat? Finns det någon liten introduktionstråd på forumet i detta ämne?

zilver

Det är enkelt att beställa och betala. Däremot blir det lätt en rätt häftig tull i Sverige när varorna åker över gränsen. Det är det där som gör det svårt att veta hur mycket billigare det blir. Tullen är i princip helt random som det känns.

Annars går det att beställa av bland annat World of Boardgames i Sverige, de har GMT, Columbia Games, Decision Games med flera. Då slipper du i alla fall veta hur mycket tullen är  :)

Sten Ekedahl

Citat från: "zilver"Det är enkelt att beställa och betala. Däremot blir det lätt en rätt häftig tull i Sverige när varorna åker över gränsen. Det är det där som gör det svårt att veta hur mycket billigare det blir. Tullen är i princip helt random som det känns.
För att vara korrekt är själva tullavgiften ganska liten. Det som däremot blir dyrt är momsen - och posttullens avgift för "tjänsten" att avkräva dig alla dessa pengar. :twisted:
Wargames - Laborationer i historia

Mode

Går att förhandsboka nu. Enligt uppgift kommer det in om någon vecka.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

yvig

Citat från: "Mode"

Går att förhandsboka nu. Enligt uppgift kommer det in om någon vecka.

Argh! Ja det var ju himla bra men nu uppstår ju ett dilemma som jag behöver lite hjälp från proffs med. Tänkte köpa två spel från worldofwargames men nu är det tre som jag är sugen på. Jag har försökt kolla en del på boardgamegeek och även Consimworld men jag tycker det är väldigt svårt att skapa sig en uppfattning om spelen ändå.

Sugen på PQ-17, Paths of Glory och Bloody april. En ska bort. Vilken och varför?

BigPapaBear

Citat från: "yvig"Sugen på PQ-17, Paths of Glory och Bloody april. En ska bort. Vilken och varför?

Paths of Glory ska bort.

Varför? Ett flertal av dina kompisar har det garanterat så du kan spela det ändå.
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Tänkte säga något liknande, plus att POG garantefat går att få tag på vid varje given tidpunkt.