Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Battle of the Bulge, Ipad släppt.

Startat av Tordan, 14 december 2012 kl. 14:17:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

Lyckas inte få till någon länk, kika lite mer här. Jag vet inte om man kan länka till Itunes men den finns där i alla fall. Kostar ca 75kr.

Har bara hunnit med att starta upp spelet och följa halvvägs(?) genom tutorialen, men gillar vad jag sett så här långt. Återkommer med mer info om det finns intresse.

En review här
/Tord Hoppe

pelle

Jag är nyfiken. Visserligen kommer jag aldrig köpa iPad-versionen, men det verkar ändå vara ett spel att hålla ett öga på (och kanske våga hoppas på en framtida Android-version till och med?).

Ingen dålig recension de fick här:
http://pockettactics.com/2012/12/12/rev ... the-bulge/

Nisse

Köpte igår, snabbspelat ett parti. Det var sådär. Värt 75 kr var det än så länge, men ett "riktigt" wargame är det inte.

Kan nog vara ett ok tidsfördriv istället för att titta på Böda camping eller Göta kanal på tv:n men ett substitut för ett parti krigsspel är det inte.

Slutsats; en trea i betyg för lätt underhållsvärde med låga förväntningar. Värt 75 kr men inte mer.

Nisse

Lirat ett antal partier, främst det kortare, "race for Meuse".

Vunnit några, fått oavgjort på några och förlorat några. Det tråkiga är att man kan se om man kommer vinna eller förlora en bra bit innan spelet är slut. Redan i GT2 så ser man vem som kommer vinna. Eftersom spelet bara är 3 GT:s så tillåts inga misstag alls. Gör du helt rätt och motståndaren nån tabbe vinner du eller tvärtom. Det gör det scenariet lite tråkigt.

Andreas Lundin

CiteraRedan i GT2 så ser man vem som kommer vinna. Eftersom spelet bara är 3 GT:s så tillåts inga misstag alls. Gör du helt rätt och motståndaren nån tabbe vinner du eller tvärtom. Det gör det scenariet lite tråkigt.

Jo, det är min erfarenhet också. Annars är spelet väldigt likt Turningpoint: Stalingrad, Breakout: Normandy, etc. Inte min kopp te egentligen, men med tanke på den brist på riktiga krigsspel (ex-vis med riktig "OOB") som finns till paddan så får det här duga.

Jag skulle ge det 4/5 om jag skulle ge det ett betyg. Hade varit kul att spela mot en levande motspelare för att fullt ut kunna bedöma vad det lilla liret går för.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Nisse

Efter en dag med snöstorm så har spelet testats ordentligt. Jag höjer nog betyget till en fyra.

Till skillnad från de reviews jag läst tycker inte jag AI:n är så jätteduktig. Efter att spelat det stora scenariot "battle of the bulge" ett antal gånger och nästan alltid vunnit innan 22 dec oavsett sida och motståndare så tycker inte jag AI:n imponerar.

Den känns mest som det klassiska att den förändrar oddsen vilket gör att den skjuter hårdare istället för att manövrera/agera smartare. Så istället för att strida sig till seger får man manövrera sig till seger. Att hitta hotande lägen eller förutspå ens förflyttningsr och var tyngdpunkter ligger är inte AI:ns starka sida.

Vad som retar mig mer är själva grundmotorn, att man få aktivera en area i taget. Det gör att det går väldigt långsamt att strida eftersom man måste först flytta in de enheter man vill anfalla med i samma area för att nästa dag kunna anfalla. Att anfalla ex Bastonge från två håll samtidigt går inte, istället får man anfalla två gånger. Man får då kanske två 5-2 anfall istället för ett 10-2 anfall.

Sen är det inte säkert att alla ens enheter hinner aktivera under en dag, kombinerat med vissa enheters lånsamma förflyttning och utgångsgruppering gör att man bör strunta i vissa enheter. Det är helt enkelt inte tidseffektivt att använda dem. Det gör att de slagkraftigaste enheterna blir de man använder, infanteriet är oftast bara "along for the ride".

I gengäld så om ens pansarenheter slås ut eller soppan tar slut är spelet över. Infanteriet hinner aldrig fram.

Så min "gamewinner" är att som tysk rusa fram med pansaret, låta infanteriet knalla på i mån av tid och lust. "Låsa" fientliga enheter i strid med infanteri och strunta i flankerna. Datorn kommer ändå inte försöka inringa dig eller skära av dina underhållsvägar. Undvika strid om möjligt, för där är datorn hård. Pansaret ska intr strida utan bara köra. Infanteriet skall inte röra sig utan bara binda enheter i strid.

Som allierad gäller tvärtom. Lås det tyska pansaret med enheter så att de inte kan köra framåt. Kasta in enheter piecemeal så att tysken måste stånga sig fram och inte kan rusa fram. Det lilla pansar de allierade har lämpar sig för att skära av pansarspetsen. Samma här, intr oroa sig för flanker alltför mycket eller infanteri, de kommer inte manövrera för att bryta inringningar utan mest bara stå och stampa.

jonjac

Riktigt snyggt. Hoppas mer "riktiga" krigsspel kommer hitta fram nu också.

Tordan

Nisse eller annan, nån som spelat head to head? Det känns som ett mer "rättvist" test där AI:ns kapacitet inte påverkar hur man taktiserar.
/Tord Hoppe

jonjac

Ny uppdatering:

v1.0.3 släppt 9:e januari
* Game Center achievements
* Bug fixes, including supply check for early victory
* AI fixes, including better awareness of supply

Månne gör detta lite skillnad?

Andreas Lundin

Tycker spelet helt tappar sin glans bara efter några få spel. Rätt trist nu och jag spelar inte längre. Kanske om man spelade mot en männska att man skulle orka med ett eller två partier till, men sedan är nog detta spel förbrukat. Sorgligt på en så bra idé.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jonjac

Någon som känner till något annat spel som åtminstone påminner om ett blipp-krigsspel?

tinG

Citat från: "jonjac"Ny uppdatering:

v1.0.3 släppt 9:e januari
* Game Center achievements
* Bug fixes, including supply check for early victory
* AI fixes, including better awareness of supply

Månne gör detta lite skillnad?

Körde nyss av kartan i höjde med Givet och hade då halva US Army i fickor bakom mina linjer...

AI'n suger fedT!

Mitt första onlinespel dock betydligt mer givande. Så jag har fortfarande behållning av spelet. Men... fortfarande inte bättre än WaR2!  :D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Snowfox

Men... fortfarande inte bättre än WaR2!

Hehe, som att jämföra en Toyota Prius med en Ferrari.  :P
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

jonjac

Citat från: "Snowfox"Men... fortfarande inte bättre än WaR2!

Hehe, som att jämföra en Toyota Prius med en Ferrari.  :P
WaR2?

silversixx

Wacht Am Rhein 2.
Ett otroligt spännande spel. Som fram till nyligen var så ofantligt trasigt att ingen, utöver de som spelat 1:an, orkade engagera sig i spelet.

Inser att "ingen" i det här fallet kanske bara är jag...