Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Somme 1918 (Nuts Publishing)

Startat av Elias Nordling, 24 februari 2013 kl. 14:39:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Somme 1918 är uppföljaren till Friedensturm, som enligt mitt tycke är ett av de bästa första världskrigsspel som gjorts, och det bästa som utspelar sig 1918. Somme är dock publiceerat av annan utgivare, Friedensturm gavs ut av Hexasim medan Somme är utgivet av Nuts Publishing, där Olivier Revenu som gör Battles Magazine är en av grundarna. Nuts har f ö en nyutgåva av Friedensturm på g under namnet Marne 1918.

Vad är det då som gör spelet så bra? Jo, att det är en av de bästa simuleringarna av krigföringen 1918 som gjorts, trots att reglerna ryms på 10-12 sidor! Man får verkligen en känsla för vad det var som krävdes för att slå hål på skyttegravarna, och att det kostade i blod från de bästa trupperna.

Truppkvalitet är centralt i systemet, enheter har ett värde från 2 till 6 i kvalitet, och reglerna som särskiljer dem är många och subtila utan att belasta spelaren med massa specialregler. Till exempel är 5 och 6-kvalitetsenheterna representerade som brigader medan 2-4 kvalitet är divisionsenheter. Ett stegs förlust på en brigad kostar två förlustpoäng, medan ett steg på en division kostar tre. Kvalitet 4-divisioner kan ta tre stegs förluster medan sämre divisioner bara kan ta två. Det resulterar i en gradvis skala hur mycket stryk en enhet klarar av utan en massa specialregler.

På samma sätt finns det stridsvagnar, artilleri, stoss-detachement, skyttegravar och flyg som alla spelar stor roll för skyttegravsstrid, utan att man känner sig överbelastad med specialregler. Men man måste ta till alla verktyg i verktygslådan för att ta sig igenom skyttegravarna.

Det främsta krutet i systemet ligger på stridsmekanismerna som kan upplevas som väldigt omständliga i början men flyter på riktigt bra efter bara några strider.  Så här går den till.

Efter att strid deklarerats tillsätter anfallare och försvarare artilleri. Artilleri kan användas som konterbatteri för att reducera motståndarens artilleristyrka eller skjuta separat. Sedan slår bägge sidor för hur mycket skada artilleriet åstadkommer. Därefter slår man för själva striden på en oddstabell, där skyttegravar, stormbombardemang, stosstruppen, stridsvagnar och truppkvalitet orsakar skift på tabellen. Resultatet är ett nummer för bägge sidor som motsvarar förlustpoäng. Anfallaren kommer mycket sällan undan förluster. Hur förlustpoängen fördelas beskrev jag ovan, första steget måste tas av den enhet vars truppkvalitet användes i striden. Men först en knorr, i form av att bägge sidors koordinationsresultat avgörs. Dessa slag avgör om försvararen kan retirera för att reducera sina förluster och om anfallaren kan avancera efter strid. Slaget påverkas av truppkvalitet, stormbombardemang, flygunderstöd mm. det låter som sagt omständigt men blir snabbt smidigt och ger väldigt mycket känsla.

Somme 1918 är kanske inte riktigt lika spännande som Friedensturm var, och det beror främst på situationen. Här är det fråga om en enda non-stop jätteoffensiv från tyskens sida som sakta får slut på flås. I Friedensturm hade tysken i stället flera mindre offensiver spridda över en längre front att slå ut, vilket gav mer dynamik i situationen. Men Somme 1918 är ändå riktigt bra, och är du intreserad av Operation Michael är detta spel ett måste. Betyget är en stark fyra av fem från mig.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Micke G

Bra tips :up:

Andreas Lundin

Härligt! Bra recension. Detta är nog det första lir jag sätter upp i mitt nya spelrum, efter min flytt till Lunds Pireus.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Ostia Suecia.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"