Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bonaparte at Marengo

Startat av mattilacken, 19 oktober 2005 kl. 21:17:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

mattilacken

Hej på er!
Äntligen ett forum för oss som gillar strategispel!!
Hittade forumet precis och blev exalterad :)
Nu till min fråga, någon som spelar/spelat "Bonaparte at Marengo" från Simmons Games?

A F

#1
Citat från: "mattilacken"Nu till min fråga, någon som spelar/spelat "Bonaparte at Marengo" från Simmons Games?

Nej, men det ser väldigt annorlunda ut. Om det sen är bra eller inte återstår att se.

Scipio

#2
Citat från: "mattilacken"Hej på er!
Äntligen ett forum för oss som gillar strategispel!!
Hittade forumet precis och blev exalterad :)
Kul! Välkommen hit!
CiteraNu till min fråga, någon som spelar/spelat "Bonaparte at Marengo" från Simmons Games?
Nej, har tittat på det en hel del och känt suget men kommer nog att avakta med det tills man har fått möjlighet att testa det först.

Ta med det till BSK så testar jag det gärna.   :)
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Elias Nordling

#3
Har det men har inte hunnit prova det. De flesta som spelat det är väldigt positiva. Men spelet hör till de mer abstrakta. Strid är t ex helt deterministiskt, inga tärningar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Johnson

#4
Nu har det i alla fall fått ett CSR Award för "Best pre-World War II Boardgame". Ser helt klart annorlunda ut...
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Peojon

#5
Har provat det men är tveksam till att kalla det krigsspel. Känner att det tar emot att kalla det för ett spel om Marengo också.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Jon Karlsson

#6
(Som alltid när någon bara uttrycker en åsikt utan att berätta varför han tycker så: ) Varför tycker du så?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

A F

#7
Citat från: "Jon Karlsson"(Som alltid när någon bara uttrycker en åsikt utan att berätta varför han tycker så: ) Varför tycker du så?

Har hört fler (vars åsikter jag högaktar) säga att BatM är ett jäkligt udda spel som har mer att göra med Stratego än Napoleonkrigen.

Peojon

#8
Det har visserligen en snygg karta på spelplanen som enligt designern skall varra inspirationen till att göra spelet. Där slutar återgivningen av den historiska situationen!

Systemet tycker jag inte ger någon som helst känsla av revolution eller napoleonkrig utan mera fia, räv eller dam.

Därför tycker jag inte om det.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Scipio

#9
Men det är väl ändå ett _krigs-spel_?
Soldater och grejer på framsidan och natosymboler på pjäserna och brickorna dödar varandra.  = krig

Och man spelar det ju uppenbarligen så spel måste det väl vara. = spel
_krigs-spel_

Mycket till simulation kan man inte kalla det, men defintivt ett krigsspel...   :D
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Scipio

#10
Citat från: "Anders Fager"Har hört fler (vars åsikter jag högaktar) säga att BatM är ett jäkligt udda spel som har mer att göra med Stratego än Napoleonkrigen.
Jo så är det. Men det kan ändå vara en trevlig förströelse om man gillar abstrakta strategispel.
Simulationsnivån är väl på nivå med Äventyrspels gamla Napoleon...   : :D
"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Peojon

#11
Men då kan de väl göra krigsspelet "krigsspelet" då, tycker man. Nu skall de tydligen göra ett nytt och kalla det Austerlitz.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Jon Karlsson

#12
Citat från: "Peojon"Systemet tycker jag inte ger någon som helst känsla av revolution eller napoleonkrig

Varför ger systemet dig de känslorna?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Peojon

#13
Nej. de gav INTE de känslorna.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards