Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR: LA Bataille de Lutzen

Startat av P-O Jönsson, 26 juni 2013 kl. 09:52:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

P-O Jönsson

Igår kväll drog vi igång slaget vid Lützen, eller Gross Görschen. Mer kommer....
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

P-O Jönsson

[/url]

Klockan är 11:00 Blüchers linje (läs kår) står grupperad till höger om den stora vägen som löper i nord-sydlig riktning. Anfallsmålet är byn Gross Görschen som skymtar i norr, fullspäckad av fransk trupp. Efter detta skall Klein Görschen tas.

Till vänster om Blücher står York von Wartenburg med en linje. Bakom finns en reserv linje. Ej med på kartan ännu är arméreserven som anländer om några timmar.[/img]

P-O Jönsson

Klockan 11:20
Blücher har avancerat mot Gross Görschen och Pirch's och Klüx brigader börjar gruppera. Neumark Dragoonerna slår ut en kavallerichok mot ett franskt batteri och serviserna springer i panik. Kanonerna spikas.
[/url][/img]

P-O Jönsson

Vi har nått fram till klockan 14:40, Blücher har bra moment genom de två Görschens.

P-O Jönsson

Slaget om Starsiedel. York von Wartenburg för fram ytterligare en ryssk division på sin vänstra flank.

P-O Jönsson

York's högra flank.

Andreas Johnson

Mycket trevligt spel och precis lagom i storlek för systemet.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

P-O Jönsson

Detta spel har inte avstannat, om ni trodde det! Bara nästan, men nu är vi igång igen. Klockan är 16:20 och hårda strider utkämpas i Starsiedel och Kaja. Det franska kejsargardet är på väg in på slagfältet, men det är även det ryska. Fler bilder kommer så småningom.

tinG

Huzzah!

I Gbg retirerade den fege Preussaren från Ligny tidigt och vi tvingades tillbaka till Borodino.
Vi har nu spelat oss igen 6 timmar på tre spelare. Osannolikt tungt spel, ett monster bland monster! Ibland frågar vi oss själva om det är värt det..? Blipptätheten är bisarr. Men vi har nästan alltid roligt iaf. och vi lär oss fortfarande en massa, eller iaf. en massa om hur man INTE bör agera! (Kavalleri, kavalleri, kavalleri... Love-Hate-Love-Hate)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

P-O Jönsson

Det är klart att det är värt det! Nu gäller det dessutom att ladda för Dresden.

P-O Jönsson

Det har gått lite långsamt de senaste månaderna, men igår avslutade vi. Dock en omgång för tidigt men då läget inte ändrades nämnvärt under de föregående omgångarna så bedömde vi att det nog inte skulle göra det även om vi spelade sista omgången heller.
Resultatet blev en allierad seger! De båda Görschens förblev i Preussiska händer.

Thomas Bergman

Imponerande att ni slutförde hela spelet (-en natt omgång)  :up: Inte många som har det i sitt spel CV.

Är det Dresde som blir blir nästa La bat. äventyr nu? 

P-O Jönsson

Vi går nog på Stonewall Jacksons way II nu, och följer upp med Vauchamps...kanske?

Strv102r

Citat från: Peojon skrivet 14 januari 2016 kl. 15:14:39
Vi går nog på Stonewall Jacksons way II nu, och följer upp med Vauchamps...kanske?

Stonewall II! Ska bli kul att läsa om!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.