Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SWWAS (Second World War At Sea)

Startat av magnus lindström, 24 oktober 2005 kl. 03:23:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

magnus lindström

17 Juli 1940 Väster om Kreta

4 Tungt lastade transportfartyg lämnar Aten med destination Alexandria. Norr om Kreta kryssar den lätta Australiensiska kryssaren Sydney tillsammans 5 brittiska jagare. Deras uppdrag är att möta transportfartygen och agera som fjärreskort.

Det dröjer inte länge förens matroserna i transportflottan kan se en ensam Ro.44 kretsa uppe bland molnen. De vet nu att de är upptäckta men känner sig rätt lugna med tanke på det Italienska flygets ineffektivitet. Snart mörknar molnen och regnet öser ner detta ökar matrosernas känsla av säkerhet ännu mer.

Vad Britterna inte vet är att de två lätta italienska kryssarna Barde Nere och Barto. Colleoni befinner sig väster om Kreta. De är sända till detta område med ett enda syfte: Stör konvojerna mellan Grekland och Egypten.

I området väster om Kreta lurar även en styrka av 3 Italienska ubåtar i det grunda vattnet. Britterna inser snart att regnet inte håller det italienska flyget borta utan de är ständigt övervakade av olika spaningsplan. Men plötsligt ökar motordånet och ett 20 tal SM81 närmar sig. Luftvärnet öppnar eld och bomberna börjar falla över konvojen. Men Italienarna bekräftar bara sin ineffektivitet när bomberna faller här och där utan att vara i närheten av att träffa.

Norr om Kreta så ser transporterna med lättnad att Sydney med sina jagare närmar sig och med samma destination som transporterna.

Plötsligt reagerar utkiken på Jagaren Hasty. "ett periskop!!". Ubåten har smugit nära i det dåliga vädret och avfyrar sina torpeder mot Sydney. Sydney manövrer för att undvika torpederna samtidigt som Jagarna som en vargflock kastar sig över ubåten och gör processen kort med den i det grunda vattnet.

Detta anfall får Sydneys grupp att tappa kontakten med transporterna som fortsätter söderut.
Transporterna vet att det gäller att hålla farten om det nu finns ubåtar i området och snart kan de se hur Sydney dyker upp i regnet. "men det där är ju inte Sydney" och det är 2 kryssare dessutom. Transporterna inser snart faran och byter kurs och försöker fly.

Italienarna gör sig redo att kasta sig över detta feta mål när plötsligt BANG. Barde Nere har träffats av en torped!! tydligen rör sig även Brittiska ubåtar i området. De kan inte se ubåten utan tar istället upp jakten på transporterna. Granaterna regnar över transporterna och två av fartygen träffas, träffarna är dock lindriga men en slår in i skrovet. Transporterna håller dock farten och skakar av sig Italienarna i regnet.

Den italienske amiralen funderar nu vad han ska göra men beslutar sig snabbt för att den skadade Barde Nere ska gå mot hamnen på Rhodos samtidigt som Barto. Colleoni tar upp jakten på transporterna som kan siktas i regnet.

Sydney har fått höra om striden och kryssar för att möta upp med transporterna. Sydney har nu glömt ubåtshotet och söker istället efter de fientliga kryssarna. Under ytan så kan inte den italienska ubåtskommendören tro vad han ser när Sydney passerar rakt framför honom, han kan inte missa och sätter sina torpeder i sidan på Sydney som får kraftig slagsida. Sydney har inte sett sin angripare men det har jagarna som snabbt sänker ytterligare en ubåt.

Nu dyker transporterna upp tätt följda av Barto. Colleoni. Sydney är allt för skadad för att göra nytta och håller sig i bakgrunden tillsammans med transporterna samtidigt som de 5 jagarna ger sig in i strid med den Italienska kryssaren. De italienska artilleristerna kan sin sak och öppnar en pricksäker eld. Colleoni får in en fullträff på jagaren Hyperion som exploderar i ett hav av lågor. Jagarna Ilex och Havock får sina pjäser utslagna.

Ska Colleoni sänka hela den brittiska styrkan?? Inte om britterna får bestämma, den tandlöse Ilex och jagaren Hero som ännu inte träffats sätter in ett torpedanfall. En torped finner sitt mål och en stor vattenpelare reser sig bredvid kryssaren. Colleoni träffas nu även av artillerield. Colleoni haltar vidare med stark lutning och de flesta pjäserna utslagna. Jagarna Hero och Hasty som är de enda fullt funktionsdugliga jagarna kvar ger Colleoni nådastöten med sina pjäser.

Kvar på vattnet i regnet ligger vrakspillror av Hyperion tillsammans med flytvästar och lik. Det enda spåret av Colleoni är en boj på ytan. Britterna plockar upp några skeppsbrutna men måste fortsätta p.g.a. ubåtshotet och någonstans därute i regent lurar ytterligare en kryssare.

Ska denna skadskjutna styrka klara sig tillbaka till Alexandria?? Fler ubåtar lurar enligt rapporterna utanför Alexandria, spaningsplanen har försvunnit men det lär snart dyka upp fler. Det finns även som sagt ytterligare en kryssare och även 4 italienska jagare på Rhodos.

BEHÖVER JAG SÄGA MER; JAG ÄR KÄR   :D

A F

I vem? Vad är detta? :?

magnus lindström

Second World War at Sea som jag äntligen kommit igång med. Underbart intryck av första spelet.

Holmgren

Trådens rubrik ändrad för ökad tydlighet!
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

magnus lindström

Såg att jag min historia var lite dåligt skriven men här är en som skriver bättre:

http://www.avalanchepress.com/BombAlleyStrategy.php

Fasiken jag behöver verkligen ett spelbord. Mitt sista speltest fick jag lägga upp i en säng. :(

magnus lindström

Tittade på mitt senaste spel "STRIKE SOUTH"

Stridsområdet är verkligen ENORMT. Det lär vara hårt att vara allierad här visserligen har man det slagkraftigaste skeppet i spelet; Prince of Wales. Även Repulse kan bita ifrån sig, men sen finns fet bara 2!! tunga kryssare; brittiska Exeter och amerikanska Houston. Japanerna däremot har en otrolig mängd större fartyg.

tinG

Magnus, din eviga ström av AAR har nu TVINGAT mig att lägga en order (min första hos Avalanche) på "Bomb Alley"!  :P

Tack!  :up:

Jonas

ps. Dessutom på "Jutland"...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

magnus lindström

Haha jasså?:) Får kontakta AP och ta betalt för marknadsföring då;) mitt senaste spel står nu still, dessutom dog AAR efter ett tag.