Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av COAs Mississippi fortress.

Startat av Strv102r, 15 juni 2013 kl. 18:50:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter en utvärdering av hur det gick och varför så ska vi prova igen. Vi tar ett aningen kortare scenario som börjar när Grants armé och Porters fartyg  möts nere vid HARD TIMES. Allt intressant är egentligen med i detta scenario. Jag är lite mer i efterhand eftersom ingen av de mina rört sig alls.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Då forumet legat nere har det inte blivit någon rapportering efter hand. Andra genomförandet blev i det stora hela ganska likt det första. Sannolikt då jag körde samma koncept som rebell. Skillnaden var väl att Grant tog JACKSON, men sedan var han så slut att Johnston med Breckinridges division kunde återta staden och hålla den medan de delar som framryckt mot VICKSBURG var så svaga att en aggressiv Pemberton kunde slå dem också. Överhuvudtaget tycker jag det verkar svårt att vinna som grant om Pemberton möter tidigt och tvingar på Grant tidiga förluster i sydväst. Då bryts anfallskraften i nästa stora slag som vi fick vid JACKSON. Vad tycker ni andra som provat spelet?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Jag har inte spelat men folk som har analyserat stridstabellen säger att det är omöjligt att få historiskt utfall på slag som Champion Hill. De blir för blodiga för anfallaren.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Jag gjorde också en "analys" av tabellerna och kom fram till samma sak. Det går att som rebell utan större risk nöta ner Grant om man möter honom tidigt. Det kanske är vad som hänt om Pemberton/Johnston varit mer aggressiva, men det borde finnas någon McClellan/McClernand regel som gör hindrar dem från det?