Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av The Gamers Champion Hill.

Startat av Strv102r, 6 augusti 2013 kl. 11:49:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Så trängde detta sig in i kön före Morgan´s a´comin!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Brickorna. De är väl snygga, men jag tycker fortfarande inte att de är tydliga.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

När det gäller estetiken på gamersgrejer så är jag inte så imponerad. Jag stör mig till exempel på att shaken-brickorna etc bara kommer i en färg, så man måste hela tiden kolla vems brickor som ligger under. Varför inte göra brickorna i två färger? Detsamma gäller COA:s La Bat-spel. Jag förstår inte hur dom tänkte.
Champions hill går nog rätt fort för övrigt, iaf om jag minns rätt.

Strv102r

Klokt sagt om färgen på markörer! Gäller rätt många spel för övrigt. Man kan ju alltid vända markören åt "rätt" håll men det blir i sig knivigt om spelet har facing...

Champion Hill är väl i samma storlek som Perryville så det går väl ganska snabbt om man kör den historiska versionen utan Johnston.

Sedan blir det Morgan´s a´comin, vilket ska vara spelbart på så lite som 10 min!

Strv102r

Kartan med utgångsläget. Ser ut som The Gamers standard för serien tycker jag. Inget fel i det.

Strv102r

Utgångsläget. MClernand har fått avdela en division till McPearson och en har en självständig uppgift borta till höger i bild. McClernand har en del regler som gör att han inte kommer att agera innan 1400 och scenariot börjar 1030.

I första draget påbörjar McPearson sitt anfall mot Stevenson so breddar sin linje för att inte bli överflyglad. En divison ur Shermans kår anländer underställd till McClernand och den sista av hans egna divisioner ansluter till honom själv.

Strv102r

McPearson verkar satsa på sin högerflygel och på att inledningsvis ta vägen mot VICKSBURG innan han tar själva CHAMPION HILL. Det innebär att han skär av en av mina urdragningsvägar. Ännu ingen stridskontakt, men den kommer nog nästa GT...

McPearsons högra flygel stöter ihop i skogen med min vänsterflygel, en brigad ur Stevenson. Denna får helt usel utdelning på sin eldgivning medan de federala får mycket god utdelning. Jag låter brigaden som är i dåligt skick vika bakåt och börjar fundera på om Bowen inte kan komma att behövas bättre på vänsterflygeln.

Andreas Lundin

Jag har lirat detta två gånger och varje gång har de federala rullat över rebellernas vänsterflank utan problem...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Ja, det verkar som om vänster flygel inte är så där jättestabil.... De federala vittrar blod och trycker på med två brigader ut ur skogen mot min vikande brigad och stormar den. En av de federala brigaderna är dock lite vek i köttet och viker i panik efter den ömsesidiga eldgivningen. Den andra brigaden är av hårdare virke och pressar på och då viker min brigad, det som är kvar av den, i panik. Stevenson och CHAMPION HILL ställningen hotas av överflygling. Pemberton vänder sig till en adjutant och ryter åt denne att rida i sporrsträck till Bowen och beordra denne att omedelbart genomföra ett motanfall och återta JACKSON ROAD mellan CHAMPION HILL och BAKER CREEK. Adjutanten rider iväg och kommer fram om ett GT (30 min) och då får vi ser när, och om, Bowen kan påbörja verkställandet. Bowen uppfattar dock själv vad som håller på att ske och fattar själv beslut att göra just det (han klarar initiativchecken). Bowens division börjar röra sig mot vänster flygel.

Strv102r

De federalas anstormning av min vänsterflygel stannar upp då divisionen som genomför den nu spritts ut lite för mycket för att ledningen ska fungera. Han fortsätter med vänstra delen av divisionen mot nästa brigad ur Stevensons division men här drivs han tillbaka. Bowen närmar sig sitt mål och breddgrupperar varpå den upprivna brigaden ur Stevenson tar skydd bakom Bowens högra brigad.

Strv102r

Bowen rycker fram till stridskontakt.

De federala framför Bowen viker tillbaka till skogsbrynet och en artilleriduell börjar utkämpas mellan Bowens artilleri och ett federalt batteri. Bakom McPearson anländer ännu en federal division.

De federala verkar invänta den nya divisionen som svänger av in mot McPearsons högerflygel. Inget övrigt händer. Jag är tacksam så länge McClernand sussar vidare.

Strv102r

McPearsons nya division grupperar i centern. Bowen grupperar en brigad lite närmare Stevenson för på grund av det.

Den nya deferala divisionen anfaller mycket riktigt i centern mot Stevensons brigad som anslöt mot Bowen. Denna brigad kollapsar direkt...

Återigen bidrar terrängen som omöjliggör effektiv ledning till att jag får en chans att reorganisera. Den anfallande divisionen kan inte nyttja sin framgång direkt utan inväntar att McPearson ansluter fram för att ge nya order.

Strv102r

Stevenson börjar omedelbart verkställa den order han får av Pemberton att dra ur från CHAMPION HILL till en ny ställning vid namnet RATLIFF ROAD. Inte för att hans division har så mycket kvar att ge, men det är sent och skymningen kommer snart. McClernand sover fortfarande, men det är nog inte vad fienden vill för Grant rider i sporrsträck till McClernand och sedan antecknas det vilt i orderliggaren... Det slås också för initiativ för förbanden borta till höger i bilden men de rör sig inte.

Stevenson drar ur mot sin nya uppgift och de federala rör sig i skogen mot CHAMPION HILL utan strid. McClernand verkat streta emot Grant för min motspelare himlar med ögonen efter sina tärningsslag.

Stevenson börjar komma på plats medan de federala besatt CHAMPION HILL. Skymning.

Slutläge! McClernand  börjar nu röra sig framåt men det är väl så dags! Våra förluster är exakt de samma. Med de geografiska VP villkoren så blir det en marginell rebellseger med ingen marginal alls mot oavgjort. Motspelaren skyller med viss rätt på McClernand... Vi kör igen!

Strv102r

Utgångsläget igen.

McPearson anfaller på smalare bredd denna gång. Tanken är väl att han ska kunna nyttja hela kåren samtidigt. Grant rider ner till MClernand redan nu. Klokt att välja ledningsplats hos den underlydande som har en kritisk roll i planen men som är svag som chef.  

Stridskontakt på McPearsons högerflygel.

Då är nästan hela McPearsons kår i stridskontakt utom den yttersta vänsterbrigaden. Stevenson håller än men brigaden på Stevensons högra flygel har tagit mycket stryk.

Strv102r

På själva CHAMPION HILL, på Stevensons högerflygel och även i centern driver de federala mig bakåt men på Stevensons vänstra flygel lyckas jag överflygla honom och driva honom bakåt. När jag förljer upp framgången så springer jag tyvärr in i en förödande effektiv salva och slår 66 på moralchecken. Rout...

Stevenson krackelerar helt nu och de federala får fram en brigad till vägskälet där jag bara har lite artilleri. I övrigt har han lite problem med att ordna till sina också ganska slitna förband för att fullfölja. Pemberton skickar en order till Bowen att han ska anfalla och återta vägskälet som nog får betraktas som förlorat.

Mitt artilleri i vägskälet lyckas hålla de federala stångna! Bowen börjar röra på sig mot vägskälet medan McPearson nu börjar röra sig på nytt mot resterna av Stevenson. Bakom McPearson kommer ännu en federal division.

De federala tar vägskälet lagom till att Bowen kommer fram och börjar stridsgruppera.

Bowen vildsinta motanfall tar tillbaka vägskälet, men den nya federala divisionen grupperar in i McPearsons center vilket ger honom möjlighet att anfalla antingen Bowen eller Stevenson. McPearsons högerflygel börjar omfatta Stevensons vänsterflygel. Och nu anfaller de federala framför Loring också.