Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Pansarmuseum Parola, besökstips

Startat av sfclinken, 26 augusti 2013 kl. 20:49:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Tanken var att flyga direkt till Tammerfors men av olika anledningar fick planen ändras och det blev hyrbil från Helsingfors norrut på E12 till Tammerfors. Efter cirka en timme av tallskog dyker det plötsligt upp en skylt på motorvägen med texten "Pansarmuseum" 1 km. Efter en snabb titt på klockan kunde jag konstatera att jag låg bra till i tid och kunde undersöka vad detta var för något spännande.

Döm av min förvåning när det visar sig att jag snubblat över en guldgruva. T26, T28, T40, T50, T70, T34/76, T34/85, StuGIII i massor med utföranden, T54, T55, T72 ZSU, KV1, ISU152, Sherman, Comets, Patrior, SISU och ett helt pansartåg från inbördeskriget. Och då har jag säkert glömt namnet på hälften a fordonen som visas upp. De flesta fordonen hade sin egen lilla historia (ofta var i landet de erövrades från ryssen, reparerades och kastades in i striderna igen) knuten till sig prydligt skriven på en skylt på 4 språk (finska, svenska, ryska, engelska).

http://www.panssarimuseo.fi/kehys-s.html

https://plus.google.com/photos/11355558 ... vmTzfb2hAE
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Glömde ju att även PzIV fanns på plats. Tydligen beställde finnarna 40 sådana av tyskarna under -44 men de hann aldrig delta i striderna mot ryssen innan kapitulationen. Däremot skickades de norrut för att delta i kriget mot tysken i norrland....och minns jag rätt kom de aldrig fram där heller...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Var i landet erövrades T72orna? :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Citat från: "Elias Nordling"Var i landet erövrades T72orna? :-)

De erövrades i sovjetiska fabriker med hjälp av finska mark  :lol:
GMY Peter

Elias Nordling

Undrar om ryssarna installerade särskilda "av"-knappar på de finska stridsvagnarna, ifall de skulle få för sig att använda dem... :D

Erik Axel

Det där är mycket riktigt en undangömd pärla som i och för sig ligger lite avsides från Sverigehållet sett. Vad gör du i Tammerfors?

sfclinken

Är här i jobbärende, har en kund här. Fick tipset att svänga inom Tavastehus och besöka Artillerimuseet där så det lär jag göra på vägen till Helsinki.
GMY Peter

Mode

Citat från: "sfclinken"
Citat från: "Elias Nordling"Var i landet erövrades T72orna? :-)

De erövrades i sovjetiska fabriker med hjälp av finska mark  :lol:
Kan ha skett viss påfyllning från DDR. Finland var vid tyska återföreningen snabbt nere med en kappsäck pengar och köpte på sig lite kompletterande vagnar, medan man fortfarande kunde köpa fabriksnya vagnar per löpmeter. Våra inköp av ex-DDR pansarfordon drogs som bekant i långbänk så pass att när det väl blev dags fanns bara det som Finland ratat kvar och även det skulle modifieras innan det togs i bruk. Tack och lov tycks man ha lärt sig läxan från och med inköpet av hkp 16.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

sfclinken

Det stämmer nog som Mode skriver. Har för mig det stod att de köpte stridsfordon från DDR. De hade ju MTLB, BRDM, BMP där också.
GMY Peter

Strv102r

Kapten Hook är bra prisvärd kvällsmat i Tammerfors. Hela familjen åt där för några veckor sedan för 700 kr inkl 3 öl. Annars har Finland blivit skitdyrt! Pansarmuseet är bra.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

En sidofråga: Hade Finland några stridsvagnar över huvud taget under kalla kriget? I så fall måste de väl ha varit ryska?

Strv102r

T-55 och senare T-72. Två brigader om jag minns rätt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Finns det något annat exempel på att något land köpt sovjetiska vapen i syfte att användas i eventuellt krig mot Sovjetunionen?

Fanns det någon klausul som sade att man inte fick låta andra västländer provköra dem?

Mode

Ja samt ja och nej. Pz IV och StuG III användes ett tag efter kriget samt att de fick brittiska Comet runt 1948; jag är lite osäker på tidpunkten. Därefter blev det ryskt i form av T-55 och T-72. Numera är det Leopard 2 som gäller, precis som för runt dussinet av Europas länder. Av länderna runt Östersjön är det numera bara Ryssland och baltstaterna som inte använder Leopard 2 - och om några år är det möjligen bara ryssarna kvar.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

sfclinken

Enligt infon på tavlorna fanns både StuG och PzIV i organisationen in på början av -60 talet.
GMY Peter