Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MMPs Battle Above the Clouds

Startat av Strv102r, 6 september 2013 kl. 22:43:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Divisonen som avskurit Walker rör sig konstigt nog norrut för att anfalla den division ur Walkers kår som revs upp av Thomas. Men den slås tillbaka. Och Thomas rör sig tillbaka upp mot Hill igen. Jag tackar högre makter för att inte fienden anföll Walker med Thomas och McCook från tre håll! Walker rör sig sedan snabbt upp på berget och hotar nu stället den ensamma federala divisionen i ryggen. Han får dock inte till något anfall idag. I söder rör sig  Granger upp på berget och jagar undan mitt kavalleri. Buckner är således avskuren! Men jag ilmarscherarPolk ner och hotar Granger från ett håll medan Buckner drar sin kår upp på bergststigen för att hota med ett anfall fråm andra hållet. Polk lyckas inte initiera anfallet som Bragg skulle kunna samordna till ett tvåkårsanfall, men Granger backar snabbt ur ner för berget igen. Buckner är också räddad! Crittenden återhämtar hela dagen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

På off board delen har Burnside lyckats ta ett av Forrest övergivet KNOXVILLE och han rör sig mot SALTVILLE, vilket är mot sydost, alltså bort från CHATTANOOGA-området. det är inte helt bra då om han tar SALTVILLE och KNOXVILLE så har han mer VP än om han tar CHATTANOOGA. SALTVILLE var konfederationens enda källa till salt vilket ju då blir en strategisk produkt... Dessutom ger CUMBERLAND GAP också VP i off board området. Kanske Buckner borde ha stannat där..?

Jag backar helt ner från LOOKOUT MOUNTAIN, glad att jag kom undan utan större förluster. Jag låter Hill lämna bergspasset vid flodkröken som ändå blivit överflyglat av Thomas. Nu funderar jag på att dra mig upp mot CHICKAMAUGA och se vilka möjligheter som öppnar sig för att kraftsamla mot en del av den federala armén i taget. Som Bragg tänkte. Hoppas bara att de underlydande är mer samarbetsvilliga än de var historiskt.

Och den möjligheten kommer snabbt! Thomas rycker snabbt fram efter Hill och Walker. Jag låter Polk och Buckner röra sig snabbt mot CHATTANOOGA för att låta alla fyra kårerna anfalla Thomas och klämma honom mot flodkröken. Typiskt nog får vi ett early random end på omgången så Bucker hinner inte fram detta GT. Och Walker och Hill står inte riktigt i utgångslägen heller.

Men jag har turen med mig och Buckner får börja nästa dags verksamhet! Han rycker fram så snabbt jag kunde önska och intar utgångsläge för ett arméanfall (ja ja, det hela kräver en hel del tur för att bli perfekt, men jag skapar förutsättningarna nu). Nu ska bara Hill och Walker fram, En kårchef lyckas med ett kåranfall och Bragg lyckas utveckla det till ett arméanfall. Många ska bara...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Men de federala reagerar först och Thomas backar in i bergspassen som Hill tidigare stod i. Så var det med det! Hill ger sig iväg för att kunna möta hotet från Granger som nu rör sig ner från LOOKOUT MOUNTAIN och  sedan mot öster.

Även Crittenden marscherar ner från berget när han underhållsproblem lösts ut. Stanley rör sig runt min flank så Wheeler frigörs och ersätts av Buckner för att ha koll på McCook. I RINGGOLD anländer den första av Longstreets divisioner.

Strv102r

Thomas rör sig för att anfalla Walkers svaga kår som viker i syfte att locka Thomas in i en fälla där han kan anfallas i ryggen av Polk och Buckner och förhoppningsvis slås. McCook rör sig för att skydda Thoams flank men rör sig så långsamt att Polk hinner in och ta passet vid floden och skära av Thomas. Thomas bryr sig inte alls om det hotet utan ökar tempot och fortsätter jaga den vikande Walker. Så ändrar han riktning och anfaller CHATTANOOGA och jagar lätt bort det svaga kavalleri som varit garnison! Nu sitter han i och för sig rätt isolerad så min plan blir att samla Walker, Polk och Buckner för att slå honom i grunden medan Hill och Wheeler skyddar min rygg men Longstreet som snart anländer med resten av sin kår.

Strv102r

Buckner skyndar till Polk så att de gemesnamt kan slå mcCooks kår som är oorgansierad pga brist på underhåll. Därefter kan de vända sig mot Thomas för att med Walker slå Thomas en gång för alla. Sedan kan hela armén vända sig mot Crittenden och Grangers lilla kår.  Så fint tänkt! Och sedan kommer verkligheten i kapp... Buckner misslyckas att få till ett anfall som kan utökas till ett tvåkårsanfall. Och direkt därefter blir han insubordinate och därmed faller hela idén med att slå McCook gemensamt. och med det tanken att slå Thomas... Buckner och Polk ska istället dra ur mot RINGGOLD så att hela armén samlas och med hjälp av Longstreet och de inre linjerna ska vi sedan anfalla del av den federala armén. Ganska historiskt tänkt och det var ju så slaget vid CHICKAMAUGA föddes. Men efter att Buckner omgrupperat mot CHICKAMAUGA och RINGGOLD så hinner Thomas in emellan ochhan anfaller och slår Walkers helt underlägsna kår som flyr mot öster. Därefter får han fortsätta och då lämnar han en brigad som säkerhetsbesättning i CHATTANOOGA och rör sig in bakom POLK så att denne avskärs! Men vad i h-vete! Polk ska slå sig ut genom att anfalla en av McCooks svagare divisioner men han får inte till ett anfall. Han gör ett nytt försök (vid lunch?) men det går inte heller. Och slutligen ett på kvällningen som inte får igång något nu heller! Har karln supit hela j-vla dagen? Länge österut har Crittenden och Granger samt Stanleys kavalleri rört sig snabbt mot RINGGOLD. D H Hill ser en chans och anfaller in i ryggen på Grangers flankskydd som är svagt, men han får bara med sig en av sina två divisioner så han stoppas... Tur att Longstreet anländer med sin andra division. Nu har jag en stark kår som skyddar min underhållsbas. Härnäst avser jag åter försöka få loss Polk med understöd av Buckner.

Strv102r

Polk lyckas smita ut mellan McCook och Thomas och sedan dra sig österut mot CHICAMAUGA. Jag övervägde den mer offensiva versionen att återigen framrycka med Buckner och anfalla McCook med båda Polk och Buckner, men det har ju gått sådär att få anfallen att fungera så jag satsade på det säkrare fegisalternativet. Longstreet, får befälet över den ena "flygeln" av Braggs armé. Den innehåller hans egen kår, nu under Hood, Buckner och D H Hills kårer. Polk får Walker och sin egen kår i den andra flygeln. Longstreet lyckas samordna ett anfall med både Hoods och Buckners kårer mot Crottendens mest framskjutna division på 7-1 och från flera håll. De federala tar 75% föruster och flyr medan Longstreet snabbt omgrupperar för att möta Granger och Stanley. Hill återhämtar och hotar Grangers rygg. Min tanke att locka Thomas från CHATTANOOGA för att kunna kringgå honom med Walker och återta staden kommer på skam då Thomas grupperar för att kunna anfalla Walker samtidigt som han skyddar CHATTANOOGA. Min plan nu är att fördröja McCook och thmas med polk och slå Granger med Longstreets flygel. Granger är ju snudd på inringad redan... Sedan kan jag vända mig mot Crittendens redan decimerade kår med Longsteets hela flygel, och sedan McCook... Hoppas kan man ju alltid?

Strv102r

Walker viker för att sedan framrycka mot RINGGOLD och sedan vara arméreserv samtidigt som han skyddar underhållsbasen i RINGGOLD mot det federala kavalleriet.  Thomas framrycker istället mot Polk och sannolikt kommer han och McCook gemensamt ge sig på Polk. Det får jag leva med. I övrigt har jag lyckats separera den federala armén i två delar och Wheeler är grupperad för  hålla isär dem. Longsteet (dvs Hoods kår) och Buckner marscherar och ska anfalla Granger, men nu slår olyckan till och även Longsteet misslyckas att få till anfallet, två gånger! (en chans på 36....) Men Granger viker ändå inte. De federala verkar kunna leva med att offra Granger för att binda mina kårer i en annan riktning medan de kraftsamlar mot Polk? Vi får se vem som har mest rätt! Nu ska tre kårer kraftsamlas för att inringa och slå Granger! Vi verkar få ett slag vid CHICKAMAUGA, men tre-fyra dagar senare än det historiska och över en större yta och under annorlunda förutsättningar.

Strv102r

Under tiden har det hänt saker i KNOXVILLE området.

Efter att ha besatt ett övergivet KNOXVILLE rör sig Burnside mot SALTVILLE (storhexen bredvid WHYTEVILLE med Jones) Forrest fördröjet med sitt ganbska starka kavalleri längs järnvägen medan ett par infanteribrigader fördröjer norr om den. De federala är krafstamlade med Burnside och Shackletons kavalleri i samma storhex. Detta visar sig vara ett misstag. De federala  rör sig nu in med Shackletons kavalleri mot mitt infanteri i norr och med Burnside mot Forrest. Parke besätter KNOXVILLE med relativt svagt infanteri. E McCooks kavalleri besätter ATHENS. Mitt infanteri viker då till SALTVILLE, men Forrest kan istället röra sig mot sydväst in i NEWPORT då NEWPORT är obesatt av de federala.

Då kavalleri får flytta igen så inser de federala att KNOXVILLE är hotat och både E McCook gör 3150 och full fart bakåt! Han hinner dock inte fram. Forrest anfaller KNOXVILLE och återtar staden!

Strv102r

Samordningen av Longstreets flygels anfall mot Granger tar lite mer tid än jag hoppats men utfallet blir till belåtenhet. Granger flyr med stora förluster, men han är inte helt tillintetgjord. Det är vad Longstreet hinner med den dagen. Walker jagar bort det federala kavalleriet från RINGGOLDS närhet. Rosecrans lyckas samordna Thomas och McCook och slå Polk så att denne viker mot RINGGOLD. Jag får in kavalleri framför de federala för att fördröja dem och hinna marschera med Longstreet för att möta dem. Eller kanske ge mig på Crittenden istället? Då tvingar jag dem kanske att vända sig söderut ändå och skyddar RINGGOLD med en indirekt metod?

Strv102r

De federala grupperar om för försvar av CHATTANOOGA. Longstreets flygel skrämmer dem kanske lite? Thomas hamnar i ROSSVILLE vilket gör att Polk omedelbart får framrycka för att hota CHATTANOOGA. Thomas få snabbt lämna ROSSVILLE och möta Polk, men han inte bara möter honom utan han anfaller också. Det förvånar mig lite då jag tycker att det är onödigt. Och Polk inte bara håller utan tillfogar Thomas ett svidande nederlag. McCook ersätter Thomas ställning i ROSSVILLE och Stanleys kavalleri rider för att ansluta till arméns huvuddel. Wheeler får se till att han fortsätter åt det hållet och inte plötsligt rider mot RINGGGOLD istället. Jag funderar på att samla Longstreets flygel mot Crittenden, men då Crittenden backar tillbaka i linje med McCook och Thomas på MISSIONARY RIDGE förföljer jag honom med D H Hill och låter Buckner förfölja Granger. Det är ett misstag.  Buckner visar sig inte vara tillräckligt överlägsen ensam utan stoppas av Granger. I och för sig hålls Granger separerad från resten av armén. 2 GT kvar och händelseutvecklingen påminner om den historiska med en federal reträtt mot CHATTANOOGA.

Strv102r

Walker och Polk hotar Thomas ställning på MISSIONARY RIDGE och när Wheeler rider in bakom Thomas försöker han anfalla sig bakåt mot CHATTANOOGA. Thomas får inte till något anfall och det bli McCook som får jaga undan Wheeler så att Thomas kan dra ur. Walker besätter snabbt Thomas gamla ställningar på MISSIONARY RIDGE. Crittenden drar sig också mot CHATTANOOGA. Hill följer efter. Buckner vilar medan Granger drar sig upp mot LOOKOUT MOUNTAIN. Longstreet rör sig så att jag har handlingsfrihet med honom mot både Crittenden och Granger. Läget vid CHATTANOOGA börjar bli kusligt likt det historiska slutläget på fälttåget.

Strv102r

Crittenden hinner omgruppera in till CHATTANOOGAS utkant och nu är han, McCook och Thomas samlade på en liten yta. Polk och Walker står på MISSIONARY RIDGE och D H Hill kan utan motstånd gruppera vid flodens sydöstra strand på LOOKOUT MOUNTAINS norra spets och därmed avskära underhållslinjerna till BRIDGEPORT. Rosecrans är instängd i CHATTANOOGA precis som historiskt! Longstreet och Buckner försöker tvinga Granger till drabbning men han glider undan så Buckner rör sig istället norrut för att ansluta till huvuddelen av armén.

I KNOXVILLE riktningen beslutar sig de federala för att dels försöka ta SALTVILLE med Burnsides huvudstyrka och dels återta KNOXVILLE med Shackletons kavalleri och de övriga förband som finns där. Han gör det då han på så sätt kan uppnå 2-1 på båda platserna. I

Saltville ger detta honom ett visst övertag då Jones inte är bättre än Burnside och polisongmannen har mer artilleri. Han slår 6 och jag slår 1... Jones tar förluster och måste överge SALTVILLE. Burnside får inga förluster alls. I Knoxville är det jämnare. Forrest är bättre än de federalas ledare och uppväger deras numerära överläge men de har fortfarande mer artilleri. Han slår 6 och jag slår 1... men vad i h-vete! Forerst får retirera med förluster. De federala får lite mer förluster, men det spelar ingen roll. Han har lyckats mycket bättre än den historiske Burnside som inte tog SALTVILLE.

Och där är det slut!

Hur slutade det i segertermer. De federala håller CHATTANOOGA, om än inringat och med svält och sjukdomar runt hörnet som historsikt, vilket ger 50 VP. KNOXVILLE och SALTVILLE ger 30 var. Mina 41 poängs förluster ger 123 poäng. Hans förluster på 39 ger dock bara -78 poäng. Decisive union victory. Hoppla! Det tyckte jag inte att det kändes som. Tills jag tappade både KNOXVILLE och SALTVILLE samtidigt. Om jag slagit 6 och han 1 så hade det blivit annorlunda. Det hela hängde altså i slutändan på ett par tärningslag i sista fasen i sista GT...

Nu är det bara att duka om till scenariot om belägringen av CHATTANOOGA. Eftersom slutläget runt staden är nästan identiskt med det historiska borde det inte vara så svårt. Men det scenariot börjar en månad efter att belägringen påbörjades så båda arméerna är omorganiserade med nya chefer och indelningar så det är bara att röja av och göra om.

Strv102r

Utgångsläget. På den federala sidan har MCooks och Crittendens vid CHICKAMAUGA slagna kårer slagits ihop till en med Granger som ny chef. McCook fick inga mer fältbefäl under kriget medan Crittenden så småningom dyker upp vid Spotsylvania och Cold Harbour men då som divisionschef om jag minns rätt? Thomas kår finns kvar. Rosecrans har fått gå han med och Grant sitter i CHATTANOOGA. Längs floden norr om CHATTANOOGA försvarar befästa federala förband övergångar för att försvåra främst kavalleriräder mot underhållslinjerna. På rebellsidan har bragg nyttjat månaden efter CHICKAMAUGA till att omorganisera sin uppstudsiga armé. D H Hill har fått gå till administrativa befattningar i öster. Sitter i Atlanta och väntar på nytt jobb vilket så småningom blir en kår vid MISSISSIPPI under J E Johnston. När denna avlöser Bragg kommer olk med honom tillbaka. Buckner har blivit degraderad till divisionschef. Breckinridge har blivit befordrad. Hardee är på väg tillbaka från MISSISSIPPI för att ta över en kår, den leds just nu av Cheatham. Longstreet kommer ju Bragg inte riktigt åt då han bara är utlånad av Lee. Forrest har också skickats till MISSISSIPPI efter att ha sagt till Bragg att han aldrig mer kommer lyda en order av honom och också hotat döda honom. Tja, på den federala sidan finns ju en general vid namn Jefferson Davis som mördade sin chef Nelson utan att straffas... Medan Bragg städade bort intrigerna gjorde armén inte mycket varför de federala är rejält nedgrävda i lugn och ro runt CHATTANOOGA. Som bäst kan jag få 1-1... Se bilden nedan.

De federala har precis gått över TENNESSEE söder om CHATTANOOGA och jagat undan de svaga rebellenheterna där. Longstreet bedömde tydligen det hela som en fint och anföll inte direkt med större förband. Grants plan är att med dessa förband nå samband med Hooker som marcherar från söder och öppna en kortare underhållsväg med större kapacitet från BRIDGEPORT till CHATTANOOGA. Det finns broar från förbandet med Fatigue 2 markören in i CHATTANOOGA.

Läget vid KNOXVILLE/SALTVILLE nedan.

Strv102r

Jag tänker inte kopiera Braggs genomförande som ju ledde till katastrof. Jag lämnar en division ur Longstreets kår i deras befästningar och skickar två divisioner med Longstreet själv söderut och sedan västerut över LOOKOUT MOUNTAIN och sist norrut för att göra något åt det federala brohuvudet och Hooker på lite sikt.

Suddigt visar det sig... Longstreet slår den framskjutna federala divisionen rejält och jagar sedan efter den mot brohuvudet. Hooker når BRIDGEPORT i söder.

De federala drar sig in bakom brohuvudets bröstvärn. De är för starka för att anfalla med bara två divisioner, men å andra sidan kan de inte längre länka upp med Hooker och upprätta en underhållsväg till CHATTANOOGA på den kortaste vägen längs flodens sydöstra sida. Longtreet lämnar en division för att återhämta och ha koll på fienden, den andra marscherar för att möta Hooker.

Den återhämtade divisionen ansluter till Longstreet och då fegar Hooker ur. Martins kavalleridivision bevakar så att de federala inte kringgår över SAND MOUNTAIN och LOOKOUT MOUNTAIN.

Burnside beslutar sig för att marschera mot SALTVILLE, som historiskt, innan han undsätter CHATTANOOGA. "Jag ska bara..."

Strv102r

Då Longstreet och Hooker är ganska jämnstarka så låser de läget i sydväst en hel del. Vi har ett  stand off över hela kartan där det mesta nu går ut på att flytta de federala trossfororna längs nordvästra TENNESSEES strand. Jag har grupperat skarpskyttar i bergen strax norr om Longstreet som bedriver krypskytte på mulorna vilket gör att de federala nog får ta en längre omväg vilket påverkar omloppstiderna mellan BRIDGEPORT och CHATTANOOGA en hel del. Dessutom stänger de floden som transportled. Så länge set taktiska läget är så händelselös så avhandlar varje rapport flera GT. Wheeler anländer och de federala tar in Stanleys kavalleri.