Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

FINTRI - Scenario 1 - Kuusamo-Salla - Solo, inlärning

Startat av mib, 23 februari 2014 kl. 21:23:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

mib

Jag har läst igenom reglerna en gång och tänkte nu köra igenom scenario 1 - Kuusamo-Salla, solo för att försöka lära mig reglerna. Säg gärna till om ni ser något som jag gör fel!

Utgångsläget:

Turn track:

Sovjetiska enheter (endast 122. ID i spel):

Finska/Svenska enheter (endast LR på plan):

mib

Turn 1:
Sovjet har initiativet. (givet av scenariot)
Weather: Snow (givet av scenariot)
Sky: Bad weather! Ground unit status -1, +1 MP/hex, no construction/repair/maintenance/demolition, No rail move, No combat supply
Ice: Coast

Dåligt tillfälle att inleda en offensiv i norra Finland, men STAVKA har bestämt sig...

Soviet turn 1:
Initial Phase:
No combat supply (No combat supply 1st turn, No combat supply in bad weather).
122. ID in supply.
No reinforcement/replacement

Movement Phase:

122. ID avancerar västerut, tar Alakurtii (1 VP!) och får kontakt med finska 17:e infanteribataljonen som är nedgrävd längs vägen.
Förflyttningen kostar 3 MP (Snow; RR=Primary road 1 MP, +1 Bad Weather, +1 Blocked and mined).
Ingen EZOC, då finnarna är för få (1 Bataljon + Fieldworks = 2 BE, krävs 6 BE).
Delar av 122. ID kunde ha fortsatt till Vuorijärvi, men jag valde att hålla ihop dem för att maximera CAL-bonusen (se combat nedan). Genom att anfalla från flera hexar får man dock shifts, så det är en avvägning.  

Combat Phase:
122. ID anfaller.
Combat supply: 0 SP? Här uppstår lite tveksamheter; Enligt 23.1.2 behövs ingen combat supply om det är färre än 12 Bataljoner (eller motsvarande) som anfaller. Dock finns ett tillägg att det kostar en SP extra att anfalla i Weather Zone North, när det är snö. Jag tolkar dock detta som att tillägget bara gäller för 12+ BE, annars skulle finnarna ha råd att anfalla två gånger i hela scenariot (14 turns)!

Hur som helst får 122. ID bara använda 11 BE, då man inte har råd att betala 2 SP. 122. ID anfaller med 420. & 596. IR, 285. Art Reg och spaningsbataljonen (Grp 122) (=10 BE).

Finnarna väljer static defense för att bita sig fast i sina förbereda ställningar.

Attack Combat Factors: 4+4+5+1 = 14
Defense Combat Factors: 3

CAL status:
Attacker: HQ, INF, ART, AFV => +2 DRM (122. ID använder alla olika typer av CAL och får därmed +2 på CAL-tärningsslaget)
Defender: INF => -1 DRM (17. har bara en CAL-typ och får därför -1 på CAL-tärningsslaget)

Sovjeten slår en röd och en blå tärning (BE-boxarna uppe till vänster på brickorna).
Röd: 0 +2 DRM = 2
Blå: 2 +2 DRM = 2 (Max 2 på blå tärning)

Attacker Fire Power: 1 * 2 (Recon) + 3 * 2 (Inf + art) / 2 (Unit status -1) = 4

Finnen slår en blå tärning: 2 - 1 DRM = 1
Defender Fire Power: 1 * 1 / 2 (Unit status - 1) = 0.5

Odds: 18:3,5 ~ 5:1

Shifts:
Fieldworks: -1
Forest Rough: -1
Soviet Non-winterized: -1
Soviet AFV first turn: +1
=> 3:1, DR 0 => Half/Half = 3 step losses / 1 step loss
Här upptäckte jag ett fel. 122. anföll med fem enheter, jag glömd HQ:t, och förlorar därför 3 steps.

122. ID förlorar 420. IR och tar en step loss på 596. IR. Bilden speglar inte utfallet

17. Inf Bat tar en step loss.

Sovjeten får 3 Replacement Points (RP) och finnen 1.

mib

Initial Phase:
No combat supply
All units in supply.
1 Replacement Point

En fundering som uppkom i den här fasen var skidmarkören. Den räcker till 3 BE inf. Måste dessa vara i samma stack eller kan de vara utspridda inom HQ command range? Kan HQ:t ta tillbaka skidorna, eller är de kvar för evigt på enheten som fått dem?

Aktivering av de finska enheterna längs södra kartkanten lyckas och en förstärkning i form av en mindre spaningsenhet anländer.

Movement Phase:
25. Inf bataljonen marscherar österut från Rovaniemi, men kommer inte så långt i snöstormen. Detsamma gäller de finska enheterna i söder som överger sina värn och förflyttar sig norrut.

Advancement Phase
De finska enheterna fortsätter genom snöstormen mot Salla.

End Phase
Finnish Morale: Very High
Soviet Prestige: Very High

End of turn 1:

Jag trodde att Bad Weather skulle förstöra mer för Sovjeten, men det verkar vara värre för Finnen, som inte har lyckats få fram sina förstärkningar till frontlinjen ännu.

SebastianKalucza

Kul att någon redan kommit igång med detta, håller för tillfället på att fortfarande klippa counters, man ska försöka få det till bordet snart.
För mig funkar inte bilderna dock, kan du kolla om du kan få igång dom igen? Verkar som du använt dropbox för bilderna, det funkar dock inte tror jag att använda i länkar, utan då blir det bara du som ser bilderna.

Citat från: "mib"En fundering som uppkom i den här fasen var skidmarkören. Den räcker till 3 BE inf. Måste dessa vara i samma stack eller kan de vara utspridda inom HQ command range? Kan HQ:t ta tillbaka skidorna, eller är de kvar för evigt på enheten som fått dem?

Som jag läser det i 18.3.1 så måste det vara samma stack, då den alltid talar om singular (unit/stack), annars skulle det ju vara units/stacks kan jag tycka. Annars är det bara att skicka en mail till designer, han brukar vara snabb på att svara.
Sen står det senare också att ""The SKI marker may be placed on a new fully supplied INF unit on any future initial phase in the same way as mentioned at the top", så jag tar det som att HQ:t inte kan ta tillbaka dem, men den kan ge den till en annan enhet i framtida rundor.

mib

Nu borde bilderna synas också.

/M

Miku

Hej,

Kul att det har kommits igång med spelet och förlåt om jag lägger mig i.

Först och främst måste jag börja med att säga att jag har gjort en miss när det gäller scenario 1. Ryssen skall nämligen även ha en TRUCK marker från början men i RGK boxen, dvs. man slår en vit tärning varje Initial Phase för att se om man får använda den [14.10]. Jag kommer att nämna den här (något irriterande) missen i FAQ/Errata menyn på min hemsida inom kort.

Ja, man får alltid anfalla utan Combat Supply om man har färre än 12 BEs i anfallet (även när det är Snow i norr).

När det gäller SKI markers så måste alla tre BEs av enheter vara i samma hex (stack). Under varje Initial Phase får SKI markören byta ägare så länge det sker inom CR av en OHQ/Div HQ. Jag inser nu att jag är kanske lite oklar med detta.

/Miku

mib

Tack för svaren Miku! Mycket bra att få svar direkt från designern!

mib

Turn 2

Initiative: Soviet wins
Weather: Snow
Sky: Sunny
Ice: Coastal

Soviet Turn 2:

Initial phase:
Ingen combat supply.
Alla enheter är i supply.
122. IDs spaningsbataljon uppgraderas till ett pansarregemente.
Inga nya RPs.
Använder 3 RP för att återuppbygga 420. IR, ett step.

Soviet reinforcements and replacements.

Movement phase:
122. ID kan inte göra en overrun, då man inte kommer upp i 10:1 odds. Istället väljer man att sprida ut sig och anfalla 17. IB från flera håll. 273. IR backar för att skydda underhållsvägen.

Combat phase:
122. ID anfaller 17. IB.
Combat supply: 0 SP (Max 11 BE)
Finnarna väljer static defense.
ACF: 15
DCF: 2
ACAL: 0+0+3*3=9
DCAL: 1-1=0
24:2 => 10:1 (Max!)
Shifts:
-1 Forest rough hex
-1 Fields works
-1 Non-winterized attacker
+2 Attack from 3 hexes
=> 9:1
Resultat: -/E, 17. IB slås i grunden. +1 RP för Finland.

De sovjetiska styrkorna framrycker efter striden:

Finnish Turn 2:
Initial phase:
Ingen combat supply.
Alla enheter i supply. Kojo. kan dra supply till Salla, då pansarregemente inte har EZOC, då den bara är 3 BE.
Finland återuppbygger 17. IB i Salla (en step). Ingen EZOC!
Dessutom får man in en del förstärkningar, bland annat ett HQ (Roi). Man placerar skidorna på de nyanlända infanteribataljonerna, för att snabbt få dem till fronten.

Movement phase:
Finska enheter rusar mot fronten och ställer upp för ett riskfyllt anfall.

Combat phase:

Finland anfaller det exponerade sovjetiska pansarregementet med alla tillgängliga enheter.
0 SP combat supply.
Mobile defense.
ACF: 4
DCF: 1
ACAL: 0+0+0+1=1 (Hmm, var det här verkligen en bra idé?)
DCAL: 2-1=1
=> 5:2 = 2:1
Shifts:
-1 Forest rough
+1 Fin attack forest
+2 Attack from 3 hexes
=> 4:1 => -/Q
Tursamt inga finska förluster och en step loss på pansarregementet. +1 RP till Sovjet. Hmm, det här finska anfallet var troligen för riskfyllt...

Advancement phase:
LR HQ avancerar österut och några andra enheter når Salla. HQ Roinonen har nu knappt 4 bataljoner.

End phase:
Finnish morale: Very High

End of turn 2:

Strv102r

Urkul att se detta faktiskt spelas! Bra berättelse dessutom!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

mib

Initiative: Soviet
Weather: Snow
Sky: Sunny
Ice: Coast

Soviet turn 3:
Initial phase:
No combat supply.
All units in supply.
No reinforcements.
No RPs.

Movement phase:
285. Art reg, ansluter framåt.
Efter förflyttning:

Combat phase:
122. ID delar styrkan och anfaller både Kojo och 17. IB. Ett alternativ hade varit att kraftsamla mot Salla, men då hade man lämnat ryggen fri för finnen.

715. IR, 285. Art Reg och 122. HQ anfaller 17. IB.
Combat supply: 0
Mobile def
ACF: 9
DCF: 2
ACAL: 1+1* 2 = 4
DCAL: 0-1 = 0
13:2 => 6:1

Shifts:
-1 Forest rough
-1 Non winterized
=> 4:1 => Q/H
1 step loss på 715. IR, +1 RP
17. IB eliminerad, +1 RP

Resultat första striden:

420. & 596. IR och Grp 122 anfaller Kojo.
Combat supply: 0
Mobile Defense
ACF: 5
DCF: 0,5
ACAL: 1+1+0 = 2
DCAL: 0
=> 7:0,5 => 14:1 => 10:1
Shifts:
-1 Forest rough
-1 Field works
-1 Non winterized
+2 Attack form 2 hexes
=> 9:1 => Q/H
Kojo eliminerad, + 1 RP.
1 step loss på 420. IR, +1 RP.

Resultat andra striden:

Det går trögt för 122. ID. Två infanteriregementen är nere på halv styrka och ett saknar stridsvärde. Pansarregementet är på halv styrka.
Finnen har byggt upp en stark försvarsposition i Salla, som det är osäkert om 122. ID rår på. Man saknar möjlighet att gå runt Salla då möjligheterna till underhåll är obefintliga. På flankerna hotar flera mindre finska enheter underhållsvägen.

Finland turn 3:
Initial phase:
No combat supply
All in supply.
Man får in 40. IR samt två ersättningsbataljoner och ett GRK-kompani.
GRK-kompaniet tilldelas 40. IR.
17. IB återsamlas än en gång i Salla (-3 RPs).
Roinonen omorganiseras:

Finnen har fått till ett bra försvar i Salla, men har ingen större anfallskraft.

Movement phase:
22. Art Bat ansluter till Roinonen i Salla.
40. IR marscherar österut.
Ersättningsbataljonerna tar tåget till Kemijärvi och börjar sedan marschera mot Salla.
De finska spaningsenheterna smiter runt de sovjetiska flankerna för att skära av underhållsvägen.
Efter finska förflyttningen:

Combat phase:
-

Adv. phase:
HQ LR framgrupperar till Märkajärvi.
40. IR fortsätter marschen mot Salla.

End phase:
Victory: 1 VP
Finnish morale: Very High

End of turn 3