Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR Ardennes '44

Startat av nielsen.filip, 28 september 2013 kl. 01:05:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

18:e december, förmiddag:
Brandenberger pressar framåt i sin sektor, mycket mark runt Ettelbruck återåtererövrat. 5.FJ är utspridd till bristningsgränsen med förband från Diekirch till Bastogne. Två combat commands från Pattons 10:e pansardivision närmar sig Bastogne söderifrån.
Lehr erövrar äntligen Clervaux efter en och en halv dags mycket tuffa strider. Hela det allierade försvaret kollapsar i denna sektorn och vägen till Bastogne är fri. Situationen för de omringade förbanden i Eifel blir desperat och de försöker sig på en utbryning, räddning verkar dock avlägsen.
Både förband från 5:e och 6:e pansararméerna närmar sig St-Vith men än så länge är staden i de Allierades händer.
Övrigt i Dietrich sektor så avancerar 1. SS Leibstandarte SS Adolf Hitler och 12. SS Hitlerjugend västerut samtidigt som de amerikanska 2:a och 99:e divisionerna gör ett motanfall nära Bülingen.

De allierade får kraftiga förstärkningar i form av 101:a och 82:a luftburna divisioner, dock får de transporteras i lastbilar denna gången.

En liten udda sak i spelet tycker jag att användandet av "smeknamn" på divisionerna är. De tyska SS-divisionernas namn finns inte nämnda någonstans i spelet medan alla de allierades divisioners smeknamn finns på kartan. Är det för att uppväga tidigare romantisering av SS eller?

18:e december, middag:

Södra flanken:

Clervaux till Bastogne:

St-Vith nästan omringat. 1. SS och 12. SS avancerar västerut:

Utbrytningsförsök i Eifel av 106:e divisionen:

Sprängda broar (tyskarna försvarar flanken), annars förhållandevis lugnt kring Elsenborn:

101:a divisionen på väg:

82:a division på väg:

nielsen.filip

206 dagar efter avslutat spel har jag nu kommit fram till att jag inte kommer att avsluta denna något ambitiösa AAR:en. Ledsen att jag sviker er alla som väntat med spänning på avslutningen...

I vilket fall så blev det en seger för de allierade då tyskarna gav upp på eftermiddagen den 22:a december.

22:e december, middag:

bra spel!