Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR Ardennes '44

Startat av nielsen.filip, 28 september 2013 kl. 01:05:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Unternehmen Wacht am Rhein

"Antwerp! If we reach the Meuse, we should go down on our knees
and thank God—let alone trying to reach Antwerp!"
—Field Marshal Gerd von Rundstedt

Inga optional rules (dvs fuel dumps och road blocks förutom 15 factor limit som jag kör med, var inte optional i min version av reglerna.)

Kvällen den 15:e december 1944 (positioner och planering):

7:e armén under ledning av General der Panzertruppe Erich Brandenberger har som mål att skydda södra flanken, hela vägen till Martelange, mot Pattons 3:e armé. (Komiskt att vara general för "pansartrupper" när han fick hela 27 stycken StuG:s vid offensivens början.)
5:e pansar-armén under ledning av General der Panzertruppe Hasso von Manteuffel skall knacka på så många dörrar som möjligt initialt för att se om någon är öppen. Därefter fullt fart mot Meuse via Bastogne.
6:e pansar-armén under ledning av SS-Oberstgruppenführer Josef "Sepp" Dietrich skall förutom skydda norra flanken ta sig västerut så fort som möjligt. "Rollbahn:sen" ligger mer söderut jämfört med de historiska, det kommer bli trångt i centern.

7:e armén:

Gränsen mellan 7:e armén och 5:e pansar-armén:

5:e pansar-armén:

Eifel:

6:e pansar-armén (med Peiper):

6:e pansar-armén igen:

Strv102r

Brandenberger var inte general  för pansartrupp, utan general i pansartrupperna. Har med hans främsta komptensområde att göra och inte med vad han för befäl över.

Detta ska bli kul att följa och jämföra med vårt eget parti som avslutades för ca 1½ år sedan?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

nielsen.filip

Citat från: "Strv102r"Brandenberger var inte general  för pansartrupp, utan general i pansartrupperna. Har med hans främsta komptensområde att göra och inte med vad han för befäl över.
Aha!
Mina tyska språkkunskaper stjälper mig. Det förklarar hans mycket kompetenta handhavande av de får Stug:sen han har.

Citat från: "Strv102r"Detta ska bli kul att följa och jämföra med vårt eget parti som avslutades för ca 1½ år sedan?
Jag har detaljstuderat den...och snor än del AAR-grepp därifrån. :)
Tycker det skiljer en hel del men eftersom jag inte spelat färdigt än så vågar jag inte dra allt för långtgående slutsatser.

nielsen.filip

16:e december, morgon/förmiddag:
Efter en längre artilleribeskjutning så går tyskarna till anfall. Generellt väldigt långsamt avancemang, särskilt för 6:e pansar-armén. Noterbart är att en stor del av 106:e infanteridivisionen blev omringad av 18:e divisionen i Schnee Eifel samt att 5. Fallschirmjäger-Division nådde fram till utkanten av Diekirch.

16:e december, middag:

Södra delen. Eternach erövrat och Diekirch hotat:

2:a pansardivisionen på väg mot Clervaux:

Mer strider vid Our:

Inga genombrott i 6:e pansararméns sektor:

Jämförelsevis lugnt vid Monschau:

nielsen.filip

16:e december, eftermiddag/natt:
Under eftermiddagen så lyckas 212:e infanteridivisionen slå upp ett hål i söder, de allierade måste nu använda trupper för att skydda området. 5. FJ lyckas avancera ytterligare i söder och erövrar Ettelbruck. Det finns dock inga broar än över Sauer i detta området.
I 5:e pansararméns sektor så har 2:a pansardivisionen fått en större mängd förband över Our. Divisionen stoppas dock utanför Clervaux. Längre norrut har ingen övergång över Our säkrats än.
I norr så lyckas 1:a SS-pansardivisionen LSSAH, med Peiper i spetsen, bryta igenom försvaret under natten. Situationen är kritisk för många amerikanska förband.

17:e december, morgon:

Ettelbruck erövrat (allra längst upp i bild):

2:a pansardivisionen når fram till Clervaux:

Ingen bro erövrad här:

Peipers genombrytning:

nielsen.filip

Vill bara tillägga att spelet är riktigt roligt och att alla borde spela det.

Samt att jag nu gjorde den tiotusende inlägget i Andra världskriget-kategorin. :up:

Strv102r

Ser att 2 Pzdiv har fått en step loss på sina stridsvagnar. Tänka sig...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Mode

Citat från: "Strv102r"Brandenberger var inte general  för pansartrupp, utan general i pansartrupperna. Har med hans främsta komptensområde att göra och inte med vad han för befäl över.
Nästan helt rätt, några förtydliganden och tillägg bara: det är lite mer korrekt att tala om formell truppslagstillhörighet än kompetensområde. Upp t.o.m. överstes grad kunde man se vilket truppslag en tysk soldat tillhörde genom truppslagsfärgen (Waffenfarbe) på den bård som omgav (eller var bakgrund till fr.o.m. major) axelklaffarna. På kragspeglarna syntes färgen även invävd mellan spalterna (Litzen [pl.] på tyska, vet ej om det finns någon svensk benämning eller motsvarighet).
För generaler fanns ingen truppslagsfärg då alla använde rött, därför behövde truppslagstillhörigheten markeras genom tillägget "... der Kavallerie", "... der Infanterie", "... der Panzertruppen" o.s.v. efter generalsgraden.

Viktigt var också att skilja mellan om en officer var i aktiv stat eller om denne var reservofficer ("... der Reserve", oftast förkortat d.R.), tillhörde generalstaben (im Generalstab/i.G.) eller var pensionerad (außer Dienst/a.D.). Ville man vid pensionering ha möjlighet att i framtiden åter inkalla officeren i aktiv tjänst förklarades denne inte vara a.D. utan i stället vara "... zur Verfügung", exempelvis "Major z.V.". Vid återgång i aktiv tjänst ändrades detta igen så att graden då fick tillägget "... zum Dienst", exempelvis "Major z.D.".

Hade officeren en civil titel fick man inte glömma den heller. Tyskar är titelsjuka med våra ögon sett och liksom för britter räknas titeln som en del av namnet och det är ett grovt etikettsbrott att utelämna den.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Andreas Lundin

Om nu tyskar är titelsjuka, hur skulle då en pensionerad överste i ingenjörtrupperna som dessutom är doktor i historia tilltalas?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Mode

Förmodligen något i stil med (Herr) Oberst, Dr. XYZ. "a.D." och liknande används inte vid personligt tilltal utan enbart vid omnämnande (och blir då exempelvis [der] Oberst a.D., Dr XYZ) och truppslaget anges inte eftersom det framgår av uniformen för alla under generalsrang. Tillägget med truppslaget gäller blott graden General. Om den som tilltalar har lägre grad används vanligen Herr först, samma (betänk dock senioritet inom graden) eller högre gör det inte såvida man inte vill vara överdrivet formell, dock är implikationen då ofta något nedlåtande eller tillrättavisande.
Det har anförts av vissa historiker att ett av skälen till att SS hade sina egna grader var att man av egalitetsskäl ville distansera sig från ovannämnda traditioner inom armén. Antydan om detta går att finna i bl.a. Otto Carius Tiger im Schlamm.

En hel del av samma titeltänk lever fortfarande inom den svenska akademiska världen och är ett av många skäl till att jag, efter att ha upplevt det, inte längre kunde tänka mig en forskarbana utan ville ut i verkligheten.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

nielsen.filip

okej......då fortsätter vi.   :)

17:e december, morgon:
11:e StuG-brigaden avancerar västerut och stöter inte på något som helst motstånd. Når Bastogne strax innan 12.00. Fallskärmsjägar-regementena i 5. FJ-divisionen hinner dock inte med utan sprids ut över ett stort område. För övrigt så drar sig de allierade tillbaka i Brandenbergers sektor.
2:a Pansardivisionen avancerar norrut och lämnar över de fortsatta anfallen på Clervaux till Lehr. Strider pågår hela förmiddagen men trots ett omfattande tyskt artilleriunderstöd biter sig amerikanarna sig fast.
Längre norrut så fortsätter 1:a SS-pansardivisionen LSSAH avancera, dock väljer Peiper att sätta press söderut mot Ambleve istället för västerut. Sepp försöker förmå honom att fortsätta västerut men lyckas inte etablera radiokontakt.
Operation Stösser utförs under natten/förmiddagen men 6:e pansararméns ledning har än inte fått någon kontakt med Von der Heydte.

17:e december, middag:

Amerikanarna drar sig tillbaka i söder:

11:e StuG-brigaden når Bastogne. Hårda strider i Clervaux:

Inga hela broar:

St-Vith i morgondimma:

Delar av den 106:e divisionen omringad:

2:a och 99:onde divisionerna drar sig tillbaka:

tinG

Oroväckande med Strat Move till Bastogne... Väl generösa Supply och Strat Move regler detta spels ända svaghet. Hade hoppats på att senaste versionen av spelet skulle ha löst detta men det ser inte så ut...

En annan svaghet är utvecklingen i söder där 7.Armee inte sällan jagar amerikanerna till kartkanten, ngt som Brandenburg aldrig ens var i närheten av, och kanske egentligen inte heller hade avsikt att göra heller, för det var ju västerut han skulle, inte sant?

Bra spel, ngn liten bug här och där, men ett förbannat bra spel. La själv upp det på bordet härom veckan och kör första rundan solo i detta Nu,

/j

PS.. Damn, det var länge sen jag postade på detta forum sist...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

nielsen.filip

Citat från: "tinG"Oroväckande med Strat Move till Bastogne... Väl generösa Supply och Strat Move regler detta spels ända svaghet. Hade hoppats på att senaste versionen av spelet skulle ha löst detta men det ser inte så ut...
Ja, det kändes lite gamey att göra den förflyttningen. Dock så skall dåligt spel straffa sig så jag straffade mig själv...

Citat från: "tinG"En annan svaghet är utvecklingen i söder där 7.Armee inte sällan jagar amerikanerna till kartkanten, ngt som Brandenburg aldrig ens var i närheten av, och kanske egentligen inte heller hade avsikt att göra heller, för det var ju västerut han skulle, inte sant?
Känns väldigt bekant från min omgång. Finns inga incitament till att avancera västerut, dvs VP eller liknande. Bara försöka ta så många blockeringspositioner som möjligt för att stoppa upp Patton (iofs så vet jag inte om det är bra men så har jag gjort iallafall).

Citat från: "tinG"Bra spel, ngn liten bug här och där, men ett förbannat bra spel. La själv upp det på bordet härom veckan och kör första rundan solo i detta Nu,
Håller med till 100%.

nielsen.filip

17:e december, eftermiddag/natt
11:e StuG-brigaden stannar i Bastogne och får sällskap av artilleri samtidigt som Pattons 10:e pansardivision går till motanfall och lyckas erövra Ettelbruck. Fallskärmssoldaterna får understöd av en bataljon Jagdpanzer från Lehr och anfallet stoppas vid Diekirch. Övrigt så är det små avancemang av de tyska styrkorna i sjunde arméns sektor.
I 5:e pansararméns sektor så fortsätter strider i Clervaux men Pz. Lehr lyckas inte erövra staden utan amerikanarna biter sig fast. Dock håller de på att överflyglas av 26:e infanteridivisionen till söder och 2:a pansardivisionen till norr. (Kartor/dokument är felaktiga och visar att det är 28:e infanteridivisionen som anfaller söder om Clervaux, ett vanligt misstag hos historiker).
Dietrich 6:e pansararmés offensiv går långsamt. Det enda positiva är att KG Peiper lyckades erövra Ambleve och att St. Vith nu hotas från både norr och söder.

18:e december, morgon:

Ettelbruck återerövrat:

Hårda strider i Clervaux:

Peiper går söderut:

6:e pansararmén:

nielsen.filip

Omgången är nu färdigspelad. Kommer med uppdateringar löpande.