Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Micro /1942 / 26-29 December 2013

Startat av hybris, 1 december 2013 kl. 22:18:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

hybris

Stug vorwarts!!!

Så är det då dags att planera inför det årligen återkommande ( för 7e året) mellandags microt där vi återigen får följa 197 Stug Abt , nu på de sista Uppdragen 1942 ...
Vi följer krigsdagboken för den 197e Stug bataljonen som nu precias avslutat kampen om Sevastapol och får order om förflyttning..........

Ta på dig rollen som tysk eller rysk och försök att lyckas bättre i kampen en man gjorde en historiskt. Ett rollspel i krigs miljö med taktiska inslag och figurer. Du samarbetar med andra från din sida för att förhindra att den andra sidan segrar samtidigt som du ska fullfölja dina egna order.

Om man inte kan spela hela kampanjen eller bara del av dag så finns det alltid behov av spelare som kan göra korta inhopp inför ett motanfall eller liknande.
Tala om under vilka premisser du/ni kan vara med och spela och framförallt önskemål om vilken befattning du önskar inneha.
Som vanligt så får ni sprida detta till vänner och bekanta kollegor och kompisar man kan inte vara för många spelare.

Inför årets arrangemang så kommer vi att dra lärdom av de kunskaper som vi tillskansat oss genom åren . Så sker planering via karta och flygfoton för att snabba upp förflyttnings momenten. Detta innebär att spaningsförbanden får en mer verklig betydelse. Förkunskaper krävs inte men om du kan rollspela lite så är det bra och lika så om du har kunskap om andra världskriget allmänhet och stridsvagnar i synnerhet.

Då det kan bli en hel del väntan (särskilt när det börjar skjutas och i rollspels fasen ) så brukar det arrangeras en del side games så att man har något annnat att göra en att bitta på naglarna i nervositet mellen rundorna. I år så blir det ev en mini kampanj med Arc Of Fire (AOF) vilket är ett populärt hidden spel som går utmärkt att spela samtidigt. Det blir som vanligt de eminenta radar paret Friberg och Fredrik och mycket pansar utlovas på bägge sidor.....

Preliminär översikt av spelet.

Torsdag 26/12 : Förberdelse (logistik) och pysseldag för de som kan. Helt enkelt reservtid för saker som missats elller inte hinnits göra.  bygga den mesta delen av terrängen. De splare som inte kan spela på fredag  får göra sina planer nu ifall det passar in i senariot.

Fredag 27/12: Resdag för deltagarna och start scenario. Här blir det mest rollspel (inom 197e) och att planera inför de kommande operationenerna. Alla förutsättningar skall här vara delgivna spelarna som berörs.

Lördag: 28/12:  fullt ös......

Söndag 29/12 : Avslutning och rollspel/storytelling vad som händer med batttaljonen ödes året1943 och vilka livs öden som väntar 197e och dess personal.
 Jag kommer att berätta lite om den kommande kampanjen (och söka engagerade spelare till ledande poster i denna) samt yrka på samkväm.  

ÖVRIGT:

Jag hoppas hitta en assisterande spelledare så att vi kan få lite fokus på orderskrivning ,taktik och liknade saker för dom som tycker om det utan att störa spelet för mycket.  Vi hoppas  räkna med  film, spel och liknande ,allt beror här på vilken/vilka lokaler vi kan förfoga över och det är här detta mail kommer in.

För att kunna få en ordentlig koll på hur många deltagare/tittapåare som avser komma så skulle jag vilka ha ett JA eller kanske av så många som möjligt ,allt för att underlätta planeringen.

Vi kommer att spela på en fast plats i Göteborg och det avgör hur mycket runt omkring saker det kan bli såsom Mat,Kiosk,Dricka övernattning ,samband osv.

Jag har börjat titta på olika order mallar för de högre Beffatningarna på den Tyska sidan.

Uniformer:
Ni som har spelat en beffatning innan har förtur till denna och det kommer troligtvis erbjudas möjlighet att få köpa loss "sin" tröja till självkostnads pris ca 180-200 Kr.

Vi följer ju som sagt den 197e Tyska Stug battaljonen och det är där som lejon paraten av spelarna finns samt i de olika stöd förbanden. Det finns även ett MINDRE behov av en fiende sida om det inte är ett helt statiskt förband men då är man kraftigt underbemand på den sidan men i gengäld så har men err större befäls område som regel. Men man lite av en rödskjorta i startreak så det vill jag man ska ha i åtanke om man vill spela ryss i detta scenariot. Ange vad du vill spela (om något) och vilka/vilken tid du kan vara med när du anmäler dig.

Pris: Jag brukar ju inte ta något betalt för eventet men det känn som om lite mysigt tilltug osv kan vara kul och ha så jag tänker mig runt 200kr för hela helgen till godis,ost och lite sådarna roliga saker. Rökning inomhus kommer det inte att finnas möjlighet till  (cigarr ingår)  . Möjligheten att dricka alkohol beror helt och hållet på vad vi befinner oss så det får jag återkomma till.

Alla som signar upp sig för spel kommer att få mer information allt eftersom den blir tillgänlig.

Målet är att alla Ordrar och OB (slag ordning) skall finnas Cheferna tillhanda SENAST 24 December så att man kan ha något att gruna på.

Orderna till Underlydande som brutis ner får spelarna på Torsdag eller Fredag då vi skapar en liten STEX (Stabs Expedition)  där man kan skriva odrers och prata i telefon allt enligt rutin.

Men allt detta kommer i den generella orden för arragemanget som går ut till dom som anmäler sig.

Välkomna.

Maila anmälan till :birger.hanning@gmail.com

SENAST Söndagen den 8 december för att försöka få just din plats,därefter så försöker jag fylla på med andra spelare.

Detta arrangeras som vanligt i smarabete med Studifrämjandet i Göteborg-Mölndal

Som vanligt så får ni sprida detta till vänner och bekanta kollegor och kompisar.

Självklart så har jag glömt något men det tar vi sen......

Mvh Birger (Spiel Leader) Hanning