Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Behöver boktips om D-day: Gold, Juno och Sword -beach

Startat av MB, 27 maj 2014 kl. 10:36:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

MB

Finns det någon som kan ge bra boktips om D-dagen och landstigningen.

Det är endast böcker om Gold, Juno och Sword - beach som jag är ute efter och det är själva landstigningen och vilka trupper, motståndsnästen som jag vill veta mer om.

Tanken är att litteraturen ska kunna funka till underlag för scenario i krigsspel/figurspel.

Är Ospreys serie om D-day 1944 för enkla att göra spel på tror ni?
Tacksam för alla tips.

paco

Jag har originalutgåvan av Victory in the West, Volume 1, The Battle of Normandy av L.F. Ellis et al. och det är en trevlig bok. Det är den officiella brittiska historien om slaget om Normandie. Den finns som paperback till överkomligt pris:

http://www.amazon.com/Victory-In-The-West-Volume/dp/1845740580

Den har en komplett OOB ner till battalionsnivå för commonwealthtrupperna. Den inbudna originalutgåvan har färgkartor. Den senare utgåvan lär bara ha svartvita kartor. Trevligt skriven men anses lite väl okritisk och lär ha en del faktafel. Den skrevs 1962 och är som sagt en officiell historia och därför kanske inte helt objektiv. Men trevligt skriven och ganska lāttläst och borde kunna inspirera till en del scenarier. Bör säkert kompletteras med mer modernt material om man vill ha en mer korrekt historisk bild.

Kanske borde du köpa GMT:s The Battle for Normandy! Den har en OOB till battalionsnivå som är baserad på grundliga moderna efterforskningar. Och så får du ett snyggt spel på köpet! :-)

Mode

Serien Battleground Europe är en rad ganska billiga böcker med gott om foton, kartor och uppgifter på låg nivå. De är tänkta som guideböcker för slagfältsturisten så de innehåller även info om hur man följer specifika förband.
Jag har halvdussinet böcker i serien, men har (ännu) inte skaffat böckerna om landstigningen och kan därför inte specifikt kommentera titlarna nedan, men jag har andra böcker i serien av Tim Saunders och de är OK. Den andre författaren kan jag inte bedöma.

De som förmodligen passar ditt önskemål bäst är följande:
Gold: http://www.amazon.co.uk/Gold-Beach-Sector-Battleground-Europe/dp/0850528666/
Juno: http://www.amazon.co.uk/Juno-Battleground-Canadian-Division-Armoured/dp/1844150283/
Sword: http://www.amazon.co.uk/Normandy-British-Division-Armoured-Battleground/dp/0850526736/
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

MB

Tack för snabba och intressanta svar.

Victory In The West har jag helt missat. Den låter som att den kan ge en god översikt kring landstigningen och den verkar finnas inom räckhåll, så den ska jag kolla upp.

Battleground Europe serien har jag tidigare funderat på men varit osäker om de skulle funka, men även de ska jag titta närmare på nu.

Någon som känner till Battle Zone Normandy serien eller känner till författaren Mark Zuehlke?

Scipio

Citat från: MB skrivet 27 maj 2014 kl. 16:29:47Någon som känner till Battle Zone Normandy serien eller känner till författaren Mark Zuehlke?
Jag har hela den serien och tycker de är oumbärliga för att guida sig runt drabbningarna och händelserna i Normandie. Mycket detaljerade med nu och då bilder och kartor som gör det lätt att följa.
Ett måste-ha om man ska göra djupdykningar på plats utan någon lokal guide.

Böckerna går först igenom förutsättningarna på högre nivå och går sedan igenom ett urval av strider, operationer och platser för de olika sektorerna så för taktiska spel skulle dom kunna användas till viss del men för högre nivåer och OOBer så finns det mer lämpad litteratur.
"Randomization is too important to be left to chance"

MB

Det låter som att Battle Zone Normandy serien är det jag är ute efter och kan vara till väldigt stor nytta.

Tack för infon.

Johan Wessberg

För detaljerad och bra beskrivning av striderna kan jag starkt rekommendera Joe Balkoskis böcker, Omaha Beach, Utah Beach, och även Beyond the Beachhead!

Böckerna dyker ibland upp som väldigt billiga upplagor på Amazon Kindle, jag tror tom. att jag sett någon av dom gratis.

Jo, det är krigsspels-designern Balkoski. Han skriver väldigt bra tycker jag, ingen knastertorr beskrivning.

//Johan