Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GOSS

Startat av andqui, 5 juli 2014 kl. 07:59:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

andqui

Jag kunde inte bärga mig så jag har nu börjat läsa in mig på systemet och jag måste bara säga att det är väldigt intressant (något måste man ha att läsa vid stranden) och ser fram emot att sätta upp något mindre scenario när man väl är hemma.

Har dock dykt på två saker än så länge (det kommer säkerligen fler...) som jag inte lyckats finna svar på:

1) Om den som anfaller i GA tar discretionary hits som reträtt så har jag sett att Youst menar på att försvararen vid varje sådan ruta som anfallaren tar som reträtt kan ta bort en mandatory loss obligation. Det står verkligen inget om detta i Raw (GOSS System_V9F.pdf) som jag tagit ned från CSW men däremot skriver Youst följande i en post på CSW:
CiteraThe hit could have been taken as a retreat or step loss, but for every hex retreated by the attacker, one obligation (starting with mandatory losses) is removed from the defender's loss obligation. The (1) is a mandatory loss so the 709th Tk Bn unit is flipped over.
Källa:http://talk.consimworld.com/WebX?14@@.1dd0a2ac/4505

2) Det står heller inget om att den DRM bonus (armor bonus) man kan få från AF/AT etc är begränsad (capped) till 5 armor bonus i clear/rough, 3 i soft ground, 1 i marsh etc. Källan här är TEC:en i Vassal-modulerna till spelet men jag tror jag läst om det på CSW också men det finns alltså ingenting om det i reglerna.

Någon GOSS-räv som kan sprida lite ljus över dessa frågor? 
Anders