Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS "eat off the map"

Startat av Tordan, 8 juli 2014 kl. 19:46:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

Hej, jag förstår inte riktigt vad detta innebär.
"Eating Off The Map. (12.6e) If no Connection is available, 1T per 2 RE can keep combat units in a given hex in supply". Var tas denna 1T från om enheten inte har "trace supply"? Måste det finnas en supply dump inom 5+1 Truck MPs från enheten? Och om det inte finns så blir enheten OoS med slag på attrition-tabellen?
/Tord Hoppe

thermopylai

"Trace supply" är bara en abstrakt line of communication från enheten till en supply source (definieras i game specific rules). Ingen fysisk supply på kartan spenderas när man kan dra trace (i supply-fasen).

Om man inte har en trace-LoC, kan man äta tokens från kartan (spendera tokens för att hålla enheter i supply och slippa OOS-status samt attritionslag). Dessa måste då dras från 5+1 truck MP (som du beskriver) eller kastas av ett HQ som är inom räckhåll för att dra från en befintlig dump på kartan.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

thermopylai

Kan också tillägga att det är inte ovanligt att man behöver göra overruns i movement-fasen för att öppna upp trace innan supply-check. Mycket viktigt att ha koll på spelsekvensen! Ett annat trick är att airdroppa in några tokens med transportplan.

Eller att man bara har supply för att äta med några enheter och låta de andra bli OOS samt slå attrition (ska jag slå med hög AR som kanske överlever eller låg AR som troligen dör men inte svider så mycket att förlora?).
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Tordan

Tackar.

Har ögnat genom det mesta av grundreglerna och RE-reglerna och tänkte börja flytta brickor enligt spel-guiden som följde med. Med den och den andra generella OCS-guiden så tycker jag att MMP har ansträngt sig för att underlätta för OCS-rookien. Misstänker att den riktigt stora nöten att knäcka är supply-planering när jag väl lärt mig de grundläggande reglerna.
/Tord Hoppe